sofiastotto

Direktlänk till inlägg 2 juni 2015

Stöd eller kontakt

Av Sofia Lindström - 2 juni 2015 18:58


Stöd eller kontakt?

En sak som skiljer sig mellan den traditionella och den Akademiska ridkonsten är sättet att se på ryttarens kontakt med hästens mun. I den traditionella ridningen pratar man ofta om ett stöd, något som för mig innebär för mycket kontakt mellan hand och mun. Ett stöd är något man lutar sig emot, eller som håller något på plats för att förhindra att det ramlar omkull. Jag är inte intresserad av att mina stackars armar ska vara ett stöd för hela hästens framdel och jag tror heller inte att hästen är intresserad av att bära upp allt detta med sin mun! Vad som händer när ryttarens hand blir hästens femte ben kan ni läsa mer om i mitt tidigare inlägg om just detta.


Jag föredrar att istället prata om kontakt mellan min hand och hästens mun. En kontakt kan nämligen vara mycket lätt och är ibland så lite som tygelns vikt. Många anser att när tygeln glappar så har hästen “knäppt av” i nacken, men så behöver inte vara fallet. Det kan självklart vara det som hänt, men det behöver inte vara det!

Man ska alltid sträva efter att hästen söker ryttarens hand, men det är just här det blir fel många gånger. Att hästen söker ryttarens hand och att ryttaren tar kontakt med hästens mun är inte samma sak! Målet är att hästen alltid ska söka en mjuk kontakt med min hand, men att jag enbart kortar upp tyglarna och tar kontakt med hästens mun och placerar den i en form den kanske inte är redo för är att börja i fel ände. Det är stor skillnad att rida sin häst på handen och att hästen söker sig fram till handen!


Många gånger tror jag att det finns en viss förvirring kring begreppen. Jag väljer att kalla det jag beskriver ovan för kontakt, medan någon annan kallar det för stöd och menar precis samma sak. Det jag definierar som stöd anser jag dock leda till motstånd och spänning hos hästen och något jag alltid eftersträvar i min ridning är att aldrig skapa motstånd, jag vill ha ett harmoniskt samspel! - Maja



 

Jag och bästa Totto.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:21

  Jag tror inte att någon som läser min blogg har missat hur nogrann jag är med invänjning på sommarbete? I alla fall så ska jag ändå skriva lite mer om det. ;)   Jag har sedan gräset börjat växa, succesivt vant hästarna vid det gröna "sockret"...

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:14

  Här om dagen grävde Erik ner vattenslangen tilll flottören i ena sommarhagen. Innan låg den över marken och vi hade råkat köra över den med någon tung maskin så den hade gått av. Nu har Erik fixat slangen och även gräft ner den. Blev väldigt bra....

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 21:10

  Fick inga bra bilder på blommorna. Men dom får duga sålänge. Blommorna blir lite snyggare när dom har fått gro till sig lite, just nu så ser dom lite taniga ut. Hade tänkt att ha polkapetunier vid stallet, men hittade inga. Så det fick bli gula m...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 13:17

  I söndags släpptes hästarna på sommarbete. Det blev inte så mycket spring på hästarna, tyvärr, hade gärna velat ha en del "spring"bilder när jag stod i högsta hugg med kameran. ;) Men några bilder blev det allt. Här kommer ett gäng:      ...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 09:14


  Nu har jag gått på ledighet. Till en början är det semsterledighet och sen går det över i föräldraledighet. Så jag kommer vara hemma länge, länge nu. Känns jätte konstigt! Men såklart jätteskönt och välbehövligt! :)   Har börjat på att plate...

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards