sofiastotto

Alla inlägg den 5 augusti 2013

Av Sofia Lindström - 5 augusti 2013 11:17


Även om jag känner mig ganska så ensam häromkring med "mitt tänk" inom ridningen, så är jag långt ifrån ensam!


Här är ett par bloggar som inriktar sig åt "samma håll" som mig inom ridningen, mer eller mindre:


Equiss 

- Inriktat på den Akademiska ridkonsten. Dom skriver texter som är väl genomtänka och skriver en hel del om hästens historia hur den reds förr i tiden, som i krig osv.

 

VivanOlivia

- Bloggen som jag fått mest inspiration av! Hon har tävlingshoppat på hög nivå med sin ena ponny, sedan övergått till mer fri ridning. Hon drömmer om tävlingar på andra villkor än de som är idag; Att man ska kunna välja att rida bettlöst och med halsring och viktigast av allt, i harmoni och glädje!

 

 

Evlira

- Inriktar sig på horsemansship, även hon upptäckte ridkonsten på det mer fria sättet för ungefär ett år sedan. Hon har nu ändrat sitt tänk och jobbar sin häst mycket från marken för att få kontackt på en annan nivå. Mer fritt och på hästens begär.

 

 

 

Detta är de bloggar jag tycker är de mest intressanta att läsa. Mest Olivias blogg då jag känner igen mig i mycket av det hon skriver (även om jag inte har tävlat på så hög nivå som hon gjort) men ändå att vi har gemensamt att vi gått ifrån att vara riktiga tävlingsmänniskor till att tycka tävlingar är egoistiskt och att det faktiskt är vi människor som vill tävla, inte hästens val.

 

 

Såg en film igår som jag fått låna av bästa Marja. En hopptränare uttryckte sig så bra i filmen:

 

- Jag hade börjat känna mig väldigt ensam, började bli osäker på mina egna ideal. När man är ensam och kämpar för det här behöver man stöd från andra som säger; -Ja, det här tror vi också på!
För att det är en mycket större grupp människor som säger; -Det är inte så farligt, gör det som behövs för att vinna!

 

Även detta kom upp i filmen:

 

En man frågade tränaren:

 -Tycker hästen om det, att hoppa och tävla?

Han svarade:
 -Jag gillar inte ordet "tycka om", de har inget val!
Frågar jag hästen om den vill äta i hagen eller bli riden, skulle hon välja att vara på betet.
 Så, tyvärr... men jag gör detta "icke-valet" så trevligt som möjligt!
Det är den enda skillnaden om hästen inte har något val, så måste vi göra det trevligt för den!

 

 

 

Av Sofia Lindström - 5 augusti 2013 09:54


Det är INGEN som tycker och tänker angående "form och bett"?


Är det så för att ni inte bryr er? Ni kör på så som ni alltid gjort bara för att det är enklast så? Är jag helt ensam av alla de som läser min blogg att tycka att man inte ska ha stöd i tyglarna?

 

 

     

 

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards