sofiastotto

Direktlänk till inlägg 23 juli 2015

Lastträning

Av Sofia Lindström - 23 juli 2015 10:01


Igår va Lina Zacha och hennes mamma Ing-Britt hos oss. Ing-Britt har varit med Lina ut på flera turer nu för att filma och dokumentera inför lastträningskursen som Lina har den 27juli.


Transporten hade vi parkerat inne i paddocken, plant och smidigt.

Jag stod förberedd med Totto inne i paddocken när Lina och hennes mamma kom. Jag hade bortat honom så gott jag kunde, han hade nämligen rullat sig under natten, och va som en lortig gris när jag tog in honom. Typiskt! :P Men jag lyckades få honom hyffsat snygg i alla fall. :)


Lina tog över honom och började gå runt transporten och klappade och kliade honom. Här sa Ing-Britt att Lina och Totto delar tankar och bilder till varann för att förstå sig på varann. Det syndes väldigt tidigt på Totto att han blev lugn av Lina.

Totto är en tänkande häst. Många hade nog tagit hans "tänkpauser" för oangagerad och trott att han "va någon annanstans", men dessa pauser är vad han behöver, han tänker och analyserar allt! När han fått tänka så fick han väldigt trevlig energi till att undesöka transporten. När Lina såg att han behövde ett break, så gick hon med honom ett varv runt transporten och började sedan om.


   


Totto gjorde inget stort för sig igår, utan han va lugn hela tiden, gick på och gick ut. Och Lina lyckades få honom att gå ett steg i taget. Efter det så avslutade vi så att han skulle få avsluta på ett bra lugnt sätt, utan några högre krav.



Släppte honom i hagen, han sprang gnäggandes till Mimmi, ungeför som om hav ville "avprogramera sig" och rensa tankarna. Det är jobbigt för honom med allt tänkade, och det syns att det tar rätt hårt på honom. Han behöver sånt här, och i framtiden kommer han att behöva tänka lika mycket i transportsammanhang. Nu behöver han nya trevliga tankar runt transporten, och det är därför det är så bra att Lina är så lugn och trygg.


Sen va det Mimmis tur. Det första jag sa till Lina va att -Här är det en helt annan energi att jobba med. Dom är väääldigt olika! Lina log och jag tror att hon gillar Mimmi och hennes energi!


Hon jobbade med Mimmi på ungefär samma sätt. Skillnaden är att Mimmi "tänker i rörelse". Tex. när Lina och Mimmi tog paussvängen runt transporten, så valde Mimmi att trava runt, hon är en häst som tänker med fart.


Runt transporten så undersökte hon allt, dörrar, trä, väggar, tak, ramp osv. Lina sa dock att i början så va detta ett "tänktstadie" som inte va äkta, hon tog helt enkelt inte in det som hon luktade och tittade på, för hon hade inte landat i situationen.


 


Mimmi lastades brett och smalt på bägge sidor, för att det skulle bli lite förändringar och att hon inte skulle tycka att det blev tråkigt. Ju mer Lina höll på desto mer rofyllda ögon fick Mimmi, och efter ett tag så började hon att undersöka och lukta på inredningen i nuet, altså mer äkta.

När dom tog dom sista pausrundorna runt transporten så skrittade Mimmi, så hon kom verkligen till ro och va härligt avslappnad.


Med Mimmi fick jag i läxa fram till söndag att träna henne ett par gånger med lastningen. Totto tyckte hon istället att han skulle få tänka fram tills söndag och att jag skulle ägna mig åt ridningen eller något annat istället för lastning.


Kloka ord och kloka beslut!


Lina sa att mina hästar beter sig ganska lika i själva transporten. Dom går in, ångrar sig och kastar sig ut. Dom är inte redo för att gå in, men dom går in "för min skull", även om dom inte är redo för det. Och det känner jag verkligen att det stämmer! Mina fina hästar, dom ställer verkligen upp för mig. <3 Dags att backa tillbaka, göra dom trygga, och att dom sedan går in för deras och min skull, i ett gemensamt beslut!


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:21

  Jag tror inte att någon som läser min blogg har missat hur nogrann jag är med invänjning på sommarbete? I alla fall så ska jag ändå skriva lite mer om det. ;)   Jag har sedan gräset börjat växa, succesivt vant hästarna vid det gröna "sockret"...

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:14

  Här om dagen grävde Erik ner vattenslangen tilll flottören i ena sommarhagen. Innan låg den över marken och vi hade råkat köra över den med någon tung maskin så den hade gått av. Nu har Erik fixat slangen och även gräft ner den. Blev väldigt bra....

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 21:10

  Fick inga bra bilder på blommorna. Men dom får duga sålänge. Blommorna blir lite snyggare när dom har fått gro till sig lite, just nu så ser dom lite taniga ut. Hade tänkt att ha polkapetunier vid stallet, men hittade inga. Så det fick bli gula m...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 13:17

  I söndags släpptes hästarna på sommarbete. Det blev inte så mycket spring på hästarna, tyvärr, hade gärna velat ha en del "spring"bilder när jag stod i högsta hugg med kameran. ;) Men några bilder blev det allt. Här kommer ett gäng:      ...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 09:14


  Nu har jag gått på ledighet. Till en början är det semsterledighet och sen går det över i föräldraledighet. Så jag kommer vara hemma länge, länge nu. Känns jätte konstigt! Men såklart jätteskönt och välbehövligt! :)   Har börjat på att plate...

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards