sofiastotto

Alla inlägg under december 2011

Av Sofia Lindström - 31 december 2011 11:02


I torsdags hjälpte jag Johanna när hon red Xerxes. Hon gjorde samma övning som jag gjorde när jag red honom i tisdags. I början hade dom svårt att förstå varnandra och Johanna behövde uppdatera sin hoppteknik. Efter en hel del korregeringar så hoppade dom Super bra! Jag vet att det finns hos Johanna, hon måste bara våga göra så som jag säger till henne. Nu längtar hon redan tills nästa hoppning på Xerxes. Det är så man vill att det ska kännas!


Sen red jag Totto. Det blev lite hoppning, samma som Johanna och Xerxes gjort innan. I början va han väldigt trög men ändå skötte han sig kanon! Han gör det han blir tillsagt att göra. Inget mer om jag inte kräver det utav honom. Mitt mål är att våga driva fram honom lite mer utan att känna mig taskig.

Johanna va med i ridhuset en stund när jag värmde upp. När hon hade gått va det precis som att Totto blivit varm i kläderna och startade egna galopper och va allmänt piggare. Tror verkligen att han behöver värmas upp ordentligt och lite längre än vad andra hästar behöver för att bli varm och kmma igång i kroppen. För nästan alltid blir han piggare och piggare ju längre passet går.


Här är ett klipp från ett uppvärmninghinder. Första gången vi kom på det i det varvet, därför måste han kika lite på det   :



Vad tycker ni???


Tänk ändå att han inte är hoppad många gånger. Han är en klippa min lilla bebbo!


   

Av Sofia Lindström - 30 december 2011 06:58


Red Benito i onsdags. Kändes som att det va ett tag sen nu och jag såg fram emot att rida honom igen. Red tillsammans med Johanna och Xerxes.

Red lite öppna och gjorde en del övergångar. Han biter sig fast och låset sig ibland i höger varv. Det är ju hans svagare sida, men jag har lite svårt att "komma runt" tillfällena då han låser sig. Fösöker driva honom mer fram till handen, men då blir han lite väl stark istället. För att inte bråka för mycket med honom så testade jag "tvärt om metoden" och släppte tyglarna helt och travade honom mycket låg och rund. Då knallar han på så fint så!   Helt lugn och reglerbar utan att vara stark eller låst.


Blir lite arg på mig själv när jag inte förbestämmer en övning eller något som man ska jobba på under passet innan. Vet ju att det blir SÅ mycket bättre då! Helst skulle jag vilja lägga upp mina egna träningar så som jag lägger upp det när jag tränar andra. Fattar inte varför jag inte gör det?! Det är ju så enkelt att åtmintone tänka; -Idag ska jag träna höger galoppfattning. tex. Blir så lätt att man "bara" rider runt, och det blir så tråkigt och okoncentrerat.


Tänker ni till och planerar era ridpass innan ni rider?


Såg en annons på blocket på en ponny som va till salu. Hur lik Benito som helst! Kanske inte i ansiktet men kroppen! Kanske har samma pappa? Benito är ju tysk rid ponny, dock över ponnymått, men ändå!


 


Nu hade jag inte någon som va ungefär samma som på den bilden men.. Benito har alltid svansen så där! Rumpan är läskigt lik.

   


Va dom nått lika?


 

Av Sofia Lindström - 27 december 2011 21:45


Idag fick jag den stora äran att hoppa Xerxes.   Eller hoppa och hoppa, markarbeta skulle nog många kalla det. Men iaf så hade vi på ena långsidan en travbom fram till ett kryss och sen en låg 3studs på andra långsidan. Efter att jag hade värmt upp började jag på att rulla över krysset. Efter 2försök ber jag Johanna höja då han totalt struntade i att lyfta på benen. Samma sak blev det efter att hon hade höjt, så hon fick höja lite till, plus att jag va på honom med lite smackningar över hindret. Nu gick det mycket bättre!

Testade att rulla över 3studsen i hopp om att han skulle "studsa" över dom lite fint. Men det blev bara trav. Tredje försöket smackade jag även här, och då studsade han på jätte fint!

När alla hindren kändes bra blev jag fruktansvärt sugen på att testa en galopp på honom(Vi har inte galopperat på honom än då vi inte riktigt har vetat hur han reagerar, han är ju ändå en travare). Sagt och gjort, framför och efter krysshindret smackade jag och då fick jag helt huxflux en fin galopp.   Här fick Xerxes MASSOR av beröm! Testade en gång till och fick en super fin galopp som vi höll i nästan 2varv runt i ridhuset. Super kul!


Efter passet med Xerxes, tog jag in min lilla plutt. Han verkade trött sen igår och stod som ett ljus hela tiden som jag gjorde iordning honom, vilket han inte alltid gör.. Selade honom med tömkörningsgjorden och gick ut i padocken. Körde i skritt och trav och han va så J*KLA snygg rent ut sagt. Han gick super fint i form och va snärtig och frammåt. Han arbetade på super bra! Kul att veta att han kan så bra. Nu gäller det bara att plocka fram det i ridningen!   


Är super glad efter min dag i stallet idag!   



Xerxes:

 


Totto och SOMMAR:

Ge mig sommar päls nu tack!


 


 


Av Sofia Lindström - 27 december 2011 07:58


Igår klippte jag Totto igen. Klippte helt själv och han skötte sig utmärkt. Stod som ett ljus hela tiden.

Det hade hunnit växa ut en hel del och nu inför nästa år då jag ska börja rida honom lite mer, så behövde han verkligen klippas!


Efter klippningen fick han gå ut i hagen i ett par timmar medans jag mockade och plockade iordning i mina skåp. Sen tog jag in honom igen för att rida.

Det va roligt att rida med lite mer folk än vad jag brukar. Maria, Olivia, Johanna och jag samsades inne i ridhuset, vilket gick riktigt bra tycker jag!

Skönt att få lite bekräftat att styrningen fungerar på Totto.


Igår låg det mest fokus på att vi skulle jobba lite längre än vad jag brukar. Måste försöka pressa lite så att vi kommer någon stans och att konditionen måste förbättras. Vill försöka rida pass på 30-45min nu, istället för 20-30min som vi har tränat förut. Red nog ca35min igår, så det va ju helt okej.

Avslutade mitt pass med en lång och låg Totto, som funkade riktigt bra.


Här är Totto innan klippning och efter. Hoppas det syns lite iaf:


     



   

Av Sofia Lindström - 26 december 2011 12:08


Äntligen har Erik hjälpt mig med att konvertera filmerna från när jag löshoppade Totto.   


Så här såg det ut:



Räser Totto lyssnar iaf när man säger -Luuugn. till honom.    


Här med tunnor under hindret:



90cm lätt som en plätt! Är jag duktig mamma?



90cm oxer:



Vad tycker ni om att se lite filmer? Vill ni se mer filmer i framtiden??     


 


Av Sofia Lindström - 26 december 2011 10:36


Igår kom jag till stallet sent på kvällen. Jag sopade och mockade och tog sedan in Totto. Här hade vi en överenergisk häst som har stått ett par dagar för mycket.

Det är bra att låta unghästar och hästar som är lite muskelfattiga stå lite då och då (även andra hästar). Det gynnar deras huvud och kropp, då det är bra med återhämtning. Dock så gynnar det ju inte energinivån då den bara samlas på hög!

Skönt att Tottos energi inte håller i sig så där jätte länge, för han har för dålig kondition.   


Vi gick ut till ridhuset. Där släppte jag honom lös så att han fick röra sig fritt på bra underlag och busa av sig lite. Syndes på honom att han tykte att det va skönt. När han hade lugnat ner sig lite tog jag fram en pressening och lät honom stå, bita och också ha den på sig. Inga problem.  



Så här såg han ut:

       

Han ser verkligen berörd ut...  


    

Av Sofia Lindström - 25 december 2011 12:57


Har glömt att visa er ett tävlingsset som jag köpt från Skara hästsport:


Dålig bild, men den får duga   

 

Vad tycker ni?


Hade sån tur, för det va 20% i hela butiken. Annars hade jag nog inte köpt luvan åtminstonde, för den kostade 499:- !?! Helt sjukt. Dock så va schabraket mycket billigare än vad jag trott så det fick bli dom här grejerna ändå.   

Tror det kommer va super fint på Totto.


 

Av Sofia Lindström - 25 december 2011 12:36


De julklappar som jag fått i år som är hästrelaterade är:


Cowboy magic shine gel, från Marja:


 

Tusen tack!


Och en Kingsland väst, från Erik:


 


Är super nöjd! Passade perfekt! Tack älskling!!



Vad har ni fått för hästgrejer i julklapp?


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26 27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards