sofiastotto

Alla inlägg den 6 november 2012

Av Sofia Lindström - 6 november 2012 07:53


Sen jag flyttade till egen gård har jag börjat på att släppa lös mina tankar och ideér om hur jag vill rida och ta hand om mina hästar. Innan gjorde jag bara så som jag brukar, så som jag lärt mig och så som det står i böcker om den klassiska engelska ridningen. Även om jag på ett plan inte riktigt velat göra precis så som det står i böcker, men tyvärr har jag inte lyckats ta mig ur det föränn nu..


Jag tänker så här; Bett är det mest onaturliga som man kan sätta i en hästs mun. Egentligen så finns det inte ens plats för bett i munnen på en häst. Hur kommer det sig då att man i den klassiska engelska ridningen, att man ska ha ett stöd ifrån bettet?

Jo, jag vet att en häst har mycket av sin balans i sin hals, men är det inte meningen att en häst ska kunna balansera upp sig själv och ryttaren så pass bra att man skulle kunna skippa stödet? Jag tycker det i alla fall!


Jag vill inte bära runt min häst. Jag vill att min häst ska vara så pass stark att den klarar både att balansera upp mig och sig själv i alla gångarter. Jag vill att min häst ska ha en fin mun och lyssna på små signaler samt stanna för ett lätt tygeltag (helst med endast säte).


Korrigera och leda med tygeln. Javisst! Visa vägen och förstärka det man försöker kommunicera med hästen, det kommer jag nog alltid att behöva. För samma språk pratar inte jag och mina hästar, men långt ifrån det är vi inte heller..


Jag har sedan jag red in Totto tänkt att jag vill ut på tävligar och främst av allt hopptävla. Men i och med att jag lärde känna honom, och fått denna fina relation som vi idag har så har även detta förändrats. Jag märkte av det i mig själv tidigt, och sen blev det tydligare och tydligare. Jag vill inte gå för fort fram, jag vill inte kräva något av min häst som han inte är redo för, jag vill inte åka iväg på tävlingar för att jag tycker att det är kul, utan jag vill att min häst ska tycka att det är lika kul som mig utan att behöva känna press på något sätt!

Tänk efter själv, vill din häst tävla? Eller är det bara du som vill det?


Totto älskar att hoppa, det gör han! Men jag skulle aldrig försöka mig på något jag känner att han inte är redo för. Vi kommer att åka ut på hopptävlingar, det är jag säker på. Men då ska vi vara helt redo för det båda två och framför allt ska vi ha kul!




Ett tyngre inlägg idag. Kände att jag verkligen behövde skriva av mig om detta. Jag kommer inte helt att fortsätta med den klassiska engelska ridningen, jag kommer inte börja rida western bara för att jag köpt westernsadlar, Nej! Jag kommer att välja ridning med känsla av vad just vi behöver den dagen, jag ska lyssna extra mycket på mina hästar och låta dom bli starka i sitt tempo. Jag vill vara ett med mina hästar och då måste jag lyssna extra noga..


       


 






Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards