sofiastotto

Alla inlägg den 5 januari 2013

Av Sofia Lindström - 5 januari 2013 11:40


Jag och Erik har själva grävt ner vatten till ladan/stallet (pappa har även hjälp till massor!). Det va allstå något som inte fanns när vi flyttade in.

Det va inte lätt ska ni veta. Vi bor bland massor av sten/berg och det syns i våra omgivningar, för det finns massor av stengårdar runt om oss. Vårat hus är helt omringat av stenmur/stengård. Även i vår skog och nästan hela vår mark är omringad (4ha).


     


Tillbaka till vattnet; Vi grävde ner slangen ca1m under jorden. Så långt ner går inte kärlen, och på det viset fryser inte vattnet, då kärlen inte går så djupt. Vi hade dock lite problem med grävningen så på vissa ställen, så vi fick även isolera för att vara på den säkra sidan. Vattnet går in i sadelkammaren och där är själva slangen "ytlig". Vi har ingen värme i sadelkammaren, däremot så är den isolerad. För att säkerhetsställa att inte vattnet ska frysa så har vi snurrat en värmeslinga runt den ytliga delen av slangen inne i sadelkammaren.


Inne i pann/tvättstugan så bilade bi upp golvet för att kunna leda vatten ner till ladan:

 


Jag va riktigt nervös över vår första prövning av vattnet nu första vintern. Men "peppar, peppar" så har det inte fryst.   


   


Jag hade även en slang att fylla vattnet med i lösdriften, men den fick jag slänga ut då den frös snabbt. Så hela vintern har jag fått bära hinkar.. 2.5-3m hahaha.. Har sadelkammaren i anslutning till lösdriften, så det är verkligen inte jobbigt att fylla på vattnet för hand!


Vår vattenbalja är i rosfrittstål, den fyller ungefär ca80 liter. Även den är utrustad med värmeslingor och hästarna har haft fri tillgång till halvljummet vatten hela vintern, även vid -20. SKÖNT!


     

 


Hur gör ni med vattnet under vintern? Någon som har sådan otur att ni får hämta vatten innefrån huset?



 





Av Sofia Lindström - 5 januari 2013 09:44


Åh vag glad jag varit det senaste över de fina kommentarerana som jag fått på min blogg! Alla är så possitiva och härliga. Och jag blir verkligen glad över att höra att ni tycker att min blogg är fin! TACK!   


Ni förgyller min dag!



 



    

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards