sofiastotto

Alla inlägg under juli 2011

Av Sofia Lindström - 31 juli 2011 17:33


Jag har haft hästar runt om mig i hela mitt liv. Underbart! Jag bodde på landet när jag va liten fram tills jag blev 9-10år. Den gården saknar jag än idag. Tänk dig själv som en tokig häst tjej.. Ett stort vitt hus, en stor upplyst padock, ett stall med 17boxar och 77hektar mark. Ni fattar va!? Mamma hade ett halflinger sto som hette Wolfie, min syster hade en hopp c-ponny valack som hette Doit (efter "Sun of a gun") och jag hade en shetlands ponny sto som hette Millan. Pappa hade också en häst, en shettis valack som hette Nicke som han köpte en dag då det va marknad i Skövde. Han gick förbi den unga lilla svarta shettisen och bestämde sig fort att köpa med sig den hem. Lite mysigt tycker jag.  


Millan va en bussig liten ponny på 85cm. Hon ställte upp på det mesta. Vi körde henne också en del, och det tyckte hon va super kul.

Jag minns dom gånger när jag kom med skolbussen från skolan, och mamma hade tränsat Millan så att jag fick rida hem ifrån bussen, några kilometer barbacka. Tider det!


Här är en bild på mig och fina Millan:

 

 


Av Sofia Lindström - 30 juli 2011 22:52


Något att tänka på kanske....


http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/forskningskollen-sa-paverkas-hasten-av-lattridning.htm

Av Sofia Lindström - 30 juli 2011 21:49


Idag har jag och Elin ridit islandshästar. Super mysigt!

Jag testade Frosti idag, en vit valack som har tävlingsmeriter i både sverige och finland. Super fin!

Vi red en tur i härliga moskogen som har helt underbara skogsvägar och en hel del sandvägar. Vi tog ett skutt över någon stock och lät hästarna känna lite på vattnet i sjön, det älskade dom!

Perfekt dag helt enkelt, och fler lär det bli.  


Här är några kort från idag på mig och Frosti och Elin och Emanon ("Nonne"): 


Min fina tröja som jag har fått!

Här inne stod hästarna och myste:

      Två pose kort          Sen ville inte Frosti vara vit längre...        

   


Av Sofia Lindström - 29 juli 2011 16:43


Imorgon blir det ridning igen. Fast på islandshäst. Ska bli kul att rida igen! Har inte ridit på en vecka, men det känns som ett halvt år!


Jag rider islandshäst på en gård där dom har turridningar. Moängens häst gård heter gården. Rekomenderas starkt! Om man är stammis där så kan man köpa kort som man kan rida 5 eller 10ggr på. Jag har köpt 10 kort förut, men denna gången blir det "bara" ett 5 kort.


Islandshästar är speciella. Dom är välgigt små, men bär upp en ryttare lika bra som en stor häst. Dom har 2 extra gång arter, töld och passgång. Dom tar sig fram i skog och mark flytande, som gör att dom är väldigt lätta att sitta på då dom inte rör ryggen speciellt mycket.


Ni som inte testat att rida en islandshäst, gör det!


Här är lite bilder sen tidigare rid turer:


         

 

Av Sofia Lindström - 28 juli 2011 21:21


Har kikat runt lite och plockat ihop utrustning som inte vore fel att ha!  

Kunde inte bestämma mig vilken färg jag gillade mest av GG utrustningen. Vilken färg tycker ni att Totto skulle passa bäst i?

Har ni något på nästa inköpslista till hästen eller dig själv?


 

 

Av Sofia Lindström - 27 juli 2011 19:16


Tog in Totto idag. Kikade till lite små sår, och drog av honom med en borste.

Sen va det dags för avmaskningen..

Totto är inte kräsen han! Han verkar t.o.m gilla avmaskningsmedlet. Bara att öppna munnen och spruta in medlet. Och inte en droppe till spillo. Skönt att veta att han verkligen får i sig det han behöver.

Han fick lite foder för att han sköter sig så bra, sen fick han gå ut i hagen igen.


Smärtfritt.  


Gillar era hästar att bli avmaskade?


   

 


Av Sofia Lindström - 27 juli 2011 18:26


Bära bommar, blev till en hopplektion.   

Va som tidigare sagt i stallet idag och skulle hjälpa Nina att hoppa. Jag aggerade lite "lärare", och använde mig av en övning som har gett mig så otrolit mycket.


Hela övningen går ut på att man ska få en lugn häst som går att reglera. Volter får läggas till på kortsidorna för att fånga upp hästen om så behövs.


För att lyckas med detta ska även avståndena emellan hindren vara lite "för korta". Man ska trava emot hindren och sitta ner, så länge som bara går! Och vänta ut hästen i sista sekund. Detta tvingar hästen att jobba mer med bakbenen under sig och verkligen jobba med ryggen. Våga komma nära på hindret!


Övningen reds i båda varven. Och vi värmde upp med studsen.


Här är en "fin" liten bild på övningen. De röda strecken är trav, och gröna galopp. Dom hindren längst upp, är en studs, och 3-kombinationen är med 3 relativt tajta galopp språng emellan.


 

Sen byggde vi om det lite, men forstatte på samma vis. Lugnt och fint.


Här är överst en 3-studs med mitten hindret högre än de andra två. På andra långsidan, ett lågt kryss, och en högre oxer.

Här får man gärna lägga in volter på kortsidan för att fånga upp den ev. springiga hästen.


 

Här kommer en lite film snutt från idag. Kanske lättare att förstå när ni ser denna!



Det verkade som att Nina också va nöjd med övningen. Kul!:   


 


 

Av Sofia Lindström - 27 juli 2011 12:31


Ska hjälpa Nina och Benito med att plocka lite bommar för hon ska hoppa idag.

Sen blir det avmaskning.


"Jätte kul" att blogga när man inte har något nytt att skriva om för att Totto har vila.... 


 Men jag och Elin ska rida islandshästar på lördag. Får bli lite islandshäst blogg och bilder då!   


Här har ni Benito:


   

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards