sofiastotto

Alla inlägg den 1 oktober 2011

Av Sofia Lindström - 1 oktober 2011 09:09


I onsdags va Johan Lund hos oss i stallet. Johan Lund jobbar som hästtandläkare, och tävlar hoppning. Innan han kom till oss hade han varit iväg och tävlad unghäst VM i hoppning.


12hästar stod på tur att bli undersökta. Vi tog in två och två hästar i taget, så att det skulle flyta på bra. Och det gjorde det verkligen!

Rambo stod först i kö, och alla va nyfikna hur det skulle gå till och hur han skulle reagera. Det gick toppen! Märktes verkligen att Johan har gjort det där med tänder förut.


Sen blev det Tottos tur. Han frågade om ålder och tyckte det va väldigt smart av mig att kolla hans tänder innan det blev lite mer ridning på schemat, för att checka att allt är ok.

Tottos mun va otroligt fin för att vara unghäst, vad nu det betyder vet jag inte exakt, men det lät ju bra iaf!   Han frågade också om han va lugn och snäll att rida. Och jag svarade alldeles för snäll! Och Johan sa att det brukar hänga ihop med att om dom har bra tänder, så blir oftast inridningen (ridning av äldre hästar med) väldigt trevlig.

Endast lite små rasp för att jämna till lite smått, inga sår eller dyligt.


Känns jätte skönt att veta att allt står bra till i Tottos mun! Nu behöver man inte tänka att om han är lite "ostyrbar" att det kanske är tändernas fel, för så är inte fallet. OM det inte är så att han fäller tänder just då vill säga.


Ramo blir undersökt och raspad:


       

Av Sofia Lindström - 1 oktober 2011 08:56


I söndags red jag, syster och Ellen islandshästar. Systar Sandra red Bringa, Ellen red Frosti och jag red Daladis.

Det va första gången som jag red Daladis. Hon är 8år och inte riden så jätte mycket.

Jag tycker det är jätte kul att testa på att rida olika hästar, jag har alltid gillat det.

Den som rider många olika hästar, har oftast större chans att hitta en ny häst "knappar", än om man bara rider sin egna, för då är man kanske lite väl van vid just sin häst, och tycker att det känns konstigt att sitta på någon annan. Gäller så klart inte alla, men jag vet att många känner så.


Daladis tyckte mycket om att bli ompysslad och stod lungt och stilla när jag borstade, sadlade och tränsade.

Vi red på led, Bringa först, sen Daladis och sist Frosti. Turen gick fint. Daladis blev lite rädd för en bil, och gillade inte när Frosti kom för nära. Men annars fick vi en fin tur allihop! Och vädret va verkligen på vår sida!


       

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards