sofiastotto

Alla inlägg under april 2012

Av Sofia Lindström - 28 april 2012 09:46


Idag är det dags för hoppträning igen!   


Imorgon åker vi (jag och Marja) till Tärnsjö (ligger snett ovanför Stockholm) och hämtar hennes häst Mimmi. En lång resa med transport med andra ord!


Hoppas er helg är underbar!



 


 

Av Sofia Lindström - 21 april 2012 22:42


Idag har vi hopptränat. Jag och Lisette red ihop. Totto skötte sig super bra! Inte alls ofta jag skriver så va?!   Hehe. Nej men jag måste få lov att säga att han verkligen är duktig. Han har ju inte hoppat så mycket än och allt vi tränar på är helt nytt för honom (eller hur jag nu ska förklara   ). Han känns/blir mer och mer rutinerad för varje gång vi hoppar och idag kändes han väldigt stabil!


Vi hoppade en kombination med två galoppsprångg emellan, samt stödbommar. Sen två hinder snett igenom. Vi värmde upp på kombinationen, sen tränade vi även enkelhindren snett igenom och avslutade det med att rida en liten bana.


Lena påpekar varje gång jag tränar att jag måste börja tänka honom som en storhäst nu, vuxen häst. Har tyvärr lite svårt för det och är gärna lite fööör snäll mot honom. Låter honom gå under hand och ger på tok för mycket eftergift. Måste börja på att lyfta upp honom mer och få honom mer på bakbenen, speciellt i traven. I galoppen är det mycket bättre, och i kombinationen blev han lite väl mycket på bakbenen till en början, nästan som kanin hopp. Men det blev lite bättre när han inte taggade till så mycket och när jag drev fram honom till lite mer längd på galoppen.


Är också mycket glad över att han inte tittade på något hinder idag! Allt bara flöt på och jag är ganska säker på att han tyckte att det va lite kul som jag!   



Här är hindren:


Första löshoppningen:

   


 

sko

Av Sofia Lindström - 18 april 2012 09:11


Igår hade jag tänkt att rida Totto, men han hade trampat av sig en framsko. Han fick sig en avborstning och sen fick han gå ut i hagen igen. Verkligen ingen idé att rida honom när har har tappat en sko, speciellt inte en framsko. Totto är ganska ömfotad utav sig, och det känns onödigt att rida litegrann på honom "bara för att", för det känns som att det bara blir dumt och han belastar sig konstigt för att han spänner sig för att inte få ont. Som sagt, han fick gå ut i hagen istället. Där är det mjukt!   


Tur hade vi i alla fall för Maria sa att Jocke (hovslagaren) skulle komma redan idag på morgonen för att sko Ben. Så Totto fick hänka på och fick sig en ny "känga" i fram. Hade tänkt att han kunde skos om helt, men Jocke hade endast tid för att slå på en sko, och han tyckte vi kunde boka in en tid om två veckor. Så så får det bli.   



Tusen tack för hjälpen Maria!!



 

Sötnos!


 

Av Sofia Lindström - 16 april 2012 22:35


Fint väder att fota i idag!


Fotade mest tjejerna som hoppade i padocken. Sen fotade jag lite med full zoom på Totto och Benito i hagen. Så här såg dom ut:


        


 


Av Sofia Lindström - 16 april 2012 14:32


Jag ska försöka ta med mig kameran idag så att ni/jag får lite nya bilder att kolla på här i bloggen!   


Håll utkik!


 


 

Av Sofia Lindström - 14 april 2012 08:51


Viste ni att..


I Kazakstan dricker man hästmjölk. Mjölken är även jäst så att den är lätt alkoliserad.


Någon som har testat?   


Blä, säger jag! Men den som inte har testat kan inget veta!


 


 

Av Sofia Lindström - 12 april 2012 07:16


Halloj bloggen!


Som rubriken lyder; Vi lever.   Jag och Totto håller oss på en nivå som blir blandad vila/träning/bus/mys ridning och massa gos och borstning. I förrgår hoppade vi lite. Elin va gullig och hjälpte till. Red väldigt kravlöst och det gjorde att Totto blev lite loj. Men han va super duktig! Räknade galoppsprång mellan 2bommar på marken. Hoppade ett litet kryss, som vi sen la upp till ett litet räcke och sen en lite kombination snett igenom. Fram till kombinationen hade vi antingen en lång anridning, eller en ganska tajt. Tyckte att båda vägarna funkade jätte bra, och jag inser bara mer och mer hur vändbar Totto är för sin unga ålder, och att han är så otroligt stabil! 


Första gången jag kom på kombinationen så tyckte Totto att det va lite konstigt, och ganska troligt så blev jag lite passiv i min ridning, som jag gärna tyvärr blir första gången jag kommer mot ett hinder för att jag inte vet hur han ska reagera. Han halvt stannade med bjöd ändå frammåt, så vi tog oss igenom den lilla kombinationen i trav. Sen andra försöket rullade på precis så som det ska göra! Vi möblerade om kombinationen en del. Och i slutet gjorde en oxer i slutet på kombinationen. Nu kikade han lite på nyheten igen men då va jag snabbb och tryckte på honom, så det blev ett hyfsat språng ändå. Totto och jag slog vårt höjdrekord som numera ligger på 80cm.   Töntig man är som "bryr" sig om hur högt hindret är igentligen. Men för min del blir det lite speciellt med tanke på att Totto faktiskt aldrig har hoppat den höjden med ryttare på och han tvekade inte för fem öre! Det är det som jag bryr mig mest om! Det bästa är också att jag aldrig känner mig rädd på honom. 80cm kändes verkligen inte stort, tvärt om! edans jag på vissa andra hästar tycker att det är högt redan på 70cm. Men det blir väl kanske så när man har egen häst, som man själv har ridit in och verkligen litar på.    



 


 


 


Av Sofia Lindström - 6 april 2012 18:01


Idag har det inte varit så trevligt väder direkt. Åkte ut till stallet vid 11tiden och då började det att regna ordentligt. Väl i stallet skyndar jag ut för att hämta Totto. Tog av honom täcket och slängde på honom en fleecefilt med hals så att han fick stå och torka upp lite. Började sedan med att borsta av hans ben och lindade dom med fleece lindor. Blev lagom snyggt med brun/lila bandage och gul tejp. Haha. (Tips!)Väljer alltid att tejpa lindorna i karborrefästningen med eltejp, så att risken att de öppnar sig minimaliseras. Ofta när man har lindat så blir det också en flärp över på karborrebandet som dinglar omkring, och det är jag inte förtjust i! (Om man har olika färger på lindorna så kanske man också vill ha det på tejpen. På Biltema finns det eltejp i flera färger.)

Borstade honom sedan på kroppen och slängde där efter på dressyrsadeln. Gick in i ridhuset och la fram två travbommar på medellinjen, halvt igenom. Efter att jag gått med honom en stund hoppar jag upp och travar honom varm på långa tyglar. Jobbade honom sedan över bommarna. Vid varje A och C gjorde jag en volt för att fånga upp och för att lösgöra. Här blev han lite dum efter ett tag, och testade mig med att försöka komma undan arbetet. Jag hade redan bestämt mig sedan innan att jag skulle kräva lite extra utav honom idag, för att det har blivit lite väl mycket bus och kravlösa pass det senaste. Så jag sa till honom med en drivande skänkel och stadig hand att nu får du bannemig jobba, när han gav mig eftergift fick han det direkt av mig med, och efter det va han helt gudomlig att rida!

Möblerade om övningen inför galoppen och bestäma mig för att träna galoppombyten. I början fattade han inte riktigt vad jag menade och forsatte över och efter bommen i förvändgalopp. Sen lyckades vi få korsgalopp en gång. Efter ett antal försök bytte han äntligten, han fick berömm i 100000 och vi tog oss en liten skrittpaus. Sen kortade vi upp tyglarna igen. Denna gång fick vi till det några fler gånger och sen fick han pusta lite igen. Tittade på klockan och tyckte att vi allt kunde göra något försök till då jag inte hade ridit så länge. Kortade tyglarna igen och nu hör och häpna, han bytte galopp på varenda försök! Tog 2ggr i båda varven och galoppombytena satt som på vilken rutinerad läromästare som helst. Helt stabilt och lugnt och sansat. Överlycklig över min fina prins!


Övningarna och min fina kille:


   


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards