sofiastotto

Alla inlägg under juli 2013

Av Sofia Lindström - 31 juli 2013 21:39


...1 kg hö ger hästen i snitt 3000 tuggningar medans samma mängd kraftfoder ger endast 800 st?



 


 

Av Sofia Lindström - 31 juli 2013 06:54


Någon som vill att jag skriver om något speciellt? Har inte riktigt kommait igång med bloggningen känner jag. Nu har jag även börjat jobba och känner mig seg och tom på idéer. Skriv en kommentar, med namn eller anonym, det bestämmer du. Skulle vara skönt att ha något vettigt att skriva som någon vill läsa med.    Jag svarar på kommentarerna i ett inlägg!


Fina du..

 



    

Av Sofia Lindström - 30 juli 2013 09:00


Såg ett klipp på Youtube där två hästar badar ihop. Dom doppar nosen emallan åt. Ser helt underbart ut! Tänk om man kunde haft en liten pöl som dom kunde gå i när dom vill och svalka sig! UNDERBART!!



---> KLIPPET!



 


 

Av Sofia Lindström - 29 juli 2013 17:53

 

Spö inom hästsport ger inga framgångar

Att använda spö inom olika discipliner av hästsport gör inte att hästen presterar bättre -snarare sämre. Det visar brittisk forskning som presenterades vid ISES-konferensen.


Forskarna har studerat hur spö använts under såväl tävlingar för amatörer som professionella ryttare inom främst hoppning. Totalt studerades 458 ryttare på olika tävlingar. Av dem hade över 65 procent spö med sig in på banan och 20.7 procent använde spö på hästen under ritten.


Forskarna har inte kunnat se några positiva effekter på prestationen när spöet har brukats. Snarare har slag av spö fått hästarna att riva mer.


Fakta från: Häst sverige



 


 

Av Sofia Lindström - 29 juli 2013 07:16


 

Jobbet kallar.. Trött som katten. Hoppas kaffet får mig att piggna till lite!



 

Av Sofia Lindström - 28 juli 2013 11:44


Har någon något bra tips på hur man tar bort kåda från pälsen på hästarna?   


Trodde Mimmi va svettig igår när jag tog in henne, men det var trökig kåda på hela halsen, kul..


 


 

Av Sofia Lindström - 27 juli 2013 17:20


Har verkligen ingen ork till att blogga egentligen, men jag lovade ett inlägg idag i alla fall, och löften är till för att hållas.  


Innan vi åkte till Varberg red jag bägge hästarna hemma. Mimmi red jag i ett litet speciellt huvudlag. Jag hade gjort en "rep ring" att ha som nosgrimma av gamla balsnören. Testade att rida på det, både ute i skogen och på banan. Det enda va att hon blev lite extra pigg, och det kan ju varit av andra orsaker. Annars gick det helt ok! Men inget jag kommer att rida med, ska nog fixa ett sidepill av en remontnosgrimma istället till henne.   


Totto red jag barbacka, och han va SÅÅ lugn! Hoppas verkligen att han fortsätter att vara så trevlig som han va då. Han va verkligen sig själv igen och helt underbar att rida! Travade med långa tyglar och han hade näsan nere i backen och bara rullade i samma tempo varv efter varv. Detta har vi inte kunnat på kanske 1månad! HAPPY!!



Senare samma dag red jag även hos Ellen. Red söta lilla Blixt. Han va lite slö, men det passade mig då jag ocsk va lite trött.   Annars va det en mysig uteritt som avrundades med en super god middag!


Mimmi med specialtränset:

 


Totto fick ha hans snyggaste träns:

 


Blixt ville inte slita sig från maten när jag tog kort,   :

 


Mys middag:

 

Mums mat:

 


 

Av Sofia Lindström - 26 juli 2013 22:30


Har varit i Varberg, därav min dåliga uppdatering! Skriver mer imorgon då jag behöver hoppa i sängen.   

Havet vid Apelviken:

 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards