sofiastotto

Alla inlägg under juni 2011

Av Sofia Lindström - 29 juni 2011 07:59


Nu är det dags för en lite snabbare resumé på det jag och Totto hunnit med tillsammans fram till idag, för att sedan kunna skriva i nu tid.


Totto har växt så det knakar. Och i början så låg han ner väldigt ofta i hagen. När jag tog hem honom så va hans mankhöjd på ca 1.46/47 någonstans, och nu har han en mankhöjd på ca. 1.53 Så han är ingen bjässe, men helt lagom för mig.


Så här mötte jag honom i hagen väldigt ofta förra året:


       

Av Sofia Lindström - 28 juni 2011 22:28

För en som inte kan indian språk:


Ta Tongka betyder, buffel. Vilket kanske inte är så smickrande egentligen. Men jag tycker i alla fall inte att han ser ut som en buffel. Vad tycker ni?   



Av Sofia Lindström - 28 juni 2011 21:54

(Fortsättning...)


Nu va det dags att släppa ut Totto till sina blivande kompisar i lösdriften.

Vi bestämde att han skulle ställas i rundkorallen, så att dom kunde kika på varandra på lite avstånd till en början.

Nyfikna allihop spande de in varandra. Efter ett tag tyckte vi att det va dags att släppa ihop dom. Och det gick toppen.


Nu väntade massor av kärlek, borstning, träning, promenader, mys och massa mer.


Detta är bara början på mitt och Tottos liv ihop. Fortsättning föjler...


    Min fina prins!

Av Sofia Lindström - 28 juni 2011 21:04

(fortsättning...)


Lastad och klar. Nu va det ca 3mils färd till inackoderingsstallet där min nya häst skulle stå på lösdrift i. På vägen började jag fundera på ett smeknamn till Ta Tongka. Tänkte att det vore ganska jobbigt att ropa: -TA TONGKA! , i hagen, och på västgötska dessutom. (Det hade säkerligen inte blivit någon hitt.)

Jag ville att han skulle ha ett på smeknamn på T så att det ändå hade en sammanhang med han riktiga namn. Och efter en kort stund kom jag på vad han skulle kallas, kort och gott: Totto!


Äntligen framme! Denna känsla kan jag nog inte beskriva i ord. Känslan att lasta av sig egna ny blivna häst på gården, är en känsla som edast dom som upplevt detsamma kan förstå. Han är BARA min!


Jag va ganska nervös, just det här med att lasta ut honom. Jag hade nämligen nyligen varit med om en häst som kastade sig ut bakåt så att bommen utlöstes och hästen skadade sig. Och det va ju inget man ville vara med om igen, aldrig någonsin.

Jag gick in till Totto i fram och pratade lugnt med honom. Pappa fällde ner rampen och tog bort bommen i bak. Jag tog försiktigt på Tottos bog och sa: - Backa. Men han stod kvar. För att absolut inte hamna i samma panik situation som jag en gång tidigare varit med om, beslöt jag mig för att slänga grimskaftet över halsen på honom, och jag gick runt ut och ställde mig nedanför rampen och kallade föriktigt på honom. Han stod kvar, och norpade lite hö ur höpåsen. Jag kallade på honom igen, och då bestämde han sig för att komma. Sakta och säkert tog han steg för steg bakåt och stannade fint utanför. Kom ihåg att detta var första gången i Tottos liv som han åkte transport. Helt paffa stod vi där och han lät sig fångas av oss.

Nu va det hagen och hans nya kompisar i lösdriften som väntade.


 

Av Sofia Lindström - 26 juni 2011 21:49

(Fortsättning...)


Dagen som jag längtat efter så länge var äntligen här. Fredagen den 23 april 2010 lånade vi en transport och åkte iväg för att hämta lilla skäcken jag blivit helt föräskad i. 

Överlycklig visade jag pappa som va chafför, MIN häst som stod i en box och väntade snällt på vad som skulle hända här näst.


Jag fick stora äran att leda Ta Tongka in i transporten. Och lika medgörlig som han har varit med allt annat, va han också nu när vi skulle lasta honom. Man hade trott att han åtminstone skulle göra lite motstånd, men nej. Jag gick in, och han hängde nyfiket efter.


Nu va jag hästägare. En egen häst. Jag har förverkligat min största dröm!


   

 

Av Sofia Lindström - 26 juni 2011 19:10

(fortsättning...)


Denna dag blev det löshoppning. Detta va något helt nytt för Ta Tongka. Vi började med lite longering som uppvärming och sen ledde jag honom över en bom, så att han skulle få kika på den. Han brydde sig ingenting, gick bara över den utan att kika. Jag började då känna att det kanske inte va så dumt med en 2åring ändå, han va ju så otroligt lugn och med ett så stabilt psyke.

Löshoppningen gick super bra, för att vara första gången. Han helt enkelt bara accepterade allt vi gjorde med honom.


Denna dag tingade jag honom.


Här är Ta Tongkas första kliv över en bom:


 

Av Sofia Lindström - 24 juni 2011 09:47

(fortsättning...)

Jag gick själv in i hagen. Där fanns det ca 15 hästar. Jag gick fram emot Ta Tongka, han vände sig nyfiken mot mig och lät sig fångas. Mitt hjärta hoppade till, kände han igen mig?

Vi tog in honom och fixande iordning för longering. Jag ledde honom ner till den stora rund korallen. Han va lite seg i början , men vaknade till när han fick trava lite. Snäll och lugn hela tiden. Sen blev det galopp. Han galloperade mjukt och bärigt, nästan som en gunghäst. Han blev trött ganska snart så vi beslöt oss för att inte vara "tjatiga" mot honom, och tog in honom i stallet igen.


Denna dag ville jag inte åka ifån honom. Men för mitt eget bästa, beslöt jag mig för att komma tillbaka än än gång. Det är ett stort beslut det här med att skaffa häst och jag ville att det skulle bli helt rätt!        

Av Sofia Lindström - 23 juni 2011 18:28

(fortsättning...)


Väl hemma fick jag ta mig en lång funderare. Hur va det egentligen jag hade tänkt mig, det här med häst...

Det jag viste va att mannen som ägde hästarna hade mycket gott rykte om sina stabila, snälla hästar. Han lånade ut en del hästar till ridskolan jag gick på när jag var yngre, och jag får lov att säga att jag gillade alla dessa hästar, ingen gjorde mig besviken. Därför va det just hos honom som jag kände att jag säkerligen skulle hitta min blivade häst. Men nu va det som sagt en inriden häst som jag hade tänkt mig   från första början.


Dock kunde jag inte släppa tanken på Ta Tongka...


Jag hade tur att stallet där Ta Tongka stod låg inte långt borta, så jag beslöt mig för att åka och kika igen. Och nu ville jag se hur han rörde sig.


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<<
Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards