sofiastotto

Alla inlägg under maj 2016

Av Sofia Lindström - 25 maj 2016 22:14

Inte trodde jag att paddocken skulle vara såhär torr och fin efter nattens kraftiga åskskurar! Slutar aldrig förvånas! :)

Av Sofia Lindström - 21 maj 2016 10:22


Att vara gravid och hålla motivationen uppe är inte jätte lätt får jag erkänna! Orken är inte som den var.. Jag får oftast räkna med att jag har ont i kroppen efter (om jag har otur så har jag ont flera dagar efter ridning), vigheten och rörelseförmågan är begrränsad och sen vill jag inte längre vara själv när jag rider tex. åtminstone så vill jag att Erik är hemma. Vilket såklart begränsar en hel del!


Snart går jag på semester, bara nästa vecka och två dagar kvar. I samband ska även hästarna släppas på bete och då måste jag verkligen motionera Totto mer. Förhoppningsvis finns det lite mer ork till sånt när jag inte längre arbetar!

Det kommer bli mycket löslongering, men även en del tömkörning och förhoppningsvis lite ridning om fogarna tillåter.


Har frågat barmorskorna på vårdcentralen angående ridning och foglossning. Och dom tycker att så fort kroppen säger ifrån med att göra ont, så ska man inte utsätta den för den sortens påfrestning. Och jag har haft ONT efter jag ridit vanliga pass, så jag har fått tänka om och kört korta turer med bara skritt, och då har det faktiskt gått bra. :) Ska se sen om man kanske kan skritta och galoppera lite, för traven känns som att den är det som påverkar kroppen mest med lättridningen. Får pröva mig fram helt enkelt.



SAKNAR DETTA!


 



Av Sofia Lindström - 19 maj 2016 21:12


Sadelkammaren va den första delen som vi byggde i stallet. Och nu har även utsidan av sadelkammaren förändrats en hel del. Med små förändringar så fick vi en mycket trevlig uteplats och bra mycket snyggare gavel!


Enda som fattas nu är att dörren ska bli svart (den planeras att målas i sommar), sen är själva gaveln klar. I framtiden kommer det finnas en ordentlig uppbindningsstock utanför sadelkammaren, just nu binder vi upp hästarna i plommonträden. ;) Är ju så skönt att stå ute när hästarna är dammiga och håriga, samt att det är en smidig plats att stå på då allt blir väldigt lättillgängligt!


Såhär såg det ut när vi flyttade hit:

   


Såhär har det sett ut ett tag (usch, jag hatar att ha det så stökigt!):


Och nu ser det ut såhär:

       


Är sååå nöjd! :)   

Av Sofia Lindström - 18 maj 2016 20:19


I vintras tog jag kontakt med en Hästkommunikatör. Har länge velat veta vad Totto tänker och tycker. Även om man tror att man vet så känns det ändå som att man vill ha "på papper" hur det egentligen är, eller det ville jag i alla fall!


Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig. Man hoppas ju på det bästa såklart, men ändå så har man ingen aning!


Vem har inte drömt om att få veta vad hästarna säger? Nu tog jag chansen!


Jag sände bilder till en dam som kommunicerar med djur via bilder. Dessa bilder fick hon kika på:


   


Jag fick ett långt svar, och jag tror inte jag behöver förklara varför jag grät genom hela texten.   


"Här har vi verkligen en Totto i dess helhet….han är så vänlig och trevlig på alla sätt och vis.

Det känns som om det finns ett mycket starkt och kärleksfullt band mellan honom och hans matte."

 

Tottos egna ord:

”Matte är bäst och vi gör alltid det som är skojigt och som får mig att må bra och känna att jag är duktig och rolig och älskad. Matte finns där för mig och hon vill att jag ska få vara häst med allt vad det innebär. Jag trivs så bra och känner mig ombrydd och omhändertagen på alla bästa vis av min matte och människa. Jag trivs med min kompis och vår flock är bra och vi delar på allt utan att bråka och kivas.”

 

"Det känns lite för mig som om matte egentligen bara vill kolla att allt är precis som hon själv har uppfattat och tror med vad Totto tycker och tänker…. Och det är det…jag brukar också låta andra kommunikatörer prata med min märr…bara för att försäkra mig om att jag är på rätt spår och att jag inte drar förhastade slutsatser eftersom jag ju känner till det mesta om min egen häst….

Alltså matte, denne häst mår så bra som han bara kan och han är så nöjd och belåten med sitt liv och sin hästtillvaro i stort. Han är så kramgo så att man bara vill stå och hålla om honom….

 

Ni verkar ha mycket roligt ihop och du förstår ju hans behov till fullo….. Han är någon slags korsning om jag får rätt för mig..Tinker? Men han ser ju även ut som om det finns halvblod eller liknande inblandat också. Det får matte berätta vidare om…Han är verkligen en mycket vacker häst både på utsidan och på insidan av sin hästsjäl…

 

Upplever honom som väldigt mångsidig och ni verkar pröva på på både det ena och det andra…allt för att Totto ska tycka det är roligt och bli motiverad och inspirerad att känna så mycken glädje och lekfullhet i sin tillvaro.

Så här borde nog alla hästar få ha det…..ingen stress…ingen press ….bara vara och bli uppmuntrad och få ha roligt bara för att det är roligt att vara och att bli uppskattad och omtyckt…

 

”Kanske kan man säga att skillnaden mellan människor och hästar är att det är människans ansvar att hitta lösningen eftersom vi har faktiskt har valt att knyta an till våra hästar på det vis vi gör. Dock är ju en del av detta också att vi förstår de universiella lagarna och att vi förstår att just detta valet som vi har gjort aldrig får gå emot hästens natur och dess naturliga val. De har ju i och för sig kanske också valt just sina omständigheter på samma vis som vad vi har gjort en gång…och då kan man konstatera att inget i levandes livet egentligen är bara av en slump.

OM man ser saker och ting på detta vis och i ljuset av detta så borde det också vara begripligt att lika mycket som vi helar våra hästar så helar våra hästar oss och då finns det varken ledare eller följare utan bara kompanjoner och bästa kamrater på vår gemensamma andliga väg och utveckling.

Då kan vi också äntligen släppa på det där med dominans och kontroll och istället se och acceptera oss själva precis så som den vi genuint är. Djuren är nog alltid i nuet på ett eller annat vi och de tynger inte ner sina sinnen med denna oändliga ström av VAD man gör ….och vad man BORDE göra…. och vad man borde göra och inte göra i FRAMTIDEN…alltså detta ständiga planerade och funderande vad som är bäst och vad som är bättre osv osv…

Dock har de sina egna vägar på hur de bäst kan acceptera eller stänga av när de exponeras för människokontakt av olika dignitet…. och trevlighet…. eller otrevlighet…..

 

Vår uppgift som deras människor, som har ju faktiskt har det yttersta ansvaret för det djuret vi har tagit till oss, borde vara att hjälpa dem att ALLTID kunna njuta och känna sig glada och lyckliga och över allt tillfreds i det momentet som de tillbringar tillsammans oss.”

 

Jag har tagit mig friheten att citera lite av vad Mark Rashid, en mycket speciell och kännande hästmänniska, filosoferar över…Det känns som om du förstår detta till fullo och då ville jag gärna dela med mig av denna filosofi…Jag försöker alltid praktisera detta i min egen vardag med min häst…och jag kan ju bara säga att ju mer man förstår själv..ju mer förstår hästen och tillvaron blir bara jättebra och en glädje var dag både för hästen och för dess människa …

 

Hoppas inte jag har missat något vad gäller Totto men han bara lyser av välmåga och glädje så jag har just inte mer att tillägga om honom."

 

Med vänlig hälsning Elisabet Fyhr

Av Sofia Lindström - 18 maj 2016 19:56


Väcker minnen med att kolla på gamla bilder från Pay and jumpen jag och Totto va med på förra året. Våran första pay&jump ihop.

Jag minns så väl att det enda som jag va "rädd" för, det va att trilla av.. :PIngen nervositet över huvudtaget!

Eftersom Totto inte har sett tävlingshinder, haft massa hästar och publik runt om sig, så va jag rädd för att han skulle bli rädd för något så att jag åkte i backen.

Utöver den rädslan så va jag helt lugn. Jag hade inga som helst prestationskrav och tog allt som det kom.

Jag har aldrig varit så avslappnadd på en "tävlig" förr i hela mitt liv! 


Kollar på bilderna och ser så tydligt hur avslappnat allt är..

   

   

   



Av Sofia Lindström - 18 maj 2016 19:42


Ja, nu ligger vår blocketannons ute. Inackorderingsannons! Har även lagt ut den på Facebook på en del ställen. Nu hoppas vi på napp! :)


ANNONSEN!

 

Nu börjar saker och ting falla på plats hemma. Så det känns verkligen passande att öppna upp för fler folk här nu!

             

Av Sofia Lindström - 16 maj 2016 19:36


Här kommer en liten karta över hur våra hagar, paddock och skog ser ut och är uppdelad. :)


1. Sommarhage med dunge och stor springyta. Här finns vattenkopp som fylls upp av sig själv.

2. Sommarhage med två dungar och som även innehåller 2terränghinder. Hit har vi dragit vatten, och en vattenkopp som fyller på sig själv kommer komma upp i år.

3. Sommarhage med 95% skugga. Här får hästarna stå när det är riktigt varma sommardagar och njuta av skuggan.

4. Sommarhage som är under uppbyggnad. Här ska det ner med träd för att öppnas upp.

5. Gammal vinterhage som nu kommer att användas som sommarhage. En hel del träd här och inte så mycket gräs än.

6. Vinterhage med anknytning till lösdrift. Uppvärmdvattenkopp inne i lösdriften.

7. Här är paddocken nu. 20*40.

8. Invänjningshage på gräs. (Här kommer en framtida hinderbod/förvaring byggas, vi har dragit dit el till lampa/or).

9. Här är en del av våran skog som vi gjort en ridslinga i. Här är en perfekt fram och avskrittningsrunda i kuperad miljö.

10 (den vita linjen). Visar våran gräsväg (som hästarna står och betar fin i just nu). Och även den vägen som vi rider när vi rider ut, så att vi kommer direkt ut i större skog.


 

Av Sofia Lindström - 15 maj 2016 10:20


Igår va Johanna här. Hade tänkt ta en liten skrittur ute i skogen, men när jag hämtade Totto så såg han så otroligt busig och energifulll ut, så jag tog det säkra före det osäkra och tänkte longerat honom en sväng istället.

Tar verkligen inga som helst onödiga risker nu, bättre att göra något annat med honom än att hoppa upp på en kanske energibomb och flyga av. Nu är magen så pass stor och ivägen så jag har inte samma balans som innan.


Johanna red Sivan en sväng i paddocken och jag hade grimma och longerlina med ut till Totto. Jag ångrade mig dock fort och bestämde mig för att tömköra honom istället. Så jag knöt fast linan i hans grimma och började köra lite istället. Han va SÅ fin! Trodde verkligen inte vi skulle uppnå det som vi gjorde igår, eftersom han inte på långa vägar är igång kontitions och muskelmässigt, men jäklar vad bärig, mjuk och avslappnad han va! I grimma med dessutom. :)


Kunde inte motstå att låta honom galloppera några steg. Brukar innte göra det när jag tömkör eftersom jag tömkör med bara en longerlina vilket blir ganska kort och man låter dom gå på volt. Men jag tänkte jag kunde fråga om en fattning i alla fall. Jag går ju med såpass att volten blir lite större än bara linan ändå.


Totto löd och gjorde en fattning med bakbenet under mulen nästan, sååå jäkla bärigt och i slowmotion. Han fick kämpa på lite och såg lite bekymrad ut, och det har jag full förståelse för när han lägger så mycket energi på samlingen. Men det gick lättare sen för honom, och då såg han inte längre bekymrad ut. :)


Testade ett par galoppsprång i bägge varven innan jag skrittade av honom för hand. Måste verkligen ha någon med mig som kan filma mig någon gång under ett tömkörningspass, för han är så häftig!


Hästarna fick en välförtjänst betning för hans efter passet och släpptes sedan ut i hagen. Det duggade lite men det va faktiskt inget som störde. Tycker det är skönt att allt damm har lagt sig och att luften känns så himla mycket renare.



 

En printscreen sen i höstas. Han är bra på att använda sina bakben. :)

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards