sofiastotto

Alla inlägg den 8 juni 2015

Av Sofia Lindström - 8 juni 2015 19:07


Knappt 3veckor kvar tills semestern börjar för mig och Erik. Jag jobbar inte heller en enda hel vecka, utan kommer jobba 4dagar i veckan fram tills semestern! Hur bra?! :D

Nu är jag ledig idag, nästa vecka är det midsommar (ledig på fredag) och sen är jag ledig måndagen efter det. SKÖNT!

Hoppas att vädret håller i sig med. Idag är det helt underbart väder! Liiiite blåsigt, men inget mot vad det har varit.


Nu ska jag ut och rida Totto. Mimmi reds av Emma förut, och det gick toppen!


Ha en fin dag!


 

Kortet är från ett par dagar sedan.

Av Sofia Lindström - 8 juni 2015 18:58


Goddagens!
  
Eftersom våren är här vet vi också att de (o)härliga små maskarna är på framfart och det är dags att fundera över våra avmaskningsrutiner! Detta är en sammanfattning om maskproblematiken vi hästägare står inför. Långt inlägg, men matnyttig fakta.


 Varför tjatar alla om dessa avmaskningsrutiner och att man ska ta träckprov? På senare år har vi fått en ökad resistens inom läkemedelsgruppen avmaskningsmedel. Maskarna har anpassat sig och dör inte alltid när vi avmaskar – därför måste vi börja "spara" på medlet vi har kvar. Nu ska vi ha maskkunskap här på bloggen.
  
Hästar kan leva obekymrat med en liten mängd av vissa maskar utan att man avmaskar och därför är det är bra att ta träckprov för att få reda vilken mask din häst har och i vilken mängd. Kanske behöver den inte avmaskas? Många tänker: "Ja men om jag tar träckprov på min häst och det visar sig att den har mycket mask så måste jag ändå avmaska, så då är de lika bra att göra det direkt". Detta tänk måste vi komma bort ifrån, för alla måste vara med om vi ska lyckas hålla tillbaka maskarna.
Det är samma sak med antibiotikaanvändningen: Alla bäckar små. Medel som vi stoppar i våra hästar kommer ut på markerna och gör att maskarna får chans att rusta upp sig och utveckla resistens som nedärvs till deras "avkommor". Sen jag började provta min häst för några år sedan har jag lyckats undvika avmaskning ett flertal gånger för att det inte behövdes.
  
Vad har vi då för maskar att oroa oss för och vad är epg? Epg är antalet ägg per gram hästbajs som maskarna släpper ut och som människorna på labbet räknar genom att kolla i mikroskop. Ju mer mask som finns i hästen, desto fler ägg lägger de som vi kan hitta och analysera. Epg är dock en uppskattning och det kan vara så att alla maskar inte lägger ägg precis när vi tar prov. Analysen ger ändå en bra indikation på mängden mask.
När man pratar avmaskningsmedel så pratar man om olika substansgrupper och när man ska ta kål på maskarna så är det viktigt att man använder rätt substans. Flera medel på marknaden innehåller samma substans fast de heter olika saker så även om du och någon annan i stallet fått medel med olika namn utskrivet från er veterinär så kan de fungera på samma sätt. Jag har valt att bara skriva varunamnen på medlen nedan så att ni ska bli mindre förvirrade.


MASKKUNSKAP
1. Blodmask: Detta är den absolut vanligaste parasiten och den man oftast hittar vid träck-prov. Det finns två varianter av denna mask; Lilla och Stora blodmasken. Den lilla masken brukar vanligtvis inte ge problem och finns i tarmen hos nästan alla hästar. Den kan dock ge kolik och diarée vid större mängd men en liten mängd av denna bör man inte oroa sig för. Den stora blodmasken däremot kan ge mer problem även om de flesta hästar även här är symtomlösa. När larverna flyttar sig i tarmen så kan de täppa till blodkärl och ge upphov till blodproppar och förändra tarmmotoriken så att hästen får kolik. Denna mask vill man inte ha överhuvudtaget med tanke på de allvarliga problem den kan ge upphov till.
  
SLUTSATS: Ok med mindre mängd av lilla blodmasken men de flesta rekommenderar avmaskning vid mer än 200 epg. Vid fynd av stora blodmasken eller måttligt med lilla blodmasken --> Avmaska med ex. Ivomec, Bimectin, Noromectin eller Banmint/Fyrantel.
  

2. Bandmask: Denna mask är också relativt vanlig hos svenska hästar men det är oklart hurvida den ger stora problem eller inte. Man har sett vissa samband mellan kolik och förekomst av bandmask då den kan förhindra passagen av foder så därför rekommenderar man idag att avmaska om man hittar den vid träckprov.
  
SLUTSATS: Avmaska vid fynd med Droncit eller dubbel dos Banminth eller Fyrantel.
  

3. Spolmask: Denna mask finns framförallt hos föl och hästar upp till 6 år. Hästarna verkar sedan utveckla immunitet. Masken kan göra att hästen får ruggig hårrem och ser bukig ut. När larverna flyttar sig från lungor till tarmen så kan hästarna hosta och få näsflöde. I värsta fall kan de vuxna maskarna, väl i tarmen, orsaka stopp vilket leder till att tarmen spricker, men detta är ovanligt. Vanligtvis avmaskas föl mot spolmask vid 8-10 och 16-18 v ålder. De kan även behöva avmaskas i Jan-Feb nästkommande år. För att minska användningen av avmaskningsmedel är det bra om även föl kan provtas, isåfall tidigast från 12 v ålder eftersom äggen inte kan påvisas innan det.
  
SLUTSATS: Avmaska vid fynd med ex. Axilur eller Banminth/Fyrantel.
  

4. Styngflugor: Om ni sett runda, gulvita strukturer några mm i diameter på era hästars ben på sommaren så har ni förmodligen sett ägg från styngflugor. Dessa ägg slickar hästar ofta i sig och kommer på så vis ner i magsäcken eller i början av tarmen. Larven övervintrar där men skapar oftast inte problem för hästen. Vid avmaskning för andra parasiter kan man ibland se hur dessa larver kommer ut och ser då ut som bruna, ovala strukturer, nån cm stora. Vissa veterinärer anser att de kan ge upphov till magsår men det är omdebatterat. Larverna urskiljer inte ägg så man kan inte se om hästen har dem via träckprov.
  
SLUTSATS: Plocka bort äggen från hästens ben om du ser dem men avmaska inte bara för att du sett ägg. Larverna dör dock av ex. ivomec, noromectin och bimectin som du avmaskar med mot blodmask.
  

5. Fölmask: Hittas hos föl 4-6 månader gamla men de blir sedan immuna. Kan eventuellt ge diarée. Föl som inte verkar må dåligt klarar ofta av att ta hand om infektionen själva.
  
SLUTSATS: Behöver ej avmaska om fölet inte har diarée eller visar tecken på att vara sjuk.
  

6. Springmask: Denna mask är inte vanlig i Sverige men om den förekommer så brukar man kunna se den med blotta ögat i hästens träck. Den är grå-vit och ca 10 cm lång.  Masken kan orsaka klåda runt anus i samband med äggläggning och kan irritera hästen.
  
SLUTSATS: Avmaska men rådgör extra med veterinären eftersom äggen kan finnas inne i stallet på boxinredning osv så man kan behöva göra en ordentlig boxtvätt och hålla koll på stallhygienen.
  

Exempel på livscykel för blodmasken:


 

 Av dessa maskar så är det framför allt blodmask, bandmask och spolmask som du ska lägga på minnet eftersom de oftast ger oss problem i Sverige. Det man ska komma ihåg är att det första träckprovet på våren egentligen visar vad din häst burit på under vintern. Det är larver som övervintrat i tarmen på din häst och som nu vaknat, blivit könsmogna maskar och som urskiljer ägg. Larverna "vaknar" under våren när det är varmare så det är ingen idé att ta träckprov mitt i kalla vintern och tro att hästen är fri från mask. Masklarven har då bäddat in sig i tarmslemhinnan och har vintervila. Den urskiljer då inte några ägg.
  
Det bästa är att skicka in en analys under våren april-maj, innan hästarna släpps på eventuellt bete (byter hage) och avmaska innan betessläpp om det behövs. Man kan sedan göra en ny analys i Sept-Okt efter betet och även då avmaska, om det behövs. Om infekterade hästar gått på bete året innan, alltså det bete som du nu ska släppa hästar på, så kommer larver från dessa hästar finnas i gräset och infektera nya individer. Larverna kan alltså övervintra på betet under snön och infektera igen under våren då snön försvinner och de blir aktiva.
  
Därför är en av de viktigaste åtgärderna för att hålla nere smittrycket att MOCKA HAGARNA! Det kanske låter jobbigt men det är den absolut viktigaste åtgärden! Om hästen hade högt epg redan vid första träckprovstagningen så kan man ta ett extra träckprov efter några veckor för att kontrollera om behandlingen fungerat eller om hästen behöver behandlas igen. Avmaskningen tar endast död på vuxna, könsmogna maskar som urskiljer ägg. Det kan alltså finnas maskar kvar i hästen som befann sig i vilande larvstadium när ni provtog, och som senare utvecklats och börjat urskilja ägg, efter avmaskningen. Beroende av vilket preparat man avmaskar med så tar det 4-12 v innan larver som legat i tarmslemhinnan, eller nya maskar som hästen infekteras med, kan avslöjas med nytt träckprov.
  
På en häst men mindre problem räcker det alltså med provtagning 2 ggr per år. Vår och höst, medan en häst med stora problem kanske behöver en extra provtagning och behandling för att övervaka utvecklingen. Det allra viktigaste (tjat tjat) är dock att man försöker hålla efter hagarna. Det spelar ingen roll hur mycket man avmaskar om hästen blir infekterad igen och igen...Jag vet att många tycker det är dyrt att provta och jobbigt att mocka hagar, men om vi ska tänka långsiktigt och försöka minska på användningen så är det nödvändigt.
  
Tips:
Prata ihop er i stallet om ni är flera och ta prov på alla hästar samtidigt, de flesta företag har rabatterat pris om man skickar in fler samtidigt. Ni kan sedan ha en gemensam "mocka hagen dag" och fika däremellan:) Då kan ni också behandla eventuella hästar samtidigt vilket ger ett bättre resultat. Det viktigaste att de hästar som går i samma hage provtas och behandlas samtidigt.

Av Sofia Lindström - 8 juni 2015 12:31


Köpte bling/kristaller på biltema som man kan klistra fast på sin utrustning. :) Jag hade tänkt erkätta några på min Lami-cell hjälm då det har lossnar 4 kristaller från den, tyvärr va dessa för stora mot dom andra som sitter på. Så nu har jag massa bling att sätta på annan utrustning. ;)

Vet inte riktigt vad jag ska blinga dock. Blingade ett dressyrspö och blev nöjd. Men vad ska jag blinga mer? Några förslag? :)


Syns inte så väl inne i sadelkammaren, men blingar fint ute i solen. :)

 

Av Sofia Lindström - 8 juni 2015 11:49


Igår va det äntligen dags för ridning igen. Ryggen känns helt ok, dock får jag vara försiktigt ett tag till.


Började med Totto. Han va en jäkel att hämta i hagen! Han sprang runt mig i flera minuter. Mimmi blev till och med sur på honom och laddade med (i luften) spakrar när han sprang förbi bakom henne. Hahahahah... Jag sa -Bra Mimmi, du tycker också han är dum. Hahahahah.


Efter ett tag så fick jag honom att själv hoppa i grimman, och efter de så hängde han trevligt med mig in i stallet. När jag gjort i orgdning honom så gick vi ut till paddocken. Jag har longerat honom ett par gånger i rad innan jag hoppat upp nu, efter att han drog iväg så när jag hoppade upp för ett tag sedan, bara för att vara på den säkra sidan. Men igår så hade han redan sprungit av sig lite i hagen, så jag hoppade upp på en gång. Han skötte sin fint. Blir som vanligt rätt så trög i paddocken, och jag borde haft med mig ett spö. Men vi fick rulla på bäst vi kunde.


Vi hoppade några små skutt och efter de så fick han lite bättre framåtbjudning. När vi sen kom till galoppen, alltså hans galopp, MUMMA! Den är SÅ trevlig nu. Han fattar otroligt lätt och alltid på första försöket, han behöver fortfarande vara ganska fri i igångsättningen, men efter nåt galoppsprång eller två så går det att samla honom fint. Och han är verkligen så otroligt fin och rullar självbärigt och utan att jag behöver sitta och driva. Det enda jag gör är att njuta! Så ska det vara. :)

Han såg en del spöken och drog iväg ett par steg ett par gånger, så lite energi över till spöken finns det allt. :P

Eftersom att Totto inte är helt igång än, så rider jag inte så länge, utan rundar av ganska fort. Bägge nöjda efter passet. :)


Sen va det dags för Mimmi. Henne behöver man minsann inte jaga. SÅ fort hon ser mig så spetsar hon öronen och hoppar ner i grimman.

Hon njöt av att bli borstad och när vi va klara så bar vi oss iväg mot en uteritt.


Nu har hästarna varit hemma i 2veckor och det är första gången som jag vågade mig iväg på en lite längre uteritt. Erik har jobbat eftermiddag så jag har inte velat rida iväg så långt när han inte varit hemma. Men igår så!


Det märktes att Mimmi kände igen rundan, även fast den ändå kändes ovan. En hel del hade förändrats i skogen, dom har tagit ner en del träd och gjort tråkiga hjulspår nästan hela rundan runt. :( Så en del av mina underbara galoppsträckor är tyvärr inte brukbara mer än till skritt nuförtiden. Tråkigt! Men det blir väl bättre medans tiden, och det hindrar inte mig och Mimmi för att ta galopper på andra ställen. ;)

Det va verkligen behövligt för henne att få sträcka ut sig lite, hon behöver få gasa ur sig lite energi då och då för att den inte ska lägga sig på hög! Vi susade fram på jämn och ojämn mark utan att Mimmi ens blinkade. Hon tyckte det va tråkigt när vi va tvugna att sakta in, men löd mina hjälper. I slutet av turen tog vi en lång galopp och galopperade jämsides med ett rådjur. Hahahahaha. Mimmi upptäckte den innan mig och ryckte till lite, jag trodde det va något annat hon tittat på men sen såg jag att ett rådjur galopperade typ jämsides med oss. Lite kul! ;)

Väl hemma borstade och svampade jag av en mycket nöjd Mimmi. Så himla skönt att se hennes ögon lugna och nöjda.


Riktigt trevliga ritter! Idag ska jag rida Totto och senare kommer Emma och rider Mimmi. :)


Under uteritten:

 

Och efter:

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards