sofiastotto

Alla inlägg den 6 oktober 2011

Av Sofia Lindström - 6 oktober 2011 14:46


Idag nalkas träning för mig och Totto. Längtar!


Rider ni lektion på egen häst, eller ridskolehäst?


 

 

Av Sofia Lindström - 6 oktober 2011 06:51


Fick en fråga av en läsare, -Hur länge har du ridit?


Jag växte upp på en stor gård där vi hade många olika djur, varav 4hästar. Exakt när jag började rida vet jag faktiskt inte riktigt, men jag kanske va 4-5år när jag red lite mer ordentligt. Innan dess hade jag säkert bara fått sitta på lite hästryggar.

Jag hade då en shettis som hette Millan.

Minns så väl när jag kom hem med skolbussen och hade några kilometer hem (kanske 3km) och mamma hade tagit med Millan så att jag fick rida hem. Det va alltid lika kul.

När vi bodde på gården renoverade ridskolan i töreboda deras stall. Så under den perioden flyttade alla ridskolehästar och elever hem till oss. Vi hade tom. en liten stuga som vi sålde fika och godis i. Hahah.. Upplyst padock och 77hkt mark. Jag levde i min drömvärld utan att fatta det då, och jag längtar oerhört mycket tillbaka!


Efter ett tag kände mamma och pappa att dom ingte orkade driva en sådan stor gård, så vi byggde hus inne i töreboda, sålde hästarna och gården.

Jag hade nog ett pyttelitet uppehåll, tills min underbara vän Ellen ville att jag skulle hänga med henne till ridskolan. Och det tvekade jag inte med såklart. Några veckor gick och jag mest kollade på andra som red lektioner, men inom kort satt jag också på en lektions häst.


Tiden på ridskolan är något man aldrig glömmer!


En av min största favorit på ridskolan va Lore. Lore är nu och galopperar på dom gröna ängarna. Men hann innan det få min fina TaTongka, Totto.


Efter ett tag på ridkolan kände jag att jag ville utveklas vidare och skaffade mig en medryttarhäst, Frasse. Honom red jag 2-3dagar i veckan, och han va en riktig dressyr häst. Dock fick jag mest rida ut på honom för att ägaren stod för all dressyr som Frasse behövde, och efter ett tag tröttnade jag på det och började rida på annat håll.


Jag tror nästan inte att jag kan skriva med alla hästar som jag har ridit och varit medryttare på, då kommer jag att sitta här hela veckan. Men till att göra historien kort så red jag en kort period i ett försäljningsstall, har haft åtminstone 7-8 medryttarhästar och ridit ponnyer i ett avelsstall med ca15 hästar i olika åldrar.


Efter ett tag kände jag att det va dags att skaffa egen häst. Jag köpte då ett underbart varmblodsto som hette Ambrina och hade henne i ca8 mån. Sålde henne sen pga. min dåliga ekonomi. Vilket jag ångrar än idag.


En kort period hade jag foder häst en läromästare, Rummy. Och efter det skaffade jag min fina Ta Tongka !



Hade nästan velat skriva lite kort om alla hästar som jag har lärt känna under mitt liv. Men vill inte tråka ut er!  


Mitt svar på frågan blir kort och gott: I hela mitt 24åriga liv!


 

 

   

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards