sofiastotto

Alla inlägg under november 2012

Av Sofia Lindström - 12 november 2012 14:20


Nu händer det grejer! Jag och en tjej som heter Sofie kommer att blogga ihop!   Denna blogg kommer att vila från mig, men kommer finnas kvar!


Hoppas ni följer oss här: Hästlandet


 

Av Sofia Lindström - 12 november 2012 10:41


.. En av metoderna som användes förr för att få en trög häst att gå fram, var att binda fast halm i svansen och sätta eld på det?   



Fin bild   :

 


 

Av Sofia Lindström - 10 november 2012 19:13


Ropade på Totto vid grinden i hagen. Båda hästarna tog sig snabbt fram med långa kliv. Totto hoppade i grimman, och Mimmi fick jag snabbt mota bort då hon också va väldigt sugen på att hänga med. Kul att dom verkar sugna på att bli ridna.

Hade tänk att rida lite på grusvägarna, men jag började med att rida rundan i skogen då han kändes pigg.

En grävmaskin samt massor av rör låg utspridda längs med vägen som jag och Totto passerade. Han blev lite spänd och stannade för att kika lite. Grannen hälsade och pratade lite när vi kom ridandes och jag stannade Totto en stund. Sen ville inte Totto stå still längre och började krångla lite smått, så vi fick rida iväg.

Väl inne i skogen va Totto hetsig, inte alls som han brukar vara. Trodde att det säker va för att han inte har blivit riden sedan i tisdags, plus att hästarna går lite mer nu, och med kondis kommer mer ork.


Försökte med det mesta att få honom att slappna av och trötta ut honom, men han kändes stressed. Han kikade även in i skogen precis som att han kollade efter något djur, men jag försökte bara strunta i det.

Efter ett bra tag ute i skogen vänder vi hem. Totto blev verkligen svettig, så vi fick skritta av länge.


När jag tagit hand om honom och släppt ut honom i hagen, så tog jag en promenad i skogen för att kika in en runda som jag spanat in ifrån stora vägen när jag passerat med bilen. Jag velade fram och tillbaka och kunde inte komma på hur jag skulle kunna ta mig runt. Det är ju så himla tråkigt att behöva vända när man är ute och rider, vill helst ha rundor.

Efter många om och men lyckades jag finna den runda som jag varit nyfiken på. När jag går omkring i skogen ser jag också helt färska älgspår! Inte konstigt att Totto va stressad när vi va ute och red. Får lov att säga nu i efterhand att han skötte sig ganska bra i den situationen som vi va i. Älgarna va säker i närheten!


Läskigt det är med älgar ändå...


Hur reagerar era hästar när det gäller älgar?


Min fina bäbis!

 


 

Av Sofia Lindström - 10 november 2012 09:48


Har blogg torka... Blir kanske bättre ikväll då Erik ska iväg på fest och jag blir ensam hemma. Så jag ska umgås massor med hästarna idag hade jag tänkt!    Men först ska vi till Skövde och kika på kläder till Erik.


När jag va ute i morse och gav hästarna mat så va båda katterna med mig. Dom va super gosiga och verkade vilja umgås lite extra med mig. När jag satte mig på huk och gosade med det ena katten hoppade den andra upp på min rygg och la sig där, knäpp katt.   Härligt det är att bo på gård med djur överallt!


 


 

Av Sofia Lindström - 9 november 2012 19:57


Det är bara döda fiskar som följer strömmen...


 

Hahahaha SÖT Mimmi!


 

Av Sofia Lindström - 8 november 2012 20:20


Läste ännu ett inlägg som var som tagen ur mina tankar. Läs inlägget HÄR


En tjej (Olivia) som grävt lite i historien om hur ridningen har utveklats genom tiderna:


-För att vara stark i krig så krävdes det att man hade en stark häst. En häst som skulle fungera som riddarens ben i närstrid. Det var ett samspel utan dess like och hästen blev en del av riddarna själva. Så mycket tid spenderades med hästen! Han var tvungen att vara ett med hästen för att bli så stark som möjligt i krig. Det krävde enormt med tillit och respekt från både häst och riddare. I strid, i kaos, vrål, eld, död, då det väl gällde skulle allt klaffa. Hästen skulle kunna röra sig genom ryttarens benrörelser, så att han kunde hålla i svärdet med båda händerna i närstrid, men ändå ha full kontroll. Denna tillit kunde inte skapas av genvägar och våld.


Detta tänk försvann dock när skjutvapnen kom. De eleganta fullbloden blev allt vanligare då de krökte fint på nacken utan att man behövde lägga ner lika mycket tid för träning och uppbyggnad. Hästen blev inte lika viktig längre utan bara något "att skryta med". Med skjutvapnen i strid så va hästen bara ivägen, det blev ett större mål för skyttarna att träffa och man föll lättare i stid. Hästen va inte praktisk längre utan blev mer och mer ett nöje.

Det är här den engelska ridningen tog fart. Den Akademiska ridningen var inte nödvändig längre och den glömdes bort. Samspelet med hästen var alltså inte praktiskt längre utan bara tidskrävande. Akademisk ridkonst tog för lång tid och var för krävande...


 

Bilden är på Bent Branderup och sin 25åriga blinda hingst!


 

Av Sofia Lindström - 8 november 2012 07:16


Mitt i att jag skrev om hur jag tänker angående ridsättet på mina hästar, så dyker inlägget jag väntat på upp! Här har ni den beskeskrivningen på det ridsätt jag väljer att använda mig utav. Inget stöd, rundad rygg, bra bekbensaktivitet. Läs själva!


Inlägget finns HÄR, mycket läsvärt!


Bilder från förra året när Totto var 3år:

 


 


 

Av Sofia Lindström - 7 november 2012 08:54


Visste ni att..


Studier visar att det ibland är bra att lägga en padd under sadeln, men att resultatet oftare blir sämre än bättre. Studien ger inget konkret svar på om padd är bra eller inte, då det varierar från fall till fall?



 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards