sofiastotto

Alla inlägg den 17 november 2013

Av Sofia Lindström - 17 november 2013 10:38


Lånad text av Jossefin, HÄR finner du hennes blogg!

Clinic med Jens Fredricsson

Idag har jag och F varit på clinic på Näset, inför Jens Fredricsson. Säger bara en sak, vilken fantastisk ryttare! Jag är sjukt imponerad. En helt otroligt givande clinic. Han pratade PRECIS om det jag försöker jobba fram nu, en supermjuk hand och ridning bakifrån.
 
Han började med att prata om att man ALDRIG, aldrig, aldrig ska dra hästen i munnen. Någonsin. Han visade hur han istället, på en het häst, använde vikthjälperna och lekte med dom fram och tillbaka, ställde och grejade när hästen vart för laddad och ville fram för mkt, istället för att dra i den.
 
Han pratade massor om rakriktning oxå, och om t.ex hästen drar åt nåt håll så är den starkare i motsatt sidas bakben, för då är det de benet som skjuter på "för mkt" i jämförelse med det svaga benet. Så för att få det svaga benet att skjuta på lika mkt så måste man rida på framåt, i trav, så att hästen får sträcka ut ordentligt och ta i med båda bak.
 
Ja, de var massor han sa. Man ska aldrig låta hästen balansera sig i handen på ryttaren osv, och är den t.ex svagare i höger galopp så peppa det bakbenet att ta i lite extra genom att "reta" lite med innerskänkel och ställa inåt. Sen visade han på olika hästar hur han sätter dom på bakdelen i galoppen, innan de får rulla på. Så om hästen börjar dra iväg efter galoppfattning så sätter han dom på bakdelen så att de blir mera självbärig. Och man ska kunna släppa tygeln helt och hästen ska inte öka.
 
Han pratade även mkt om att ta sig från punkt A till B, aktivt, som Jan Brink pratade om tunnelseende på linjer och vägar. Inte slarva. Och en sak, man skulle i princip aldrig rida runt på spåret, utan 1 m innanför. Ridskolerännan som han kallade det. ;) Och det är ju väldigt sant.. Man åker ju bara runt då. Istället för att faktiskt få jobba hästen till rakriktning och balans genom att rida innanför, för då kan man inte slarva.
 
Och för att få en spänd häst avspänd... tydliga hjälper, stå för den hjälp man givit. Aldrig dra i munnen. Allt handlar om en bra och stark sits, stadga.
 
Dethär är ju rena rama grundridningen, och det borde ju vara självklart för många.. Men man (jag iaf) behöver sånahär reminders, för att öka förståelsen för effekten av det man gör.
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Fler såna här cliniks tack! :) Någon som vet en bra runt Töreboda?
 
 
 
 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards