sofiastotto

Alla inlägg den 31 januari 2012

Av Sofia Lindström - 31 januari 2012 21:31


I Januari månad bestämde jag att jag skulle uppdatera med minst ett inlägg per dag. Och det har jag lyckats med!    Statestiken lyftes ganska rejält under denna period också, vilket är SUPER kul!


Tycker att det blir roligare och roligare att blogga! Speciellt när kommentarer rullar in, då blir man verkligen extra taggad! Sen har man fått lite mer koll på tangent bordet, så att det går lite snabbare att skriva än vad det gjorde i början, vilket såklart underlättar arbetet. Dock är det synn att bloggplaten inte har rättstavningssystem, som ni kanske har märk ibland... Jag har aldrig haft direkt lätt för mig när det gäller stavning, då jag alltid har varit alldeles för ointresserad (hästar har alltid varit mer intressant   ).


Nu längtar jag till våren, så att man kan ta lite fina vårbilder i den härliga solen och lägga upp på bloggen. Just nu är det "för" kallt för att hålla på och ta kort känns det som. Och i ridhuset blir det verkligen inga höjdar bilder tyvärr.


Hoppas ni alla är redo för en ny månad, med förhoppningsvis ännu bättre uppdatering! Tänk på att desto mer ni kommenterar, desto mer peppar ni mig! 


Jag och Totto är redo! Är ni på?   


 


 

Av Sofia Lindström - 31 januari 2012 08:40


Ska ni till Gbg Horse show?


Jag, Johanna, Elin och ev. Emma ska dit på lördagen.   Dock ska jag bara gå på mässan. Känner mig lite snål med att gå in och kolla på showen, har ju varit där i flera år i rad och kikat. Men vem vet, kanske jag blir sugen och går in nästa år, men det får framtiden avgöra!


Om ni ska till Gbg, vad ska ni handla?


Dom saker som jag vet på rak arm att jag ska kolla på är: Pullarträns, svarta benskydd (och bak skydd eskadron), schabrak m.m

Man hittar alltid något man fastnar för där! Så skönt att det är så många häst affärer på samma yta och att om man ska handla t.e.x träns så finns det verkligen hur många som helst att välja på. Konstigt dock är att inte hööks är där? Vad kommer det sig? Är det någon som vet?


Ska bli mycket kul och jag längtar redan!


 


 

Av Sofia Lindström - 31 januari 2012 08:14


Igår red jag Benito och tömkörde Totto lite. Benito va pigg, pigg, pigg. Gjorde samma som jag gjort dom två dagarna som jag red förra veckan, red på lång tygel och fokuserade på lugn och låg. Dock ville han bara springa. Jag fick göra det bästa av situationen och lät honom rulla av sig lite energi och inte ge mig sen när jag fångade upp och ville att han skulle lugna sig och sänka nacken. Stundtals gick det ganska bra i galoppen, men när det gick som bäst saktade han av. Det beror ju såklart på en styrke fråga. Kommer ju åt honom på ett litet annorluda sätt när han får gå med necken så lågt.

Sen tycker jag ändå att det inte går att jämföra detta tänk med den "normala" ridningen. Altså med korta tyglar. För med korta tyglar blir han så kort och studsig, och det blir han inte alls på samma sätt när man rider honom med längre tygel.

På kort tygel känns det som att han laddar för att exblodera, men på lång tygel fattar han galopperna jätte fint och mjukt, sen när han är pigg så går det lite fort, men det känns aldrig som att han ska explodera med lång tygel. Känner mig tryggare när jag rider honom med lång tygel, vilket jag själv tycker låter lite konstigt, men så är det verkligen.

Lite luddig förklaring, men hoppas ni förstår ungefär hur jag menar iaf.  



Totto fick på sig tömkörnings grejerna. Och igår va första gången som inte tömkörningen gick så bra med honom. Kan inte riktigt klura ut varför, men det fanns en del faktorer som skulle kunna vara logiska. T.e.x: Att jag va trött efter att ha ridit Benito, att klockan va mycket, att han va lite skärrad för något som inte jag såg i ett hörn, att han hade lite träningsvärk och va inte så sugen på att jobba... Ja som sagt det fanns några teorier, med Elin hade den bästa!: -Det är ju inte alltid allt går bra. Och nej, så är det ju faktiskt. Bara att ladda om och försöka en annan dag.   


 


 



Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards