sofiastotto

Alla inlägg under februari 2015

Av Sofia Lindström - 25 februari 2015 16:05


Ja vad har hänt det senaste då?


I lördags red jag bägge hästarna. Totto fick hoppa ett litet "högre" hinder på 95cm och Mimmi fick sig ett dressyrpass. Båda hästerna har börjat fälla lite smått, vilket inte är så kul just för tillfället, men desto roligare när dom fått sin nya snygga sommerpäls! :)

Mimmi blir alltid lite extra grinig vi pälsbyte och hon har även gått in i lite småbrunst, så ja, hon är lite som hon är för tillfället. ;)

   


I söndags va jag hemma hos Ellen och levererade hennes nya transport, dvs min gamla. Hoppas hon får lika mycket lycka av den som jag haft! :)

Vi passade även på att ta oss en liten tur på Ellens hästar i det fina vädret. Jag fick rida lilla arabstoet Nettan. Super trevlig liten ponny!


   

Ellen och Mysan på första bilden. Och nettan på andra. :)


I måndags testade jag något som jag länge, länge velat testa. (Har bara testat mellan sommarhagarna hemma). Jag red Mimmi och hade Totto med som handhäst. Det gick SÅ otroligt bra och vi va ute ca.20-30min Red till skogen och tillbaka. ;) Jag ville inte krångla mig in i tätare skog. Mimmi red jag barbacka på med hacket och Totto fick ha en repgrimma på. Han va lite osäker först och visste inte riktigt hur han skulle göra. Han stannade ett par gånger, men sen flöt det på bra. :) Mimmi blev lite grinig på honom när han kom för nära (som jag förstod att hon skulle bli) men han höll sig på bra avstånd både i sidled och bakom till större delen av uteritten. Testade även lite trav och halter, kunde inte motstå! Det funkade kanon! Vilka superhästar jag har!!


 


Liten uppdate! :)

Av Sofia Lindström - 23 februari 2015 21:09


Filmade en snutt idag när vi va ute och red, Mimmi, Totto och jag! :) <3

Hörde att jag sa bäbis till Totto i slutet. Hahahaha.. Det kommer han ALLTID att vara för mig! <3



 

Av Sofia Lindström - 22 februari 2015 10:38


Här kommer en till!


Vad heter hästen? Ta Tongka
Tycker du att den ska heta något annat?! Nja, kanske något som betyder något trevligare än Buffel. ;)
Vad kallar du hästen? Totto, Bubben, Bubbis, Totti osv.

Hur gammal är den? 7
Vilket år/månad/dag föddes den? i passet står det; 2008-01-01
Vilken färg har den? Svart/vit skäck.
Har den några tecken? Massor. ;) Bläs, fyra vita strumpor.
Hur hög i mankhöjden? ca 156
Är det ett sto/valack/hingst? Valack
Har du tävlat den i hoppning? Nej
Vilka klasser/hur högt?  -
Har du tävlat den i dressyr? Nej
Vilka klasser? -

Är den tävlad fälttävlan? Nej
Vilka klasser?  -
Är den tävlad i trav? Nej
Är den tävlad i galopp? Nej
Är den tävlad i något annat? Nej
Har den tävlat in några pengar? Nej
Hur mycket? -
Har hästen championatspoäng? Nej


Hur högt har du hoppat med den? 110cm
Är hästen bra på dressyr? Ja, hyffsat.
Hur är den i skritten? Bra undertramp, dock något seg.
Hur är den i traven? Bra undertramp, dock något seg.
Hur är den i galoppen? Bra undertramp och rund, bärig. Dock något långsam.
Kan den skänkelvikningar? Ja
Kan den öppna/sluta? Ja, hyffsat.
Kan den galoppombyten? Nja
Är hästen pigg? Nej, oftast inte. ;)
Är hästen trög? Mja, han är inte supersnabb oftast men..
Är hästen stark? Nej.
Är hästen het? Nej
Bockar den? Nej
Stegrar den? Nej
Sparkar den bakut? Kan hända..
Skenar den ofta med dig/andra? Nej

 
Är den tittig? Ja och nej. Har han stått mycket så kan han titta.
Har du badat tillsammans med den? Ja
Har ni hoppat tillsammans?Ja
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Ja självklart! :)
Har den bra hoppteknik? Ja det har han!

Hur högt brukar du hoppa med den? 50-80cm ca. Det är olika.
Hur ofta hoppar du den? ett par ggr i månaden.
Hur är den när den rids ut? Supersnäll!!!!
Tycker den att det är kul? Ja det är bland det bästa han vet, och att hoppa.
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Mycket piggare ute i skogen-
Står hästen i box? Nej
Går hästen på lösdrift? Ja
Hur mycket och vad äter hästen? 10-12kg hö. Krafft muskel, lucern, nypon, loppfrö, linfrökaka och ibland äppelcidervinäger.


Går den i hagen varje dag? Ja
I en stor eller liten hage? Stor
Hur länge går den ute per dag? Dygnet runt
Gillar den att vara ute i hagen? Ja
Har den vindskydd i hagen? Ja, med massa halm.


Hur ofta rids hästen? 1-3dagar i veckan. Ska bli fler nu när det blir ljusare ute!
Är det en svår eller lätt riden häst? Lätt och svår. Han är svår för att han lätt blir trög. Men annars är han en superhäst!!!
Vem äger hästen? Jag - Sofia Lindström
Är hästen snäll i stallet?! Ja det är han. Dock kan han gå runt lite när han har för mycket energi eller om man lämnar honom själv i gången.
Kan hästen stå lös i stallet? Nja
Måste hästen vara uppbunden? Ja, annars går han runt och pysslar och leker med saker X)
Är hästen lättlastad? Nja, han har varit men va det verkligen inte sist han lastades.
Är den snäll att klippa? Ja mycket snäll!
Vad har den för sadel/sadlar? En hopp Prestige och en dressyr, Globus The Turner.
Vad har den för benskydd/benlindor just nu? Inga alls/ svarta
Vad har den för bett just nu? Rakt gummi, tredelat gummi med perennstänger, sidepull. Osv. Varierar en del.
Vad har den för täcken just nu? Just nu ett Bucas 50grams täcke.
Tror du att hästen gillar dig? Ja det tror jag :)
Gillar du hästen? Älskar honom!
Nämn en sak som är – – med hästen: Att han får panik i transporten.
Nämn en sak som är + med hästen: Är gudasnäll!!!!
Har ni många minnen tillsammans? MÅNGA och MÅNGA fler ska det bli!
Har du någon gång sagt ”jag älskar dig” till hästen? Oändligt många gånger <3

 

 

Orkade ni läsa denna? ;)

 

 

 

Av Sofia Lindström - 22 februari 2015 10:04


Hittade en lång lista på "ponnysanning", och kände att jag inte hade något bättre för mig än att sitta och fylla i den. ;)

Läs om ni orkar!


Vad heter hästen? Miss fine
Tycker du att den ska heta något annat?! Red dragon kanske? :)
Vad kallar du hästen? Mimmi är hennes tilltalsnamn, jag kallar henne; Mimmo, Gummis, Gummigo osv.

Hur gammal är den? 15
Vilket år/månad/dag föddes den? I passet står det 2000-01-01 men har andra papper från uppfödaren, där står det 2000-04-19
Vilken färg har den? Fux
Har den några tecken? Stjärn, Halvstrumpa hö. bak och vit fläck på vä. bak.
Hur hög i mankhöjden? ca 153
Är det ett sto/valack/hingst? Sto
Har du tävlat den i hoppning? Nej
Vilka klasser/hur högt? -
Har du tävlat den i dressyr? Nej
Vilka klasser? -

Är den tävlad fälttävlan? Nej
Vilka klasser? -
Är den tävlad i trav? Nej
Är den tävlad i galopp? Nej, men det hade hon nog tyckt va kul :)
Är den tävlad i något annat? Nej
Har den tävlat in några pengar? Nej
Hur mycket? -
Har hästen championatspoäng?  Nej


Hur högt har du hoppat med den? 80cm
Är hästen bra på dressyr? Ja, hyffsat. :)
Hur är den i skritten? Bra skritt med god frammåtbjudning.
Hur är den i traven? Luftig trav med god bjudning.
Hur är den i galoppen? Frammåt, har lätt för vänstergalopp, och lite svårare i höger.
Kan den skänkelvikningar? Ja
Kan den öppna/sluta?  Ja, har mycket lätt att flytta sig!
Kan den galoppombyten? Nja
Är hästen pigg? JA!
Är hästen trög? Nej, men kan bli på banan när hon tycker det blir för tråkigt/jobbigt.
Är hästen stark? Nej
Är hästen het? Pigg!
Bockar den? Nej, men kan ruska/kasta med huvudet.
Stegrar den? Nja, hon kan "lätta" ibland.
Sparkar den bakut? Ett par ninja sparkar i ren lycka. :)
Skenar den ofta med dig/andra? Stuckit en gång med mig, och dratt iväg en kortare bit med annan ryttare.

 
Är den tittig? Nja, nåde och.
Har du badat tillsammans med den? Japp
Har ni hoppat tillsammans? Ja
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Absolut!
Har den bra hoppteknik? Nja, men hopptekninen har blivit bättre! :)

Hur högt brukar du hoppa med den? småhinder på typ 50-60cm
Hur ofta hoppar du den? några ggr i månaden.
Hur är den när den rids ut? Hon är oftast trevlig att rida ut (utom när hon är på tok för pigg!) frammåt och otroligt glad! Orädd.
Tycker den att det är kul? Ja derkligen!!
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Piggare
Står hästen i box? Nej
Går hästen på lösdrift? Yes
Hur mycket och vad äter hästen? ca 10-12kg hö, mineraler, loppfrö, och linfrökaka lite då och då. Även äppelcidervinäger då och då.


Går den i hagen varje dag? Ja
I en stor eller liten hage? Stor
Hur länge går den ute per dag? dygnet runt
Gillar den att vara ute i hagen? Absolut
Har den vindskydd i hagen? Yes, med massa halm.


Hur ofta rids hästen? 1-3dagar i veckan för tillfället. Hoppas komma igång mer nu när det blivit ljusare ute!
Är det en svår eller lätt riden häst? Desto mindre man gör, desto lättarre är hon att rida. ;)
Vem äger hästen? Jag - Sofia Lindström
Är hästen snäll i stallet?! Ja det är hon verkligen! Står stilla när man hanterar henne. Dock gillar hon inte när man spänner sadelgjorden.
Kan hästen stå lös i stallet? Ja det kan hon, men av säkerhetssjäl så får hon vara bunden.
Måste hästen vara uppbunden? Nja.
Är hästen lättlastad? Hon har varit otroligt svårlastad. Nu tar det max 10min att lasta henne.
Är den snäll att klippa? Hon är rädd. Har försökt, men kom inte ens i närheten med klippmaskinen. Tyckte så synd om henne, så jag lät henne vara nallebjörn även denna vinter.
Vad har den för sadel/sadlar? En hoppsadel Wintec New Cair och en dressyr Globus The Turner.
Vad har den för benskydd/benlindor just nu? Vita benskydd, svarta lindor. (men har flera olika)
Vad har den för bett just nu? Rakt gummibett/ hackamore.
Vad har den för täcken just nu? Just nu ett 150grams med halvhals.
Tror du att hästen gillar dig? Ja, det är jag rätt säker på att hon gör. ;)
Gillar du hästen? Ja det gör jag otroligt mycket!
Nämn en sak som är – – med hästen: Att hon har tendens till att sticka i galoppen.
Nämn en sak som är + med hästen: Att hon är så otroligt känslig på ett bra sätt!
Har ni många minnen tillsammans? Ja det har vi, och många mer kommer det bli! :)
Har du någon gång sagt ”jag älskar dig” till hästen? Oändligt många ggr <3

 

 


Hur många orkar läsa hela listan? Knappt så jag orkade skriva klart den. Hahahaha.



 
  

 

Av Sofia Lindström - 19 februari 2015 18:25


Läste ett inlägg skrivet av Linn (-->LÄNK!) och ville bara spy! Tack gode gud för att det finns vettiga människor, och av dom som kommenterat tyckte jag dessa satte orden mitt i prick, TACK!


*Tycker du är helt ute och cyklar. Du verkar ha rört ihop vad du vill mot vad hästen behöver. För det handlar om grundläggande behov, inte mänskliga känslor hästarna upplever. När jag jobbade med miljonhästar hade många olater kopplade till understimulans och alldeles för många dör utav kolik och tarmvred – bara för att de inte får röra på sig. Min tävlingshäst ska stå på lösdrift, där trivs hon bäst och har alla förutsättningar att bli betydligt äldre än din maxålder på 20.


*Jag har jobbat hos ett par olika ryttare som rider på elitnivå. Det gjorde oerhört ont i mig att se hur dessa hästar inte behandlades med den kärlek de förtjänade. De tränades hårt, de blev satsade på, men i grunden var de bara som ett slags verktyg för ryttaren att nå höga nivåer. De fick dyr utrustning och ett ”expertteam”, men de fick de inte för deras EGEN skull utan för ryttarens. De blev aldrig överösta med pussar på mulen, kliade bakom öronen varje dag, de fick aldrig skritta ut på mysiga barbackaturer och känna, ja, kärlek och uppskattning för vad de egentligen är – individer.


*Tycker att många läser in för mycket mänskliga känslor i hästarna. Grannens nordsvensk kanske aldrig får vinna en Grand Prix och känna glädjen där – Men Soraya kommer kanske aldrig få känna glädjen av att få sträcka ut i full galopp över en sommaräng.
Är hästarna medvetna om att de är hobbyhästar eller tävlingshästar? Blir hobbyhästarna inte glada av att vinna en dressyrtävling just för att de inte är ämnade för det? Och blir inte tävlingshästarna glada av att ridas ut i naturen just för att de inte är ämnade för det?


*Måste skriva ner min första reaktion på texten, den meningen jag fastnade på innan jag kommenterar vidare! Det var det där med euforisk lycka. HUR kan du vara så säker på att ”kallblodet från norrland” aldrig kommer att få uppleva eufori? Vi har nog helt annorlunda uppfattningar om det där. Jag sörjer med de ”bräckliga halvbloden från götaland/svealand/utlandet” (om man nu ska vara inne på samma linje som dig) som aldrig får uppleva lyckan i att sträcka ut på en raksträcka eller att leva ett liv fritt från prestationskrav där den känner att min människa tycker om MIG precis som jag är och inte för min stam eller hurvida jag presterar efter förväntningar.



WORDS!!!

 

 

 

    




Av Sofia Lindström - 16 februari 2015 18:46


Vill såklart pressentera min nya (begagnade) transport med! :)
Är verkligen jättenöjd, och hoppas att Totto och Mimmi blir nöjda dom med! :)


   


Dörrar i bak. Det va ett måste för mig när jag valde transport! (den ser så mörk ut på denna bild, men det är för att det va skymmning när jag tog kortet)

 

Av Sofia Lindström - 16 februari 2015 18:36


Vilken rolig blogg jag har... :P hahahah...


Jag vill inte känna varken press eller tvång att uppdatera. Men bättre med ett inlägg någon gång ibland än inget alls?

 

Totto och jag i Februari 2012

Av Sofia Lindström - 4 februari 2015 07:20

I fredags så hämtade vi hö. Känns alltid lika skönt att det är påfyllt!

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards