sofiastotto

Alla inlägg den 24 oktober 2013

Av Sofia Lindström - 24 oktober 2013 20:21


 



GÖTENE.

Joakim Sjöberg, travkusk och tränare, var på väg till ett provlopp på Axevalla med sin häst Benny Hill.

Plötsligt började bilen ryka och kort där efter stod den i lågor.

Han var kvicktänkt och kopplade snabbt bort hästtransporten och lyckades rädda både sig själv och hästen.

– Vart jag fick de krafterna ifrån, det vet i tusan, det är ju jättetungt med en häst i. Jag puttade bak släpet typ 100 meter, säger han.


Joakim Sjöbergs hjältedåd inträffade på torsdagsförmiddagen mellan Götene och Skara på E20.

Han satt i bilen på väg till Axevalla för att träna med hästen Benny Hill. Plötsligt kände han att det luktade bränt.

– Jag såg att det började ryka från bilen, sedan började det ryka inuti bilen från gaspedalen, säger han.

Han körde in till kanten för att se vad som hade hänt. Men det var inte bara rök – bilen brann.

– Själva branden såg jag först när jag öppnade motorhuven, den slogs rakt in i framrutan och en eldslåga på tio femton meter flög upp i luften, berättar Joakim Sjöberg.

Elden spred sig snabbt och han var tvungen att reagera snabbt – han kopplade loss släpet och drog ut elen till släpet. Sedan puttade han hästtransporten bakåt – 100 meter. Benny Hill var räddad.

"Hästen går inte att ersätta"

Joakim Sjöberg mår okej, men är chockad efter förmiddagens händelser.

– Man blir jävligt skärrad, herregud usch, det kom verkligen från ingenstans.

– Efter omständigheterna mår jag bra, men för säkerhets skull ska jag in till sjukhuset och se så att jag inte har fått in rök i lungorna. Jag tror att jag har fått i mig väldigt mycket rök, säger han.

Han kan inte förstå hur han lyckades flytta på någonting som är så tungt.

– Det var två brandmän som försökte flytta på släpet, plus en tjej som stannade för att hjälpa. De lyckades inte, hur fan kunde jag orka?

Joakim Sjöberg är lättad över att Benny Hill är oskadd.

– Jag skiter i saker, jag hade mycket värdesaker i bakluckan, men det går att ersätta, men hästen går inte att ersätta, säger han.


Text från: Expressen


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9
10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards