sofiastotto

Alla inlägg den 18 september 2011

Av Sofia Lindström - 18 september 2011 20:49


Idag i stallet ösregnade det. Hade tänkt att löslongera i padocken, men det va ju bara och glömma, så vi fick vara i ridhuset i stället. I början lunkade Totto runt som vanligt. Han gick också gärna runt mig i en ring, precis som vid longering. Men kan ju undra vad han tänker på då? haha.. Efter ett tag gick vi över till trav och han fick upp tempot mer och mer. Sen i galoppen blev han riktigt pigg och gasade runt i världens räserfart och sparkade backut säkert 15ggr. Kul att han börjar på att bli lite piggare!! Havren gör nog sitt.  


   

 

Av Sofia Lindström - 18 september 2011 10:48


Igår va det ridning på schemat. Totto kom i full galopp i hagen och drog med sig resten av gänget med ner till öpnningen i hagen. Jag hade med en en hel drös med morötter som jag hade fått med mig från mina svärföräldrar. Totto är helt tokig i morötter.

Vi stod och betade ett tag och kikade in stallägarens nya tillskott. En 5årig (tror jag) valack, en riktigt snygg bjässe. All lycka till dom!!


Igår va vädret på vår sida, så det va änltligen dags för en uteritt. Hade tänt att rida lite på vägarna, men när jag skrittade fram Totto för hand gick vi förbi en gigantisk stubbåker, så jag kunde inte hålla mig. Hoppade upp på Totto som va taggad och ville absolut inte stå still när jag skulle korta upp stiglädren. Underlaget va helt kanon, mjukt men inte geggigt förutom precis i kanten av gärdet. Började lite i skritt, och sedan travade jag över gärdet till andra sidan. Ville inte galoppera bort, utan först undersöka så att det inte va håligt. Totto hade underbar trav och ibland tog han i lite extra så att det nästan blev galopp, men tog lydigt min förhållning. Väl vid slutet av gärdet, saktade vi av för att vända hem igen. När vi precis har vänt och skulle börja trava, hoppar en hare ut rakt framför oss, och Totto kastar sig hastigt runt åt sidan, och jag ramlar av. Kommer på mig själv att jag pratar lugnande med Totto (vilken bra reflex). Och Totto står kvar en halvmeter från mig. Hoppade upp fort igen och klappar om honom och fortsätter frammåt. Nu höll han lite koll på diket brevid och trodde att det eventuellt skulle hoppa fram ännu en hare där. Men jag försökte att ignorera och fattade galopp. Lugn och fin bärande galopp. Jag gjorde lite tempovexlingar och bytte galopp några gånger. Helt underbart. I slutet av gärdet, vände vi och tog oss en galopp bort på gärdet igen, men bara till halva gärdet, och vände hem igen. När vi sedan va "klara" på gärdet och skulle rida ut på vägen igen möts vi av en ganska bred och lång vattenpöl. Jag bestämmer mig fort att den ska vi ta oss över vare sig Totto ville eller inte. Jag gav honom en frammåt drivande skänkel och han tvekade inte en sekund utan tog ett rejält jätte hopp över vattenpölen, tror han säkert hoppde som att det vore ett 80cm hinder. Haha.. Till min stora förvåning hängde jag otroligt bra med i hans överaskande hopp och tänkte snabbt, -Det är detta vi ska göra i framtiden! (fälttävlan) Super nöjd trots en avtrillning klappade jag om totto och berömde till tusen. Hoppade av och promenerade av en runda för hand. Vilken upplevelse och otrolig lycka man kan känna med sin allra bästa vän!   


Så här såg Totto ut igår när vi red ut. Och jag bar reflexväst. Börjar ju på att bli riktigt mörkt nu på kvällarna.


         

Sen den mycket uppskattade maten:


 

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards