sofiastotto

Alla inlägg den 22 december 2013

Av Sofia Lindström - 22 december 2013 20:43


Så blir du stadigare i lätt sits


Hej!
  
Jag skulle vilja ha lite tips och råd om hur jag ska kunna bli stadigare i min lätta sits mellan hindren när jag hoppar. Tidigare har jag suttit ner mellan hindren, som var vanligast, men nu har ju den gamla stilen med att stå upp i lätt sits kommit tillbaka på senare år. Och min hopptränare vill att jag tänker på att stå upp mer.
  
Jag tränar och tävlar på 1,10-1,20-nivå, och har bra följsamhet. Däremot har jag sett på filmer från när jag rider att min rumpa rör sig väldigt mycket när jag står upp i galoppen, det spelar ingen roll vilken typ av hästar jag rider, vare sig den är mindre eller större. Jag slår aldrig i sadeln, men jag tycker att det ser hemskt ut.
Finns det något jag kan göra/tänka på för att vara mer stilla?


KG Svenssons svar:

 

Hej!
  
Du har kanske rätt i att allt fler står mer upp mellan hindren, men jag tycker att det helt och hållet har att göra med vilken slags häst man sitter på. Hästens temperament och erfarenhet bestämmer hur du rider den, är det en väldigt het häst kanske du inte kan stå i fältsits lika mycket - då den lätt tappar bakbensaktiviteten när den får springa framåt.
Det gäller också att hitta ett läge där du faktiskt rider hästen även när du står i fältsits – bara för att du ställer dig upp ska hästen inte falla ur balans.
  
Ett tips är att rida i fältsits ofta, så att du lär dig var du har din balans och att du känner dig säker där. Du ska tänka att överkroppen ska komma lite längre bak, luta dig inte framåt – då hittar du inte rätt vinkel i höften som gör att du kan balansera länge.
  
När jag red för Dag Nätterqvist på ”den gamla goda tiden” var det inte sällan som vi arbetade i fältsits i galopp under mycket långa stunder, ibland så länge som en timme. Övning ger färdighet, så det är bara att testa sig fram.
  
Lycka till!
/KG Svensson


 

Av Sofia Lindström - 22 december 2013 18:52


Om du tycker din häst fajtar emot dig, är tjafsig och inte vill nå fram till bettet.. Kanske är det bättre att backa tillbaka och börja om. Om din häst inte är redo för att gå i form, eller den form som du kräver av den, så kommer den att börja säga ifrån. Titta på denna film och tänk till!



Om ni inte kan se klippet finns den även HÄR!

 

 

 

Av Sofia Lindström - 22 december 2013 15:52


Väl ute hos hästarna och skulle börja rida Mimmi hade jag tänkt, då ser jag att hennes ena öga är lite halvstängt. När jag pratade med henne så öppnade hon ögat helt, men sen åkte det ihop lite. Tog med henne in och kikade på henne. Jag såg ingen ytlig skada mer än att hon va lite svullen nertill på ögat. Jag spolade ur ögat, vilket inte va det lättaste kan jag säga. Tur att hon är liten, för hon stog med huvudet så högt hon kunde, och småstegrade en gång. Jag tog tag i örat på henne och då gick det bättre. Jag skölde med koksaltlösning och sedan fick hon lite ögonsalva i ögat. Hoppas att det är bättre imorgon! Lilla plutti snuttan.


Totto och jag tog oss i alla fall en tur. Han fick gå i skogen och lulla runt. Vi passade även på att galoppera där som det gick! Han behövde verkligen få ur sig lite energi, det märkte jag ju igår att han har energi i överflöd! Vi hade väldigt roligt och flängde omkring som tokar. Hehe.. Han blev lite svettig, vilket känns skönt, för då har han ju jobbat lite.   


Denna fina teckning fick jag av Margarita för ett tag sedan! Tusen tack igen!

 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards