sofiastotto

Direktlänk till inlägg 23 december 2012

Stärka hästen

Av Sofia Lindström - 23 december 2012 10:00


Det finns många bra övningar när det gäller att bygga upp muskler och stärka hästen.


Här kommer några övningar som kommer upp i mitt huvud när jag tänker på stärkande övningar:


Studs hoppning:

Studsövningar stärker bakben och rygg.  De är de viktigaste punkterna som alltid behöver stärkas (bakben och rygg). Anledningen att bakbenen stärks är att i uppskjutet behöver hästen sätta under sig lite extra då det är tajt mellan hindren. Ryggen stärks då bakbenen är sammansatta till ryggens aktivitet.

När man hoppar en stärkande studsserie kan man gärna bygga 6-8hinder på raden. Hästen tränar även kvickhet i sina ben och elastisiteten i ryggen.

Sen kan man även löshoppa sin häst och ställa upp studsar som den får komma på själv.


 


 


Klättring:

Klättring tränar man bäst i skritt. Kanske det tråkigaste, just att skritta upp för i backar (vem gillar inte att klätta i full härlig galop ?  ) men faktiskt den gångart som ger mest när det kommer till att bygga muskler. Träna i olika branta backar, för att komma åt olika muskelpatrier.

Tips: Om man inte har backar i som närhet, kan man även gå ner och upp i större diken. Se till att hästen inte kastar sig genom diket, utan ta det lugnt även här i skritt.


 



Backa i uppförsbacke:

Här en en övning från marken som man kan passa på att träna när man är ute på promenad med hästen.

Att backa i uppförsbacke är mycket krävande för hästen. När man backar i uppförsbacke får hästen sätta under sig sina bakben ordentligt, där ifrån den bästa ridningen kommer ifrån, just bakbenen. Dock viktigt att tänka på är att denna övning är mycket jobbig för hästen! Och ska man börja träna den på att backa i uppförsbackar, så får man börja med bara ett par steg, och sedan succesivt backa längre när hästen blivit starkare!



Upphöjda bommar:

Upphöjda bommar i trav stärker hästens ben, bogpartiet och rygg. Även här kan man gärna ha fler på rad, 10 bommar på rad för att det vekligen ska ge något. I denna övning ska du rida lätt, tänka uppåt frammåt och inte luta dig fram. Lutar du dig fram för mycket kan hästen få svårt att lyfta benen korrekt och det kan bidra till att hästen slår i bommarna eller river ner dom.


 



Galopp på volt med upphöjda bommar:

Här är en övning som stärker hästens sidor. Tänk på att ha hästen ställd för innre skänkel, även över galoppbommarna. Här måste du även hålla koll på vart hästens bogar tar vägen, då de inte får flyta ut åt något håll. Stadigt, med en fin ställning in mot mitten. Rid gärna på en stor volt.





Off road:

All ridning i ojämn och kuperad miljö är väldigt stärkande för hästen. Rid ut och rid in i skogen, inte på stigar och liknande utan rakt ut i skogen (se till att marken är kollad sedan innan, så att den är fast!) Detta är naturligt stärkande för hästen och ofta tycker hästen att det är väldigt trevligt träningssätt.


 


Rida i snö:

Nu kan man även passa på att rida i snön. Även detta är mycket jobbigt för hästen då det hela tiden blir ett motstånd. Så rid varsamt.


 


 












 
 
Cicci

Cicci

23 december 2012 11:20

Åh tack.. Har funderat på lätta , fungerande övningar :) det med backa måste jag prova :P
Kram C

http://www.bonnaliv.bloggplatsen.se

Sofia Lindström

23 december 2012 13:17

Kul att inlägget uppskattades! :)
KRAM!

 
linnea Jönssom

linnea Jönssom

23 december 2012 14:53

Fin blogg med kloka tipps! Ska prova det själv :)
Kolla gärna in min djurblogg!

http://lovechivas.bloggplatsen.se

Sofia Lindström

23 december 2012 15:31

Tack! :)
Ja det ska jag göra!

 
Ingen bild

Emma

23 december 2012 23:53

Den övningen med att backa i uppförsbacke var något helt nytt för min del, det måste provas! :)

Sofia Lindström

24 december 2012 11:55

Läste om det i Hästmagasinet för något år sedan. :) Och det har jag lagt på minnet! Totto är proffs på att backa han! Hahahaha

 
Andrietta Svärdh

Andrietta Svärdh

26 december 2012 16:20

Jag ska absolut prova backa i uppförsbacke med min ponny - brukar rida i skogen och klättra med honom och även galoppera mycket på volt med upphöjda bommar men det här var något nytt! :)

http://andriettajosefin.blogg.se

Sofia Lindström

26 december 2012 17:36

Låter sunt! :)

Ja det är inte så tokigt att backa, bara man tar det försiktigt då det är väldigt jobbigt för hästen och att man ska göra det från marken, inte uppsuttet!
Lycka till! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:21

  Jag tror inte att någon som läser min blogg har missat hur nogrann jag är med invänjning på sommarbete? I alla fall så ska jag ändå skriva lite mer om det. ;)   Jag har sedan gräset börjat växa, succesivt vant hästarna vid det gröna "sockret"...

Av Sofia Lindström - 2 juni 2016 11:14

  Här om dagen grävde Erik ner vattenslangen tilll flottören i ena sommarhagen. Innan låg den över marken och vi hade råkat köra över den med någon tung maskin så den hade gått av. Nu har Erik fixat slangen och även gräft ner den. Blev väldigt bra....

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 21:10

  Fick inga bra bilder på blommorna. Men dom får duga sålänge. Blommorna blir lite snyggare när dom har fått gro till sig lite, just nu så ser dom lite taniga ut. Hade tänkt att ha polkapetunier vid stallet, men hittade inga. Så det fick bli gula m...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 13:17

  I söndags släpptes hästarna på sommarbete. Det blev inte så mycket spring på hästarna, tyvärr, hade gärna velat ha en del "spring"bilder när jag stod i högsta hugg med kameran. ;) Men några bilder blev det allt. Här kommer ett gäng:      ...

Av Sofia Lindström - 1 juni 2016 09:14


  Nu har jag gått på ledighet. Till en början är det semsterledighet och sen går det över i föräldraledighet. Så jag kommer vara hemma länge, länge nu. Känns jätte konstigt! Men såklart jätteskönt och välbehövligt! :)   Har börjat på att plate...

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards