sofiastotto

Alla inlägg under augusti 2011

Av Sofia Lindström - 22 augusti 2011 11:11


Det är verkligen häftigt att dom små islandshästarna kan bära upp vuxna ryttare så bra!


Här är några kort som jag missade att ta med i går i inlägget när jag och min syster red Isis:


       

 

Av Sofia Lindström - 22 augusti 2011 10:54


Tror ni att hästarna laddar sig själva inför tävling?

Fick några trevliga kort när det ser ut som att hästarna nästan tänker "Nu ska jag passa på att vila lite".


"Åh vad skönt att pausa lite":


 


"Nu ska jag passa på att klia mig":

 


"Och sen ta en powernap":



"Bäst att ladda batteriet lite":


Vilka fina varelser vi har att göra med. Vilken lycka. Dom gör verkligen ALLT för oss. Se till att du gör lika mycket tillbaka till dom! Det är dom verkligen värda!


 

Av Sofia Lindström - 21 augusti 2011 19:42


Idag efter att jag och syster red islandshästar. Drog jag direkt till stallet. Sopade och sen för att dammet skulle lägga sig så passade jag på att putsa min sadel. Det gör jag alldeles för sällan. Tänk om man hade bättre pli på sig när det gällde det. Det är ju så mycket roligare att använda grejerna närsta gång när dom är putsade och fina! Sen gick jag ut och visslade på Totto. Han kom i full galopp och hoppade i grimman.

Borstade lääänge idag med. Sen åkte tränset på. Han har blivit SÅ jäkla duktig på att ta bettet nu när man tränsar.

Fick ett tips av en kompis att ha en sockerbit i handen samtidigt som man ger hästen bettet. Det smälter ju bort på ett annat sätt än vanligt hästgodis. Efter några gånger tar man bort sockerbiten, och hästen öppnar munnen jätte bra.


Sen va det dags för tömkörning. Vi gick ut i padocken och körde ett lätt pass. Mycket skritt och lite trav. Och tro om han skötte sig bra. Han va mega duktig. Bästa tömkörningen ever! Med detta har han verkligen mognat.


Tyvärr så har jag inga bilder från dagen. Men en annan ovisad bild går väl också bra?  


Detta är i stallet från i vintras förra året:

Fölis? hihi


   

 

Av Sofia Lindström - 21 augusti 2011 19:30


Idag har jag och min syster ridit islandshästar.

Super fint väder idag! Vi tog varsin cykel och cyklade ut till hästarna idag. Jätte skönt.

Jag red Frosti och Sandra red Glaesir. Jätte mysig ritt idag. Helt underbart. Bästa ritten vi gjort tror jag.

Försökte oss på lite andra vägar idag. Vilket inte gick så bra då det va överväxt och väldigt surt på vissa ställen. Men det va ändå kul att se sig lite mera om.


Längtar till nästa gång!


Här får ni vara med på en liten ritt   :



 

Och här har vi Frosti efter turen:



 

Någon som blir sugen på att rida islandshäst? Maria?  


   

Av Sofia Lindström - 21 augusti 2011 08:36


Igångsättningen har börjat!  

Jag är super glad över att få börja med träna med Totto igen. Tror faktiskt att han har växt lite under vila perioden. Dock har rumpan växt lite för mycket, igen...

Men men, jag vet att hans mamma såg lite så ut också, lite i nerförsbacke. Så jag vet vad jag har att förvänta mig.


Igår Ropade jag på Totto i hagen. Och jag hör dunder, nästan som mullret innan åskan sätter igång. Sen ser jag en vit bläs bakom träden. Min underbara Totto. Kärleken bara vällde över mig.


När jag satte på honom grimman blev han super taggad. Precis så som jag ville att han skulle va. Tog in honom i stallet och borstade läääänge! Sen satte på benskydd och boots. Och vi bar oss iväg till ridhuset.

Jag släppte honom lös med en gång. Han kollade nyfiket på mig.

Det va löslongering på schemat. Trodde att det skulle bli en del bus. Men konditionen sa nog stopp för det. Sen är han inte av den busiga varianten heller och det är ganska skönt. Skrittade fram honom ganska länge, sen blev det lite trav och lite galopp. Hade egentligen tänkt att han bara skulle få skritta och trava. Men jag tyckte att det såg ut som att han tyckte att det va lite långtråkigt. Så då fick det bli lite galopp med.

Han är ju för rolig. Det har taig mig ganska så lång tid innan jag kunde longera honom, för det har helt enkelt inte funkat fram tills för ett tag sen innan vilan. Men nu när man löslongeskarar så går han runt mig i en ring.    Ända tills man börjar på att jaga på honom lite mer.


Sen blev det rundan som avskrittning. Han skötte sig fint, men va lite nervig när vi gick brevid hagen.

Gick sen in i stallet och borstade av honom. Sen fick han lite välförtjänst mat.


Något som jag ska vara väldigt strikt med nu är att han inte får flytta sig åt sidan när jag går till foder "rummet". Tror jag flyttade tillbaka honom ca 15ggr igår. Hahah.


Känner att man med vissa saker kan ha en liten "ny start" nu efter vilan. Som med att han inte får flytta på sig så fort man går iväg från honom när han står uppbunden i stallet. Sen att han ska stå stilla när man sätter på honom skydd, osv.


Här är en bild sen igår på min fina lilla plutt:


 

Och här har ni en liten film sen löslongeringen:



 

 

Av Sofia Lindström - 20 augusti 2011 21:24


Jag och Julia har varit och kikat på SM hoppningen en sväng idag. Vädret va extremt växlande. Men i helhet va det toppen! Många ekipage på plats. Träffade Helena Lundbäck utanför en liten hästsport affär. Lite kul allt!


Vi stod nog mest vid framhoppningen. Tycker faktiskt att det är roligast. Där får man se "sanningen" eller hur man ska säga.

Tog en hel del bilder idag. Dock är jag inte speciellt nöjd med någon av dom..  men men, ni får ett smakprov ändå!


                       

SM

Av Sofia Lindström - 20 augusti 2011 09:24


Ska snart iväg till SM hoppningen! Ska bli såå kul!  


Bilder kommer senare. Om det inte ösregnar vill säga...


     Tottos hag kompis, Fanny.


 

Av Sofia Lindström - 19 augusti 2011 22:51


Sen budade jag hem något till mig själv med.  


Nu hoppas jag att vi matchar varandra.   


PFIFF piké 161kr ink. frakt.




   

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards