sofiastotto

Alla inlägg under juni 2014

Av Sofia Lindström - 30 juni 2014 17:05


Ibland så glömmer jag helt av att Mimmi är riden efter westernprincipen. En sådan dag va det igår.


Mimmi kom fram med öronen spikrakt mot mig och hoppade i grimman. Hon va riktigt sugen på att hitta på något! Lika glad blev jag tillbaka och vi gav oss ut på en tur i skogen.

Vi började men att kika lite mer skogen på andra sidan stora vägen. Jag blev lite hopp sugen, så vi tog ett par språng där. Mimmi blev taggad och laddade inför varje språng. Sen red vi iväg tacktandes till den andra rundan. ;)


( Jag tror jag vill börja kalla rundan för "ballongrundan", då man rider bort på en väg, sen delar den sig åt två håll, och rider man runt så kommer man tillbaka på samma väg som man började på. som en ballong ;) )


Mimmi va pigg och glad hela rundan och efter ett par snabba galopper, tog vi en ännu snabbare galopp "sista 100m" hemmåt. Jag lät Mimmi galoppera precis hur snabbt hon ville, sedan manade jag på henne lite ännu mer. När jag sedan märkte att vi började komma fram till avslutet av gräsvägen så tänker jag att; nu måste jag börja bromsa in. Jag gör en förhållning på Mimmi; Sitter till samtidigt som jag gör en halvhalt. Mimmi lägger då hela hennes bakben under sig och det blev en TVÄRNIT. :P Tänk er en halvhalt på en "engelsk" riden häst iklädd hackamore, det skulle inte bli tvärnit då (enligt mina upplevelser iaf). Hahahah... söta häst! Sen får man ju inte glömma att hon är en känslig Arab som känner minsta lilla signal, det är ju såklart även en anledning till att hon lyssnar så "över väl".


Hon verkade i alla fall inte ta illa upp utan va nöjd hela vägen hem igen. Hon älskar att galoppera min lilla arab!


Regn mundering, sen när vi väl ridit ivg så kom solen ;)

     



Av Sofia Lindström - 30 juni 2014 16:44


Nu är jag riktigt förbannad! Läste Hästmagasinet igår, och när jag blättrat lite så kommer jag till en reklamsida. En heltäckande sida som handla om säkerhetsvästar, altså säkerhet. Kefly.

Jag tittar lite snabbt, men kände att jag ville titta igen, och då såg jag det som jag anat vit första överblicken; Bilden i mitten längst ner på sidan, hästen har pessoabett i munnen OCH MUNNEN ÄR FULL MED BLOD!!!???


Hur kan dom i sin vildaste fantasi tycka att det är en bra raklambild?????? Hur kan alla de människor som antagligen jobbat med annonsen MISSA att hästen BLÖDER UR MUNNEN???? Helt sinnessjukt!!!!!


Här är bilder på reklamen:

         


Vad tycker ni om detta?

Av Sofia Lindström - 28 juni 2014 12:56


För några dagar sedan uppdaterade jag en bild på Facebook. (bilden/er finns även nedan på bloggen) Jag och Totto skulle rida bort mot en äng och rida lite dressyr. På grusvägen möter vi dock korna som är precis vid vägen.


Flera meter framför ser Totto dom och parkerar.. Han illbligar på dom och rör inte ett öra!

Jag väljer att vänta ut honom, men då kommer han helt huxflux på att han ska vända hem igen. Jag vänder tillbaka och låter honom än en gång stå och glo. Jag tar ett par djupa andetag..


Jag bestämmer mig för att vi ska in i skogen en bit bort, inte hela vägen fram till korna, men precis vid kanten av vägen som passerar korna. Detta blev vårat mål just denna gången.


Efter att vi stått BRA länge så bestämmer jag mig för att försöka få igång fötterna på honom. Jag styr in honom till kalhygget vid sidan av grusvägen. Han knallar på och efter ett tag så stannar han på nygg och glor. Han får ett par minuter på sig och jag tar ett par djupa andetag. Jag styr sedan honom till andra sidan av vägen, till kanten av skogen. Här gör vi samma prossedur - vila, djupa andetag, och han får kika lite. Sen över vägen och tillbaka till kalhygget, några meter närmre korna för varje gång.


Nu sicksackade vi oss fram, och tillslut så kom vi till "skogen/gammalväg som växt igen" som jag bestämt att vi skulle ta. Här brötar sig Totto fram i en hiskelig fart, passageaktig skritt i tuff terräng. Väl ute på en väg igen får Totto trava för att bli av med spänningar. Vi rider bort till ängen och gallopperar kravlöst, för att han ska uppleva det som possitivt att vi gav oss ut just denna dag.


Vi tog sedan en annan väg hem, då jag tyckte att vi hade övervunnit tillräcklingt mycket just denna dag. :) Nöjd!



     


Av Sofia Lindström - 27 juni 2014 23:29

Härligt ljus ute ikväll!

Av Sofia Lindström - 26 juni 2014 20:41

Ibland så fattar jag inte hur jag vågar?! Tog Mimmi i hagen, tog på henne repgrimma. Sen ut i skogen barbacka, hoppar stockar och galopperar i backar. Testar även banken när vi kom tillbaka. Allt gick prima. :-) underbart när man känner sig så trygg!

Av Sofia Lindström - 24 juni 2014 20:28


Idag kom Alice hit och hoppade med mig och Mimmi. Mimmi tyckte Totte va jätte konstig och viste inte om hon skulle tycka om honom eller hata honom. :P


När vi började hoppa så va Mimmi pigg och ganska sur. Hon slängde en hel del med huvudet och jag fick känna på en rad med backutsparkar. Lilla, lilla tant, det är tur att jag tycker om dig så mycket! <3


Mimmi lugnade inte ner sig även om jag försökte göra av med energi. När vi skulle skritta av så tackade hon och gick även lite på sidan. Tokponny!


Bättre lycka nästa gång! ;)


I söndags när jag red Mimmi så va hon helt tvärt om mot idag! Jag red bort till ett gärde och körde lite dressyr blanad med en del galopp. Hon va helt gudomlig att rida då! Det är dagar som den som jag vill ha fler av! :)



Hur är era hästar i temperamentet?



 

Av Sofia Lindström - 23 juni 2014 19:16


JIPPIE!


Ja, det är just så jag vill börja detta inlägg med; JIPPIE! Åh, vad kul det va att träna idag! Och framför allt; En tränare som tänker som mig! Gah, kan det bli bättre? Lyckorus i hela kroppen! Och detta va första träningen, sämre lär det ju inte bli. ;)


JAG FICK HA GLAPPANDE TYGLAR! Hahahahaha.. :)


Men mycket fick jag tänka om med. Hon bad mig att hamna i en "noll" position; Foten som om jag stod på marken (hur bra jag lyckades med det vet jag inte men ;) ), avslappnade vader och knän, alltså vad man kan kalla "skänkel i helt neutralt läge". Nu skulle vi fokusera på att rida med kroppen i övrigt. Han ska följa mina rörelser och vara en förlängning av mina ben. En del djupa andetag fick ja ta för att verkligen slappna av.


Jag hade glömt ett spö, så gulliga Ellen som va med gick in och hämtade ett åt mig. Nu skulle jag använda mig av en dutt med spöet istället för skänklarna, all frammåtbjudning SKA komma bakifrån!


Först ville Ida se lite hur jag brukade rida honom, för att sedan börja på att peta i det som vi behövde ändra på osv. Till en början med så ficka jag länga mina stigläder (hade min hoppsadel, men nästa gång får det nog bli dressyrsadeln tror jag). Sen fick jag tänka om när det gällde mitt bäcken, tippa fram för att öka, och tippa bak för att bromsa. Även tippa fram bäckenet för att få bakbenen att komma mer in och under Totto. Alltså tippa naveln frammåt.


Det va mycket att tänka på, och MÅNGA saker som är VÄL inpräntade sen förr. Det kommer ta ett BRA tag innan det nya sitter där det ska! Hehe..


Totto och jag fick träna en hel del öppna, som vi faktiskt inte har tränat på alls mycket innan, knappt någonting faktiskt (Han har dock fått träna det när jag tömkört honom från marken, men det är inte många gånger). Skänkelvikningar och galopp på volt.


Efter ett tag behövde väcka på Totto, och hon bad mig att backa honom (här fick Ida gå in och hjälpa mig lite så att jag slapp dra honom i munnen, som jag såklart inte vill göra!) för att sedan göra en galoppfattning. Det va inte det lättaste vi gjort vill jag lova, men det gick iaf, och bättre och bättre blev det!


Sen fick vi göra någon verkligen nytt och superroligt! Ida skulle ta sig till Mimmi, och vi skulle blockera henne från att nå fram. GUDARS va kul det va!

Ida sa det att det är viktigt att ta till lite roliga saker i träningen, då och då för att hålla gnistan uppe!

Nu kommer jag överdriva(!!!!) men har ni sett när en westernhäst tränar på kor? Åt det hållet blev det lite, och även om vi inte ens nosar på en westernhästs smidighet så fick jag i alla fall den känslan, han följde min kropps signaler. Super skoj!



Detta är kort om träningen. Känndes som vi hann med mycket och bra saker! Ser jätte mycket fram emot nästa gång!



Ellen knäppte ett par bilder på oss:

               



Av Sofia Lindström - 23 juni 2014 10:29


Ett av mina livs häftigaste händelser inträffade dagen innan midsommar!


Jag va inne i stallet med Mimmi och hade precis ridit henne. Jag ser att Mimmi börjar på att kika ut och bort mot vägen. Jag blev nyfiken och kikar ut. Jag tror först att jag ser ett rådjur och säger till Mimmi att hon inte behöver vara nervös över något.

När jag kikar till en gång till blir jag förvånad samtidigt som mitt hjärta hoppade till av lycka och förvånad; ett lodjur!


Aldrig någonsin trodde jag att jag skulle få se denna kattras gående utaför på våran grusväg. Så himla häftigt! Kändes nästan som i Afrika och deras kattdjur där, helt overkligt!


NU är jag extra arg på min mobil och dens kamera, just denna dag hade det varit underbart med en med bättre kamera. Men bilden nedan kan man i alla fall antyda att det är ett lodjur och inget rådjur.:


   


Så här förvånad belv Mimmi (tur att jag inte tog på mig själv, för jag hade sett minst lika förvånad ut!):

   

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards