sofiastotto

Alla inlägg under december 2013

Av Sofia Lindström - 30 december 2013 11:57


Idag börjar jag blogga tillsammans med Nina! Vi finns på bloggen ---> SKOGSMULLARNA <----



Hoppas ni alla kommer att vilja fortsätta läsa om oss och även ta del av Ninas hästliv!

 

 

 

 

 



Av Sofia Lindström - 29 december 2013 12:53


Luca Maria Moneta, rider och tävlar sitt sto, Quova du Vains barfota. Dom vann höjdhoppnings tävlingen i London 2013. Det bästa med att han vann va att han sa; Om hästen visa den minsta tvekan på hindren så kommer han att lämna arenan, men kommer ändå berömma hästen!


 

Glad ryttare, glad tillfredställt häst!


 

Av Sofia Lindström - 28 december 2013 10:34


Har beställt en del grejer till hästarna både från Horze och Hööks, samt shoppat på både Facebook och Hastnet. Har nämligen bestämt mig för att inte köpa några nya grejer till hästarna nästa år, hela 2014 (om det inte är något AKUT eller att något går sönder så att det är obrukbart). Och vad händer mig mig då tror ni? Jo, jag får panik.   Hahahahaha.. Usch vad jag är shopping beroende. Vad kommer på posten då? Hmm.. Vill ni gissa? Eller ska jag publisera allt eftersom att grejerna kommer? Det är en del...



 

Dessa sötnosar har ingen aning om hur mycket grejer dom har..   


 

Av Sofia Lindström - 27 december 2013 17:57


Orginal inlägget hittar ni HÄR!


Om en oskolad häst frivilligt får välja så kommer den att ge sig in i en sväng med bogen först. Huvud och hals håller den utåtställda för att hålla balansen. Det är hästlogik. En smart logik. Huvudet har ju liksom inga ben och det är ju benen som man kan påverka. Första benparet sitter ju liksom under bogen. Det är ju väldigt dumt att inte utnyttja hästens egna logik till sin fördel.


Då måste man alltså tänka på att det är lätt för en häst att gå dit bogen pekar och dit huvudet INTE pekar.

Så fort man försöker få hästen att gå in med huvud/hals först i en sväng så bryter man all känd hästlogik och man gör det därmed väldigt besvärligt för sig.

Dels är det som sagt var onaturligt att gå dit nosen pekar och dels så är det bogen som äger benen och hästen vill gå dit bogen ramlar.


Detta är ett problem som helt klart måste lösas. Oftast löser man det genom att dra i innertygeln för att få hästen att gå dit man vill. Det är dumt av många anledningar.

Dels pga av att om man drar huvudet åt vänster (för att man vill till vänster) så kommer hästens bog att per automatik peka åt höger och hästen vill då gå åt höger.


Dels pga av att hästens mun och huvud har inga ben så det är ganska meningslöst att försöka be frambenen gå i en viss riktning genom att dra i en helt annan kroppsdel som inte har ett enda dugg med gående att göra.

Trots detta så fortgår detta försök till svängande i åratal och det är alltid lika jobbigt för hästen att svänga på detta vis. Eller jobbigt och jobbigt. Runt kommer den men det är inte smidigt, det är inte uppbyggande och svängarna blir varken effektiva eller uppbyggande. Det blir mer bara av typen ramla runt på innerbogen. När vi drar i hästens huvud så här onaturligt så tar vi ifrån hästens dens största balansorgan (halsen) och då måste den håla balansen på andra vis vilket den gör med sin ryggrad. Den låser denna och måste göra typ ”hack” i denna. Då kan vi se att hästen gärna går in i svängen med den 3:dje halskotan före nosen in i svängen. Detta sätt är inte lösgörande alls, det är motsatsen, det är fastgörande.


Många blir lite fixerade på att få bort denna ”krok” på halsen och håller på och drar ännu mer i innertygeln vilket gör att hästen måste låsa fast sig ännu mer för att hålla balansen. Nu tar vi alltså bort hästens balansgrej nummer två…… Det här är alltså inte bra..


Istället för att sitta och dra i denna innertygel, hitta på alternativa sätt att svänga. lek med att flytta vikt mellan hästens framben, att putta bogen hit och dit. Börja rida bogen istället för huvudet. Jag garanterar er en mycket smidigare häst.


 


 

Av Sofia Lindström - 26 december 2013 12:17


En klok kommentar angående bett och nosgrimma. Även denna från Tyras blogg. Inlägget finner ni HÄR.


Postat av Elin:


 "Om man vinklar det så här då: VARFÖR rider du ens med nosgrimma? För att stänga ihop hästens mun? Varför? En häst med frisk mun som har en ryttare med trevlig hand gapar inte. För att stabilisera bettet? Ett bett som är rätt storlek (många har för långa bett) behöver inte stabiliseras om alla nämnda krav i kommentaren uppfylls. Tycker man ändå att det är ostabilt så använder man bett med D-ring, fasta ringar eller parerstänger.
För att det är snyggt? En anledning som jag inte tycker är acceptabel. Men OM man bara har nosgrimman i estetiskt syfte så kan man lika gärna ha den löst spänd. Den glider inte runt så pass att den stör hästen mer än om den sitter hårt och stänger ihop munnen. Tygeltagen påverkar ju inte nosgrimman.
Jag kan inte komma på andra skäl än dessa att använda nosgrimma. Och jag tycker inte att något av dem är ett giltigt skäl. Vissa säger att de använder nosgrimma bara för att de ”vill”. Inte heller ett bra svar så det alltid finns skäl. Jag tycker man ska våga sticka ut istället och våga rida utan nosgrimma. Våga testa nya saker som gynnar hästen.
Jag har lugnat ner mig och ber om ursäkt för min något aggressiva kommentar på det förra inlägget. Jag hoppas att du förstår att jag skriver detta i all välmening. Efter många timmar av läsning och även mycket iakttagelser ”IRL” så tycker jag att jag har så mycket koll att jag kan uttala mig inom ämnet. Bara för att alla ”toppryttare” gör på ett visst sätt så betyder inte det att det är rätt. Det betyder inte att hästen trivs med det eller att det är så det ska vara. Kom ihåg att hästar är oerhört smärttåliga och att det tar lång tid innan en häst säger till. De kämpar tills det inte går mer. Ofta når man inte den där ”tröskeln” för ett eventuellt utbrott. Smärtan är på en hanterbar nivå. Kolla dressyrhästarnas (i de allra högsta klasserna) blickar. Det räcker för att förstå."

 

 

Av Sofia Lindström - 26 december 2013 11:53


Tittade in på Tyras blogg och såg detta (skrev ett inlägg om denna nosgrimma för ett tag sedan-> HÄR! ):

       


Jag kunde inte låta bli att kommentera, här är min kommentar till hennes inlägg:


 "Jag kommenterade förra gången du la upp om denna nosgrimma. Att den är som en munkorg till hund, enda skillnaden är att hästen måste ha ett bett i munnen som ryttaren drar i. Nu ser jag en till grej, hon får inte luft ordentligt! Kanske därför hon är lugnare på det? För att hon inte kan andas ordentligt och därav MÅSTE lugna sig av den anledningen. INTE SNÄLLT! Usch och fy tusan för denna nosgrimma, den bör slängas i samma skräphög som pessoabetten! Ingen, INGEN häst ska behöva bli utsatt för detta!"

 

Hoppas ni ser hur ansträngd hästens andning/näsborrar är. Detta är inte OK! Lider med alla hästar som utsätts för detta.   

Av Sofia Lindström - 24 december 2013 14:00


God Jul, önskar vi alla på gården!

 

 

 

Mimmi från idag! Hon och jag tog oss en tur i skogen denna julafton. Regn och 7plusgrader   

 

 

Av Sofia Lindström - 23 december 2013 22:16


Hejja hovskägg! Kolla in detta! Coolt!   


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards