sofiastotto

Alla inlägg under januari 2012

Av Sofia Lindström - 12 januari 2012 21:42


Det blev inget tränat på de som jag skrev förut.. Marja tömkörde Benito och Olivia longerade Fanny i ridhuset, så jag fick hålla mig till fyrkanspåret, till en början med iaf.  


Det blev ett härligt dressyr pass med en mycket arbetsvillig, mjuk och lagompigg Totto. Vist låter det helt underbart!?   Idag tränade vi några extra vänster galopp fattningar. Han tog fel en gång, sen tog han vänster galopp med en gång när jag fattade. Det börjar ta sig! 


Över nöjd Sofia!!! 


 


 

Av Sofia Lindström - 12 januari 2012 07:00


Har tänkt att jag ska knåpa ihop ett litet inlägg från när jag började att rida in Totto och visa gamla vs. nya bilder. Men det hinner jag inte nu, för snart ska jag till jobbet.


Senare ska jag till stallet och rida Totto. Antingen blir det lite markövningar eller den övningen som jag skrev om igår.   



Fin bild på Totto i sitt inte lika charmiga täcke:


 


 


Av Sofia Lindström - 11 januari 2012 20:59


Här kommer ett tips på en enkel bra övning:


Övningen passar de hästar som kan skritt, trav och galopp.


Lägg ut tre bommar på en rak linje, med bara 1meter mellan varje bom. Efter 8-10 meter lägger du ytterligare en bom.

Trava först över de tre bommarna i en samlad och balanserad trav. Avstånden är korta så det går inte att trava fort. Gör i början en halt efter bomserien. Kom sedan fram i trav igen och fatta sedan galopp över bommen. Fatta omväxlande höger respektive vänster galopp. När hästen väntar på dig mellan bomserien kan du plocka bort halten. Så småningom kan du även vända på ordningen och börja med galopp över bommen, göra halt och därefter trava över bomserien.


Övningen kräver endast 4bommar. En enkel övning som ger väldigt bra kommunikation med hästen.



 


 

Av Sofia Lindström - 11 januari 2012 20:29


Idag va Benito helt totalt ofokuserad. Vad jag än bad honom om, så struntade han i mig. Jag försökte vara bestämd, och hade en övning planerad som jag skulle utföra på ett så bra sätt som möjligt. Men det blev inte som jag hade tänkt mig. Kändes precis som att han helst hade velat springa lös för att bli av med den energin som han hade. Som han förövrigt inte riktigt viste vad han skulle göra av, kändes det som.


Dagar som denna så känner man sig så värdelös. Inget funkade. Alltid kan man väl komma fram till att något funkade, men idag vet i skråen... Eller jo, galoppen på volt i vänster varv va helt okej.  


Men men.. Det har kännts ganska bra dom senaste gångerna som jag har ridit honom. Så ett bakslag lite då och då får man faktiskt ta. Och alla har ju sina dåliga dagar.


Tack Elin för sällskapet och hjälpen i stallet idag!



 


 

Av Sofia Lindström - 11 januari 2012 09:00


Igår va det dags för ett dressyrpass med Totto. Min kompis Ellen hängde med till stallet och hjälpte till samt red Totto lite.

När vi kom in i stallet hade underbara Johanna mockat åt mig. Tusen tack!  


Nu i år ska Totto gå 4dagar i veckan och jag har börjat rida honom mer ordentligt och försökt tänka på att han inte är en bäbis längre. Och jag tycker redan att det har gett resultat.


Ridningen: I ridhuset la jag fram bommar på medellinjen, samt galoppbommar på böjt spår. Han va pigg och glad, vilket smittar av sig lika mycket på mig! När jag hade värmt upp i skritt och trav går vi över i galopp och förbereder för att komma på bommarna på volten. Här tog det tvärstopp och han kastade sig åt sidan på en 5öring. Jätte chockad blev jag. Han som aldrig är rädd för något. Jag kommer igen fast i trav. Denna gången kastade han sig rakt upp en meter över bommen. Vet faktiskt inte om han har sett den bommen innan, den är lite speciell, med massa tunna svarta och silvriga sträck. Jaja, kul ändå att känna på lite unghäst på honom, för han brukar verkligen inte vara unghästig.

Jag tog bommarna i trav i båda varven. Sen kom dom tjejerna med sina vita ponnys som va i ridhuset i helgen med. Och då kände jag att jag inte kunde hålla på och galoppera runt en massa, så det fick bli lite galopp på fyrkanspåret bara.


Sen va det Ellens tur att testa Totto lite. Det gick riktigt bra. Ellen har förövrigt inte ridit Totto sen i våras, och då kunde han inte ens galoppskänkeln. Så hon tyckte att det va lite skillnad på honom.  


Här har ni dom:



Vist är dom fina!? 


 


Av Sofia Lindström - 10 januari 2012 09:02


Nu har det kommit massor med snö. Det är ljust och härligt vackert, men ack så kallt.. Jag är ingen vinter människa. Men jag köpte mig en tolk sele i våras som jag har längtat att få testa på. Hoppas att min sambo ska kunna tänka sig att hänga med och åka lite pulka på gärdet.   


Igår red jag Benito. Hoppade upp barbacka för första gången på honom. Lite pirrigt va det allt precis när jag skulle hoppa upp, man vet ju inte hur alla hästar reagerar. Men han reagerade inte överhuvudtaget, utan va lika nöjd som vanligt. Tanken va att jag bara skulle skritta och böja och ställa honom och få honom så avslappnad som det bara gick. Men jag kunde inte motstå lite trav och det gick ganska bra det med, så länga han hade huvudet i relativ bra form, när han drog upp huvudet blev han lite studsigare. Men i helhet gick det bra och jag kan tänka mig att rida lite barbacka på honom snart igen då jag tycker det är mysigt och att det förbättrar balansen mycket bättre än när man rider med sadel.



Fina Benito:

 


Rider ni mycket barbacka?


 

Av Sofia Lindström - 9 januari 2012 20:18


Igår va jag och Totto ute på gärdena och galopperade! Det va helt underbart och både jag och Totto va helt överlyckliga! Totto skötte sig kanon, även fast vi inte har ridit ute på rätt länge så höll han sig i skinnet. Han blev lite rädd när en hare dök upp precis framför oss, men det är ju inte så konstigt. Skritt, trav och galopp blev det. Ganska mycket galopp för att träna konditionen. Han blev lite pigg och ville gärna dra på lite extra ibland, men det va bara och hålla lite i honom så lugnade han sig. Sen travade vi lite på stor volt. Och oj vilket steg han fick! Helt super bärig!   Är så jäkla nöjd med honom!  


Första gången jag broddade honom igår. 4brodd i alla fyra och snösulor på det. Märkte inte av att det va halt någonstans på gärdet eller vägen.  


Denna utsikt hade jag igår. Bästa hästen! :


 


 


Av Sofia Lindström - 9 januari 2012 10:09


Tjejen som kommenterat angående om bett, undrade om ett annat bett än vad jag tidigare trott.    Så nu får det bli ett till bett inlägg!


När Totto hade fått sommar vila och skulle sättas igång igen testade jag ett Fullcheek apple mouth. Detta bett har äppelsmak, och för hästar som inte är jätte sugna på att öppna munnen för ett bett kan detta med smak hjälpa. Det är även ett gummibett, som man slipper värma under vintern. Bettet är tredelat, som många hästar trivs bra med. Tredelade betten har "tagit över" det enkeldelade "vanliga träns bettet"s plats bland dom populäraste betten. Då det tredelade har mer brytningspunkter ligger det lite bättre än ett vanligt tränsbett och har inte samma risk för att åka upp och störa i gommen.


Det som sticker ut lite extra med detta bett är stångarna vid bettringarna. En del tycker att detta bett ser lite skarpare ut än vad det är. Detta är dock inte sant. Den enda anledningen till stångarna är för att man ska kunna styra hästen lättare. Tar man i höger tygel, flyttar stången på hästens vänstra sida av huvudet, hästen åt höger.. och tvärt om.

Där som man mest ser detta bett är inom hoppningen.


Förutom stängerna som hjälper till att styra hästen så är det ett helt vanligt gummiklätt tredelat.


 



Om man suddar ut stängerna så ser bettet ut så här:



 


Det är ingen hävstång eller liknade, utan endast ett vanligt tredelat bett som hjälper dig som ryttare med styrningen på din häst. Passar därav unghästar som skolas. Men såklart även äldre hästar som man vill kunna styra lättare.



 



Hoppas du känner att fick din fråga besvarad!   


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards