sofiastotto

Alla inlägg under augusti 2011

Av Sofia Lindström - 31 augusti 2011 20:30


När man räknar hästens år i människoår, kan man tänka ungefär så här:


När hästen är:

1år = 5år i människoår

2år = 10år i människoår

3år = 15år i människoår


4år = 18år i människoår

5år =  21år i människoår

6år = 24år i människoår

...osv...


Alltså från att hästen är 1-3år så räknar man 5 människoår imellan, sen när den är 4år och uppåt räknar man med 3 människoår per år.


Förstår ni? Kännde att det blev lite svårt att förklara.   


Nu kan man alltså tänka att Totto är i 15års åldern. Vilket jag tycker stämmer ganska bra. Trotsålder...  



 
     

 

Av Sofia Lindström - 31 augusti 2011 19:27


Idag har Totto fått sin årliga Vaccin och Botulism spruta, även stelkramp spruta.

Känns skönt att det är ett helt år till nästa gång.


Maria tog jätte söta kort på Totto innan vetrinären kom. Han hade lyckats ta sig lös i ena grimskaftet och hälsade på Lotus som stod i sin box. Så dom stod där och pratade med varandra. Dock ville inte min mobil att jag skulle kunna lägga upp dom här tyvärr.  


Så idag fick Totto vila helt.

Imorgon blir det någon lätt övning, kanske promenad, men det återstå att se!   


   

 

Av Sofia Lindström - 30 augusti 2011 21:56


Dagens roligaste bild.

 

Lite suddig men...


  Hihi sötis hästen!


 

Av Sofia Lindström - 30 augusti 2011 08:03


En läsare va eventuellt sugen på att köpa en lika dan systemkamera som vi har. Så jag lovade att ladda upp lite bilder som jag har tagit med den.

(Som sagt tidigare jag är verkligen inget proffs)



Här får du ett smakprov:


Min fina Ta Tongka.



 

Marias goa Lotus.


Stall hundarna.


  Super söta Rambo.

 

Benito, som alltid blir bra på kort.

 

Från SM på grevagården.

 

Framridningen på SM.

 

Tottos förra hagkompis Gizza och prinsen själv.

 

 

Av Sofia Lindström - 29 augusti 2011 21:36


Min fina, fina ponny plutt va så otroligt fin idag!

Jag tömkörde i  padocken. Hade tänkt att vara i ridhuset. Men när jag gick ut så ångrade jag mig. Hösten börjar ju på att närma sig. Så jag tror att det är bra att passa på att vara ute.

Idag sökte sig Totto frammåt neråt nästan med en gång och höll kvar formen under långa perioder. Helt fantastiskt!

Dessutom va han super mysig i stallet och stod som en ängel och njöt av varje borstdrag.

Äskar min Ta Tongka!!   


Så här fin är Totto när vi tömkör:


     

Han skummade lite fint i munnen också!   


 

Av Sofia Lindström - 29 augusti 2011 15:24


Igår red jag och syster isis i skogen.

Vädret va väldigt ostadigt. När vi hämtade hästarna ös regnade det. Sen helt hux flux blev det sol, och vi klarade oss utan regn resten av dagen. Vilken tajming!

Igår red jag Hördur. Han är den allra första islandshästen som jag har testat. Sen har jag inte ridit honom sen dess, så jag tyckte att det va dags igen. Mycket bra val! Han hade stått ett litet tag och gjort ett sto sällskap i en egen hage, så han va pigg men kontrollerbar = jätte rolig!

Syster tog trygga Bringa som pinnade på super bra och höll tempo med mig och Hördur.


Hördur efter ridpasset:


   

 

Av Sofia Lindström - 28 augusti 2011 11:57


Jag har ju varit sjuk några dagar. Och då passade jag på att tvätta lite schabrak. Endast vita blev det denna gång. La i lite blekmedel så att dom skulle bli så vita som möjligt, men det är lite svårt på de ställen som sadel och läder liggerpå.

Vitt är bland det snyggaste man kan ha när man rider (tycker jag) men också det osmidigaste då det blir väldigt lätt skitigt i stall miljö.


Jag har vita 2allround schabrak och 3vita dressyr. Kanske onödigt, men ack vad kul det är att ha!  


Här har ni 2dressyr och ett allround som fick åka karusell i tvättmaskinen:


   

Vilken färg tycker ni är snyggast på schabrak?

 

Av Sofia Lindström - 27 augusti 2011 12:27


Om ni klickar på bilderna på bloggen så visas dom i större format!



Här är det jag använder mest och tar kort med:


Systemkamera:

Cannon 550D med 18-200 objektiv. Sen har vi ett fast objektiv 50mm F1.4. (Som jag inte använder så ofta för att den är lite svår att förstå.. när man inte har pluggat på någonting om den.) Och sen blixten som är en: 430EX II

Vi har även paraply till så att man kan få till lite fotostudie känsla hemma.


Min mobil:

XPERIA neo som har 8.1 megapixelkamera och HD.


Cannon tagen med min mobil:


 

XPERIA tagen med systemkameran:


 

Lite dåligt ljus.


Jag är vekligen inget proffs på att ta kort. Jag bara trycker och hoppas att det blir bra.  

Min sambo är den som köper prylar och läser på om grejerna. Skulle vilja vara mer som han, och plugga på lite för att få bättre chans att få finare bilder. Dock har jag andra intressen som jag hellre läser om... Hästar! 


Men det blir ju såklart en roligare blogg med bilder, även om dom ibland inte är dom bästa. Eller?


 


Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards