sofiastotto

Alla inlägg den 21 oktober 2011

Av Sofia Lindström - 21 oktober 2011 07:12


Nu har pluttas fått skor igen. Han får direkt finare luftigare steg när han får på sig skor. Skor runt om så att han kan trampa på ordenligt. Så nu ska vi se till att börja på att träna lite mer ordentligt.


Märker ni någon skillnad på utan eller med skor på era hästar?


  Här är han barfota dock.


 

Av Sofia Lindström - 21 oktober 2011 06:46


Boxen är nästan lite väl bra, tycker Totto...


Igår när jag tog in honom va tanken att jag skulle stå och borsta honom länge, men det fick jag ge upp ganska så snart. Han har massa energi i kroppen. Det har ju blivit lite dumt precis nu, från att ha gått ute heltid, till att få stå på box, bli skadad och få stå i en liten hage, och bara promenader. Så det är inte konstigt att lilla stackarn har överskotts energi.

Benet är förövrigt mycket bra, det är bara ett litet sår kvar. Så jag har börjat sätta igång honom lite nu igen.


Efter att ha dragit av honom med en borste, bestämde jag mig för att det inte gick att stå och mysa med överladdade Totto, så borsningen fick jag vänta med till efter jag hade tömkört. På med grejerna och ut i padocken. Där arbetade vi med formen, i både skritt och trav. Det gick riktigt bra stundtals. När vi sen va klara gick vi in till stallet igen.

Parkerade oss brevid hans box i stallgången. Nu skulle jag borska igenom honom ordentligt, trodde jag.. Totto ville endast in i boxen. -Det finns ju mat där inne! Kunde jag se hans kroppsspråk säga. Han vände sig emot boxen, en sisådär 50ggr, och när han gör det blokerar han hela stallgången. Gång på gång sa jag lungt. -Sida. Han flyttar sig, och 1sek senare flyttar han tillbaka rumpan och blokerar. Efter ett evigt snällt tjatande bestämmer jag mig för att ta hovkratsen och peta till honom med, så att han verkligen fattar vad jag menar. Med det fick jag mycket bättre gehör. Dock fortsatte han att vända sig om. (För övrigt så vet jag ju att han kan stå stilla, det gör han 98% av gångerna man har honom inne, så det är bara dumheter han grejar med!) Nu hade mitt tålamod fått styk, så jag trycker till honom rejält och ryter, -SIDA! Nu blev han så sur på mig att han kickade emot mig. Och det va droppen, jag blev vansinnig!!! När han sedan bestämmer sig för att han faktiskt kan stå stilla en stund, berömmer jag honom. Borstar honom lite i ansiktet som han gillar, och kliar honom lite. Sen fick han gå in i boxen.


Detta beteende måste jag ta kontroll över! Frågan är bara hur?


Någon som har varit med om liknade? Vill ha tips, vore guld värt!!!


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards