sofiastotto

Direktlänk till inlägg 22 september 2015

Täckeshästar

Av Sofia Lindström - 22 september 2015 11:53


Har insett att mina hästar är täckeshästar. Har alltid som grund att "less is more" i allt tänk kring hästarnas utrustning. Jag har alltid försökt täcka så lite som möjligt, MEN i förrgår så lät jag dom vara utan täcken. Kvällen va fin och varm, den kom några droppar regn men enligt mätaren så va det inte ens 1mm regn som kom. På natten blev det som kallast 9plusgrader. Igår va det varmt och solen tittade fram allt emellanåt. Bägge hästarna va ömma i ryggen på kvällen. :( Och då hade jag inte ridit på några dagar, så det kan inte berott på belastning eller annat ridrelaterat. Så nu är jag på obestämd tid en mespropp och överbeskyddande gällande kalla ryggar och kommer täcka mina hästars ryggar med omsorg!


Trodde inte jag skulle kunna få till någon bra ridning igår med dessa kalla ömma ryggar. Samtidigt så ville jag värma upp dom och låta dom röra på sig om dom nu hade stått och spänt sig. Började med Totto. Nu va jag så överbeskyddande att jag till och med tog ett ländtäcke för att skynda på med värme och uppmjukningsprossesen.


Totto va FIN att rida! Åh, vilken underbar häst jag har. Började långsamt med att böja och tänja i sidorna, han fick gå lång och låg.

Efter ett tag började vi trava och gjorde samma där, mjukt, mjukt, lösgörande, lösgörande. Sedan gick vi över i galopp och jag bestämde mig för att skutta över den lilla kombinationen jag byggt upp. Den började med ett litet hinder, ett galoppsprång, sedan tre studshinder, ett galoppsprång och sedan ett hinder ut. 5hinder på rad ca 50cm höga.


I högervarv gick det toppen. I vänster varv blev han lite osäker då vi kom in lite konstigt så han drog sig lite åt vänster. Hade jag inte stöttat honom med min vänster skänkel så hade han nog stuckit ut åt vänster och lämnat kombinationen. Men efter ett tag så löste vi det även där. Totto kändes pigg och glad över att få jobba lite. Avslutade med lösgörade i trav och skritt och hoppade sedan av och skrittade av honom för hand. Lycka i kroppen efter detta pass!!!


Sedan va det Mimmis tur. Det hade börjat bli mörkt så jag satte pannlampan på hjälmen och gick in i paddocken. Hoppade upp på Mimmi som jag inte har ridit på några veckor (herregud vad längesedan det va jag red henne!). Mimmi va pigg, hon hade stått sedan i onsdags tror jag, så det va ju inte så konstigt.

Började likadant med henne, ställde, böjde, mjukt i bägge varv i skritt. Sedan likadant i trav. Mimmi va FIN, pigg och arbetsvillig. Tog några galopper där hon fick rulla i ett ganska friskt tempo. Fick kämpa lite med galoppen i vänster varv då hon gärna bytte galopp i ett hörn, men efter några volter och lite ändrad sits och hjälper så gick även det bra. :)


Hade bara pannlampan igång i det allra sista och medans jag galopperade, det funkar ju att rida runt ett dressyrpass i mörker, men efter ett tag så blev det lite väl mörkt!


Nöjd och glad Mimmi och matte. Det va kul att rida henne lite mer seriöst. Senaste tiden så har jag låtit över ridningen på Mimmi till mina medryttare och kanske bara hoppat upp och visat något och sedan hoppat av igen osv. Mimmi är riktigt rolig att rida när hon är på sånt humör som hon va igår! :)


Bild på Totto från igår:

 


Och en bild på Mimmi från igår i mörkret med min pannlampa, hahahahahahaha:

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:21

  Jag tror inte att någon som läser min blogg har missat hur nogrann jag är med invänjning på sommarbete? I alla fall så ska jag ändå skriva lite mer om det. ;)   Jag har sedan gräset börjat växa, succesivt vant hästarna vid det gröna "sockret"...

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:14

  Här om dagen grävde Erik ner vattenslangen tilll flottören i ena sommarhagen. Innan låg den över marken och vi hade råkat köra över den med någon tung maskin så den hade gått av. Nu har Erik fixat slangen och även gräft ner den. Blev väldigt bra....

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 21:10

  Fick inga bra bilder på blommorna. Men dom får duga sålänge. Blommorna blir lite snyggare när dom har fått gro till sig lite, just nu så ser dom lite taniga ut. Hade tänkt att ha polkapetunier vid stallet, men hittade inga. Så det fick bli gula m...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 13:17

  I söndags släpptes hästarna på sommarbete. Det blev inte så mycket spring på hästarna, tyvärr, hade gärna velat ha en del "spring"bilder när jag stod i högsta hugg med kameran. ;) Men några bilder blev det allt. Här kommer ett gäng:      ...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 09:14


  Nu har jag gått på ledighet. Till en början är det semsterledighet och sen går det över i föräldraledighet. Så jag kommer vara hemma länge, länge nu. Känns jätte konstigt! Men såklart jätteskönt och välbehövligt! :)   Har börjat på att plate...

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards