sofiastotto

Alla inlägg den 16 april 2013

Av Sofia Lindström - 16 april 2013 21:05


Ridit mer än vanligt det senaste, vilket har lett till smått träningsvärk här och där!   


Igår red jag Totto. Red ut en sväng, och jag bestämde mig för att vara helt avslappnad hela turen, även om vi va på platser där vi inte brukar vara och även helt nya platser. Turen gick super bra! Även om han kollade på lite saker så skötte han sig fint, och lyssnade på mig! Helt underbar uteritt.


Idag red jag Mimmi. Hon knallade på så fint till en början.. Red på helt lång tygel iväg på grusvägen, och mot samma runda som jag och Totto ridit dagen innan. Vi mötte en som kom gåendes, Mimmi kikade till men gick sedan frammåt i en härlig skritt. Vi passerade som inget hade hänt och fortsatte bort mot skogen. När Mimmi ser ett rör som är vid sidan av vägen, stannar hon och vill vända hem. Jag va vrål bestämd och tyckte inte alls att det va en bra idé att vända hemmåt än. Efter en hel del "bråkande" så beslöt jag mig för att hoppa av. Det är en bestämd dam jag har.. Har hon bestämt sig för att inte gå förbi, så är det inte lätt att lirka sig ur situationen.


Jag hoppade av och gick bort mot röret. Det gick fint och hon hängde med mig samtidigt som hon "snorkade" (lät) sig lite. Jag använde röret för att hoppa upp igen. Mimmi va med mig, med jag kände ganska snabbt att hon va sugen på att vända hem igen. Nu såg jag ingenting och tyckte att hon va dum som förstörde våran mysiga tur.


Men när jag kikade lite nogrannare och längre fram, så va det ett rådjur som hade parkerat mitt på vägen. Inte konstigt att Mimmi betedde sig som hon gjorde. Jag gjorde en stor volt och vände sedan hem igen.

Jag valde att ta en väg som va "offroad" då jag ville få ur henne energi. Hon tog sig fram som en skogsmaskin. Hahaha..


På grusvägen hem mötte vi en bil med släp som skramlade, och det brydde hon sig inte om. Även en vanlig personbil passerade oss utan problem. Trafiksäker i alla fall.   

Tog lite trav på grusvägen och red lite skolor, sen skrittade vi hem.



Jag tog sedan Totto på en promenad. Och ingen va gladare än han. Ni skulle se honom när vi promenerar, han gungar med huvudet och slickar sig runt munnen, samtidigt som han har stenkoll på mig. Vi gick förbi korna, men dom va en bit ifrån, så Totto brydde sig inte om dom.

Sen gick vi ner och över ett dike för att sedan landa på åkern. Totto va inte helt övertygad om han skulle ta sig över diket, eller hur han skulle göra. Men lite övertygande från mig så tog han ett jätte skutt och pep av lycka när han väl landat på gärdet. Han studsade även runt och stod på bakbenen två gånger. TOK! Hahaha..


Lite längre bort valde jag att gå upp från gärdet då det va relativt blött där. Jag såg ett dike som det va liiite vatten i, så jag gick upp där. Även här tvekade Totto lite grann, men inte lika mycket som diket innan. Totto tog det som ett terränghinder, det blev som en bank med en trappa uppåt. Han skuttade som en kanin och gjorde ett litet glädje skutt när han landade på grusvägen. Hihihi... Min söta lilla bäbis.

Sen sprang vi lite och Totto bara njöt. Tänk vad en liten promenad kan göra en häst så glad!   

Sen fick han gå över en presenning och upp på en lastpall med båda frambenen. Lätt som en plätt!



Helt slut efter dagen, men nöjd!   


Hhahaha, en "kli" galen Mimmi:

 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards