sofiastotto

Alla inlägg den 11 september 2013

Av Sofia Lindström - 11 september 2013 20:39



 - Människan försökte för flera tusen år sedan hitta ett sätt att kontrollera hästar på. Man gjorde ringar som sattes fast mellan näsborrarna (som man ibland kan se hos vissa nötkreatur) och dessa fungerade bra ett tag. Området kring ringen blev svårt skadat och trasades dock snabbt sönder vilket gjorde ringen oanvändbar. Man sökte då efter ett ställe som skulle vara mer smärtsamt för hästen och hittade kroppens känsligaste ställe; Munnen... -



 


 

Av Sofia Lindström - 11 september 2013 06:49


Igår tog jag in Mimmi för lite ridning. Hon är alltid så söt när jag ropar på henne, då släpper hon allt för att setsa öronen och kika på mig, som om hon undrar -va det verkligen mig du ropa på?   Hon hoppar även i grimman s fort man tar fram den. Gulliga häst!


Jag rycktade henne länge då det kändes som ett tag sedan som hon fick sig en rejäl borstning. Jag velade länge fram och tillbaka med vad jag skulle ha för utrustning. Tillslut blev det hoppsadel och sidepull.

Har inte testat sidepullet på henne frut då det har varit på tok för stort. Men igår bestämde jag mig för att göra mer hål så att det tillslut passade.


Mimmi va pigg och glad. Hon verkade vilja jobba och hon va med mig hela tiden. Jag skrittade fram och sedan joggade jag henne i trav. Hon va super fin på sidepullet! Kändes mer stadig och jämn på det än på bett faktiskt! Det enda som blev lite tokigt en gång va att hon högg efter tygeln och fick en rejäl tygelbit i munnen som hon sprang iväg med. Dock blev hon nog lika förvånad som mig så och spottade ut den rätt snabbt. Hahahaha...


Vi tog även ett par skutt igår. Började med ett par travbommar och sedan rullade vi ett par hinder snett igenom. Hoppade endast i trav då hon hoppar bättre då.

I början så lyfte hon knappt på fötterna och rev ett hinder när vi kom på det andra gången. Efter det så smackade jag till precis i det sista innan hoppet.

Det kändes jätte bra tillslut och Mimmi hoppade utan att kika på hindren och med glädje. Hon sög tag i varje hinder och gallopperade nöjt efter skutten.



Kommer definitift rida mer på sidepullet! Kanske att jag har det som hoppträns till båda hästarna så att man byter huvudlag och bett regelbundet. Vi får se.   



Banan vi hoppade:

 


Avskrittning för hand, Mimmi passar på att äta lite:

 

 


 



Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards