sofiastotto

Alla inlägg den 28 december 2012

Av Sofia Lindström - 28 december 2012 07:28


Jag sa till mamma på julafton att jag red mina hästar på långa tyglar nu. Hon tyckte att det va konstigt och sa att -Det är väl bra för hästen att rida lite dressyr på banan (med korta tyglar).. Men mamma, jag rider dressyr, fast med långa tyglar..


När hon hör orden; Långa tyglar. Så tänker hon; skritta runt och lulla i skogen. Det finns nog många som tänker så. Känner mig ganska ensam om detta här omkring (gällande ridning på lång tygel), vilket är tråkigt tycker jag. Det jag där emot vet är att jag inte kommer gå tillbaka till klassiska engelska ridstilen igen. Inte på mina egna hästar i alla fall. OM jag ska tävla dressyr i framtiden, så ska Totto vara så pass stark att han orkar bära sig själv i alla gångarter, så att jag kan sitta och "låtsas hålla" i tyglarna så att det "ser bra ut" för dommaren. Om vi inte är redo för det, så blir det inget tävlande. Vill inte sitta och dra och slita ihop mina hästar i en form som dom inte orkar bära sig i, det är då dom tappar bakbenen. Bakbenen ska alltid komma först! Utan bakben, ingen musklad häst! Och som ni ser, så behöver man inte hålla i tyglarna för att hästen ska gå i form. Stöd från bettet? Det mest onaturliga man kan sätta i en hästs mun, och som egentligen inte ens får plats!


Jag hoppas att Totto kan börja gilla hackamore och andra bettlösa träns snart, så ska han slippa bett i framtiden. Mimmi går fint bettlöst, men när man är ute och rider på henne så blir hon så pigg, och då kan det vara skönt med en "nödbroms". Det är den enda som bett är för mig, en "nödbroms", när sätet och rösten inte har någon verkan.


Flummigt inlägg.. Beklagar.. Vill bara visa att det faktiskt finns ett annat alternativ till ridningen. För jag kan ärligt säga att det har inte jag fattat föränns nu, 25år senare....


     


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards