sofiastotto

Alla inlägg under januari 2013

Av Sofia Lindström - 31 januari 2013 21:47


Jag vann Hippo K9s tävling på Facebook!   


 


 


   



 

Av Sofia Lindström - 31 januari 2013 16:15


Blogginlägg om hur den traditionella ridstilen har förändrats: ---> Ridstil


Läsvärt!!

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 31 januari 2013 07:05


Längtar verkligen massor tills jag kan sätta igång mina hästar igen!


Mimmi kommer gå lite på halvfart hos mig. Hon såldes som sällskap/promenad häst. Och om jag ska vara ärlig så tror jag inte att hon skule hålla för en massa ridning och belastning i längden. Hon har så små hovar och små smala ben lilla Mimmi och bära runt på mig 7dagar i veckan på dessa så skulle hon nog gå sönder. Det är vad jag tror i alla fall.

Men självklart ska hon få röra på sig, ridning 2-3dagar i veckan och sedan annan aktivering från marken andra dagar. Tror att det passar henne bra!


Totto ska igång mer ordentligt. Dock med tanke på den långa vilan/halvfarten förra året så kommer jag att ta det väligt lugnt i början och igångsättningen kommer att vara lång och utdragen. För mig är det viktigtast med hållbara hästar, inte skynda på för att komma ut och visa upp oss.. Nej, det får ta den tid vi behöver!

I år ska vi satsa på galoppen med Totto. Jag har aldrig riktigt kommit till arbete i galopp på honom än, men i år så ska vi träna mycket på den!

Det är viktigare med galoppen än va många tror! Vad skulle en hopphäst göra utan en bra reglerbar galopp?


Läser en blogg om en tjej som har en häst i samma ålder som Totto. Dock är dom mer tävlingsinriktade och satsar på hoppning. Men i alla fall så är som en fin förebild på hur man ska/bör jobba med galoppen med hästarna. Hennes häst har en fantastisk galopp!! Den är super reglerbar. Såg en film på dom igår där hon hade ställt fram hinder som hon började med att ha 8galoppsprång emellan och sedan gick hon över till 7 och sedan 6. Helt klockrent! Och hästen byter galopp som en dans! Nu är detta inget mirakel, utan denna tjej har verkligen kämpat och tränat upp sin häst från bas. Han är så väl igångsatt den hästen!


Här har ni hennes blogg: --> JohannaGrant


I alla fall så ska jag tänka på henne och hennes häst Flex när jag sätter igång Totto. Även om dom inte är samma typ av häst så känner jag ändå att den typen av igångsättning vill jag ha med Totto. Dock kommer våran att bli på lång tygel. Men ändå..   



Hänger ni med oss?   


 


 




  

Av Sofia Lindström - 30 januari 2013 09:10


Igår blev det ett dressyr pass på Ben. Jag hade bestämt mig för att jag skulle satsa på att verkligen mjuka upp honom i sidorna. Tycker han är lite "oböjlig" eler hur man ska uttrycka sig.. Jag vill gärna ha en dansande häst som man kan böja hur som helst, gärna lelös!    När hästen är mjuk och "lelös", har man strechat kroppen ordentligt. Då minskar man  spänningar och hästen får mindre lätt träningsvärk i muskler och leder. När hästen sedan är mjuk och töjbar åt båda hållen (detta inkluderar; Hals, Bog och Kropp) DÅ kan man börja rama in och låta hästen arbeta i den form man önskar. Har man även mjukat upp hästen på detta sätt så är det enklare att ställa om hästens form från låg till lite högre. Man har även mer valmöjlighet på ställningen på tex. en volt och inte bara ett läge i ställningen som många hästar/ryttare har.


Stundtals fick jag riktigt fin ridning på Ben. Nu är det bara en styrke fråga, då han gjärna bryter av från tex. galopp till trav då det blir för jobbigt. Men träning ger färdighet!   


Bilder från igår:

     


 

Av Sofia Lindström - 29 januari 2013 06:48


Igår kom jag hem vid 15tiden. Eftersom det fortfarande va ljust ute så sprang jag in, åt en knäckemacka och gick med raska steg ner till hästarna. Jag greppade en grimma och fick med mig Totto, och vi begav oss iväg ut på en promenad.

Totto va super laddad. Han flängde med huvudet hela tiden och det bara kröp i kroppen på honom. När vi närmade oss skogen gick han på med den längsta skritten han någonsin gjort. Han va verkligen super nöjd att få komma iväg och in i skogen igen! Bästa av allt, även hur laddad och pigg han än va så va han abslut inte jobbig att gå med. Han gick vid min sida och när jag stannade så stannade han. Super trevlig promenad som verkade göra nytta i vintermörkret!   


Sen greppade jag Mimmi. Hon hade stått i hagen och gnäggat på oss en sisådär 100ggr.. Mimmi verkade också pigg, och när hon har lite extra energi så ska hon kika på allt och inget. Så jag valde att vara i vår trädgård och gick runt med henne bland lite läskiga saker samt att hon fick hälsa på transporten lite med. Hon hade spetsade öron och hade ibland en spänd arabnacke som välvdes vackert när hon kikade på något hon tykte var läskigt. Även här hade jag full koll då hon stannade när jag stannade. Använde även "vacker tass" när hon spanade in något hon tyckte va läskigt, och då fick jag kontakt med henne och hon lyfte på hoven så fint så.   


Bild från en annan promenad:

 


 

Av Sofia Lindström - 28 januari 2013 07:02


Mimmi har en tendens att slå i sitt huvud i öppningen in till lösdriften. Anledningen är för att jag brukar lägge lite hö där. Och rycker Totto till så gör Mimmi lika dant. Och hon ställer sig oftast nära ena katen.

Jag fodrar med slowfeeding nät, men brukar lägga en tuss utanför också. Risken att dom biter sönder nätet minskar då!

Kom på mig själv för kanske en vecka sedan att jag faktiskt kan lägga den där tussen någon annan stans utanför lösdriften. Men ska vädret fortsätta åt detta håll så får jag nog gå tillbaka med att lägga den inne i lösdriften. Har blivit så att jag laggt tussen där för att det är tex. kladdigt/blött/halkigt/knöligt ute. Och att jag gärna vill att dom då ska komma in och torka upp samt att inte maten förstörs på backen.


Här om dagen såg jag att hon till och med hade lyckats skava av lite päls i pannan. Antar att det va i en så här "matsituation" det hände...


 


 

Av Sofia Lindström - 27 januari 2013 17:43


Idag har jag ridit mina två änglar.

Först på dagen så tog jag in Tottos och Mimmis träns. Tog isär allt och putsade super noggrant och satte på det nya bettet på Mimmis träns.


Senare på dagen va det dags att inviga de nyputsade tränsen. Mimmi kom först i hagen, så hon fick hänga med på äventyr först. Borstade, tränsade och hoppade upp barbacka. Red lite fram och tillbaka på våran väg i mycket skritt, men även lite trav. Mimmi kändes jätte tillfreds med bettet. Hon sög och grejade med det precis i början, men sen höll hon det stilla i munnen. Hon jobbade i lång och låg form och kändes mjuk och fin, även lydig. Underbara tjej!   


Totto stod näst på tur och han verkade längta efter att bli riden. Även han skötte sig toppen! Pigg men inte överdrivet på något sätt. Han jobbade på i lång och låg form han med, men jag upplever hans form som lite mer bärande än Mimmis. Han tar i mer med bakbenen och är lite mer ambitiös än Mimmi. Han har mer styrka i kroppen skulle jag tro, annan kroppstyp och lite mer åt kallblodshållet. Så ja, det är ju inte så konstigt.

Tog några skutt med honom över lilla stocken. Tills hans (och min) glädje. Tvekar inte en sekund. Min fina plutt Totto.   


 


Ser lite konstigt ut när Mimmi går mot mig, ser ut som benet går av. Hahahaha..

   


 

Av Sofia Lindström - 27 januari 2013 17:24


Igår inhandlade jag ett nytt bett till Mimmi och ett par ridvantar till mig. Och tidigare i veckan hoppade jag inte på Granngården och köpte mig ett par nya ridbyxor.   



Första westernbettet som jag hittat till Mimmi med rätt storlek! YES! (eller egentligen andra, men det bettet va slut)

Hade helst velat ha ett rakt bett. Men tyvärr så är de flesta westernbetten med massor av tungfrihet och annat skrot i munnen, så det har inte varit lätt att hitta ska ni veta! Sen verkar det som att alla westernhästar har storlek 13 på bett med.... Mimmi har 10.5   

Om nu inte Mimmi skulle gilla att det är tvådelat, så finns det en slags siliconremsa som man kan limma dit där bettet delar sig. Men det återstår att se.


 


Underbara handskar:


 


Och underbara ridbyxor:


 


 





Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards