sofiastotto

Alla inlägg den 21 oktober 2012

Av Sofia Lindström - 21 oktober 2012 20:30


Igår red jag i ridhus för sörsta gången sen i början av sommaren.  


Johanna och jag hade bestämt att jag skulle komma till stallet i Lugnås för att rida Xerxes. Väl i stallet hade Johanna redan tagit in honom och hon stod och fixade inför ridning. Mysigt att vara i ett riktigt stall, med många hästar och hästfolk! Vi sadlade på och gick in i ridhuset. Johanna hoppade upp och red fram honom. Hon visade honom i alla gångarter och han va lugn och tillfreds. Johanna har äver förbättrat sin sits någon enormt, speciellt i galoppen. Kul!


Sen va det min tur. Det va längesedan jag red honom. Spännande att testa honom nu när galoppfattningarna sitter bättre. Tränade lite lösgörande och försökte mjuka upp honom i vänster bogen då han är lite stel i högervarvet. För att böja och tänja bogarna använder jag mig av volter och serpentiner. Jag ger hästen så lång tygel den behöver för att sedan använda innerkänkeln och pressa hästens bog utåt, samt ge ett ledande tygeltag åt de håll jag vill att hästen ska gå. Xerxes verkade trivas. Red i alla gångarter och kände min lycka över att kunna rida ordentligt på bra underlag.


När vi sedan hade skrittat av gick vi in till stallet igen. Vi pysslade om honom och släppte sedan ut honom i hagen. Jag och Johanna stod och pratade vid öppningen av grinden, när Marja kom ledandes med Benito. Hon frågade: -Är du sugen på att rida en häst till Sofia? JA! svarade jag av lycka! Jag gick in och hämtade min hjälm och begav mig än en gång mot ridhuset. Jag hoppade upp på Benito och Marja och Johanna gjorde mig sällskap från marken. Fick rida med samma tänk som jag gjort innan på Xerxes, då Benito också har lite svårare för sig i sitt hövervarv. På Benito känner jag mig lite mer hemma än på Xerxes då jag varit medryttare på honom och ridit honom mer.


Ställde och böjde honom mycket i sidorna och även han fick så pass lång tygel att han kunde säka sig till en lång och låg avslappnad form. När vi kom till galoppen gick jag in på lite större volter för att sedan vända ut på fyrkantspåret när han kändes fin och avslappnad. Ja, det där med avslappningen är ju det man tränar som mest på honom då han riskerar att bli väldigt hög och spänd i formen. Tyckte att jag lyckades ganska bra med detta. Och jag fick även en super fin avslutning i höger galoppen där han blev väldigt rund och fin. Travade av och sedan skrittade jag av länge.


Super nöjd över dagen och glad att jag fortfarande har lite ridkondis kvar ändå, nu när jag inte rider så ofta. Dock får jag erkänna att jag haft lite träningsvärk i låren.   



Xerxes:

    


Benito:


 



    




Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards