sofiastotto

Alla inlägg den 26 november 2013

Av Sofia Lindström - 26 november 2013 21:03


Inlägget är skrivet av: Amanda, hennes blogg finner ni HÄR!

Hästen är din egen spegelbild

Det är inte helt sällan man hör meningar som ”min häst gör inte som jag vill” eller ”min häst är så trotsig och gör alltid tvärtom mot vad jag säger”. Och såklart är det hästens fel om den inte gör vad du ber den om. Eller?

Ett av mina favorituttryck är att ”hästen är en spegel av dig och ditt jobb”. För det stämmer så bra! Om hästen inte gör vad du ber den om börjar folk oftast genast analysera hästen. Varför gör inte hästen det jag ber den om?


Det är helt fel ände att börja i enligt mig. Gör inte hästen vad du ber den om bör man, enligt mig, börja granska sig själv. ”Varför förstår inte hästen vad jag menar?” är frågan man bör ställa enligt mig istället. För en häst tänker automatiskt inte på det sättet, att gå emot ryttaren, en häst vill göra rätt och bli uppskattad.

Om en häst inte gör vad du ber den om kan det enligt mig bara bero på tre saker. Hästen förstår dig inte, hästen har det fysiskt omöjligt att utföra uppgiften eller hästen har ont.

 

Om hästen inte förstår dig är det ditt fel. Du förklarar inte tydligt nog vad du vill att ni ska göra. Du är otydlig och kan inte berätta för hästen på ett tydligt sätt vad du vill. Det är något DU måste jobba på. Bli ännu tydligare och renodla dina hjälper ännu mer på hästryggen.

 

Om hästen har det fysiskt omöjligt att utföra en uppgift är det fel av dig att fråga efter det. Det tar långt tid att nå långt i både dressyren och i hoppningen, och man måste ta allt i små steg. Att hoppa över steg kan ge omöjliga uppgifter och det är du som ryttare som har ansvaret att du inte ställer för höga krav på din häst motsvarande vad den klarar av just nu.

 

Har hästen ont är det ditt fel att du rider på den under dessa omständigheter. En häst som har ont bör inte ridas på innan felet är identifierat och tillrättat.

Alltså, en häst blir vad du gör den till i stor mån. Be om rimliga saker, sätt rimliga mål och beröm din häst när den gör rätt.

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 26 november 2013 08:20


Jag har faktiskt liiite träningvärk efter helgens ridande. Man märker hur fort man tappar när man varit sjuk och inte ridit på över en vecka.   Inte så att jag har massa träningvärk, men det märks att jag ridit ändå! Hahaha..


Idag blir det pyssel med hästarna. Det förtjänar dom efter ett par dagar hårdare ridning. Mysigt ska det bli!



 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards