sofiastotto

Direktlänk till inlägg 29 juni 2015

Söndagens ridning inför..

Av Sofia Lindström - 29 juni 2015 12:22


Innan vi lämnade stallet i lördags så fick jag reda på att vi skulle rida programridning inför dommare (Petra) på söndagen. Vi skulle välja program, men jag kunde verkligen inte välja! Jag har inte ridit dressyrprogram på över 10år. :P Jag har alltid varit mer för hoppning, så det har inte blivit så många dressyrtävlingar för min del. Mest LC:1an har jag ridit, en LB:1an och sen har jag ridit ridborgarmärken osv. Men som sagt så va det över 10år sen.


Jag va mest inne på att starna en LC, eftersom jag inte ville ha ett "för svårt" när jag inte ridit program på så länge. Men efter att ha disskuterat med Petra på Fb så lutade det ändå åt en LB, hon tyckte att det inte va några som helst problem för oss att starta en LB.


Söndagen kom och det va dags att trimma igenom hästarna iför programridning. Jag fixde Carola och såg att hon hade fått lite skav från sadelgjorden, men tänkte att det nog inte var någon fara och sadlade lite längre bak än vad jag gjort dagen innan.

Passet började bra, sen efter ett tag så började Carola säga ifrån. Hon lyfte lite i fram, inte bara en gång utan typ 150ggr. Petra trodde det berodde på träingsvärk, men jag trodde det även berodde på skavet. Vi sadlade om, och hon gick bättre några min, sen började hon igen, så va sadlade om. Så höll vi på 3-4ggr, och jag fick uppleva både lite halvgalopp/små lyft med frambenen, en studs rakt upp och galopp i 180 typ 3meter. Hon är snäll och stannar, men ville inte gärna gå framåt. Nä, efter ett tag så joggade jag bara av henne lite kravlöst (då gick det fint) och sen hoppade jag av henne och skrittade av för hand.


Jag fick byta häst till Dunürt. Detta va Åsas tävlingshäst, men som jag förstod även gick med på lite lektioner. Jag frågade en av deltagarna om hon hade ridit henne någongång, och det sa hon att hon absolut inte hade gjort, och att det heller inte va något hon ville heller, hahahahaha.. Vad hon exakt menade med det vet jag faktiskt inte, men hon gillade lite mindre lugna hästar iaf. :P


En något större häst, med relativt lång kropp och hals. Jag fick vara med på två uppvärmningar innan programmet så att jag skulle få rida in mig lite på henne. HÄR fanns det knappar som jag knappt kunde gissa mig till. Hon va svår! Tyckte hon va stel i kroppen, hals och nacke, men förmodligen va hon det för att jag inte riktigt kunde rida henne efter "mina signaler".  Efter 20min så rann svetten bokstavligt talat i pannan på mig! Jag fick ta ganska mycket i henne för att hon skulle sänka nacken (och så rider ju inte jag till vardags om man säger så. :P ) Petra sa till mig även här att korta tyglarna gång på gång.

Hon hade snabb och rask skritt, traven va stor och galoppen va gigantisk! hahahahah.. Även om galoppen va den gångart som jag kände jag fick bäst kontroll och bäst ridning i så kände jag ändå att jag inte riktigt fick till det. Jag hade behövt rida in mig på hästen lite mer.


Väl där, på programridningsbanan bestämmer vi oss hastigast att det får bli en LC:1. Jag hade inte läst på något program, men jag fick vägledning genom programmet. När jag skärpte till mig, sträckte på mig och insåg att "nu har vi bara denna chansen" så red jag faktiskt lite bättre!

Precis när vi lämnat de trygga väggarna och red mot första linjen mot dommaren så blev det lite vingligt, och jag fick hålla om med benen rätt mycket. Sen flöt det på ganska hyffsat. Första galoppen råkade bli höger istället för vänster, men det rättade jag till efter 2-3galoppsprång, på volten i galopp fick vi dock en 8 så den är jag nöjd med. :) Sen när vi skulle sakta av från galopp till trav efter sista galoppvolten så blev avbrottet väldigt abrupt. Hon lyssnade mer på avsaktningen än vad jag trodde att hon skulle göra, så det va nära att bli skritt, så jag fick driva på precis i samma sekund som jag bromsat in.

Sista volten vid A gjorde jag lite liten med, men jag hade faktiskt ingen aning om hur stor eller liten den skulle vara, så det fick bli som det blev.


Jag och Dunürt (ni ser att hon har en "liten" galopp va? ;)

 


Det va kul att rida program. :) och ja va nöjd och glad över att jag kyckades "hanka mig runt".

Vi tilldelades 65.5% och det va mer än vad jag någonsin vågat hoppats på! Tack! :)


Här har ni mitt resultat, hoppas det syns något! :)


 
  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:21

  Jag tror inte att någon som läser min blogg har missat hur nogrann jag är med invänjning på sommarbete? I alla fall så ska jag ändå skriva lite mer om det. ;)   Jag har sedan gräset börjat växa, succesivt vant hästarna vid det gröna "sockret"...

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:14

  Här om dagen grävde Erik ner vattenslangen tilll flottören i ena sommarhagen. Innan låg den över marken och vi hade råkat köra över den med någon tung maskin så den hade gått av. Nu har Erik fixat slangen och även gräft ner den. Blev väldigt bra....

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 21:10

  Fick inga bra bilder på blommorna. Men dom får duga sålänge. Blommorna blir lite snyggare när dom har fått gro till sig lite, just nu så ser dom lite taniga ut. Hade tänkt att ha polkapetunier vid stallet, men hittade inga. Så det fick bli gula m...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 13:17

  I söndags släpptes hästarna på sommarbete. Det blev inte så mycket spring på hästarna, tyvärr, hade gärna velat ha en del "spring"bilder när jag stod i högsta hugg med kameran. ;) Men några bilder blev det allt. Här kommer ett gäng:      ...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 09:14


  Nu har jag gått på ledighet. Till en början är det semsterledighet och sen går det över i föräldraledighet. Så jag kommer vara hemma länge, länge nu. Känns jätte konstigt! Men såklart jätteskönt och välbehövligt! :)   Har börjat på att plate...

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards