sofiastotto

Alla inlägg den 30 oktober 2011

Av Sofia Lindström - 30 oktober 2011 12:11


Jag har under ganska lång period letat efter en medryttarhäst. Tänkte även för ett tag sen köpa en till häst, då jag vill fortsätta utvecklas som ryttare, för att vara i fas med min inridning på Totto. Jag kikade runt på lite hästar, men la ner köpetänkandet då jag inte kände mig trygg i valet av häst.

Sen va jag under en ganska lång period medryttare på en varmblods travare Tarzan, jag fick rida honom så gott som varje dag i veckan. Kände då efter ett tag att jag nästan sköt Totto åt sidan, och det va ju verkligen inte det som va tanken. Sen va det Totto på heltid igen, och jag började sakna mer ridning igen. Rider ju bara Totto 2-3dagar i veckan.


Nu för ett litet tag sen blev jag erbjuden att bli medryttare på en häst i stallet: Benito.

Nu rider jag honom 2dagar i veckan, måndagar och onsdagar och det passar oss (mig och Totto) perfekt. Sen att ha en häst i samma stall är ju pricken över i:et.


Benito är en överväxt tysk ridponny på 154cm. Han är född -99 och är en riktig krut "ponny". Raka motsatsen från Totto, vilket är väldigt kul och lärorikt, precis så som jag vill att det ska va.


Vill ni att jag skriver om min medryttarhäst också i bloggen?


   


 

Av Sofia Lindström - 30 oktober 2011 10:40


Ja happ.. då har man gått och blivit förkyld. Ont i halsen och snuvig. Skulle egentligen ridit islandshäst idag, men jag fick avboka.


Igår red jag Totto pluttas, och han va superpigg! Har aldrig varit med om han att har varit så pigg förut! Det va jätte kul!! Promenerade rundan med honom som uppvärming och sen gick jag in i ridhuset. La fram en bom på ena långsidan och sen en upphöjd bom på andra sidan. Rullade över i trav och sedan i galopp. Märktes att det va ett tag sen han fick se bommar, för han va super nöjd och drog in mot bommarna hela tiden. Han gillar bommar han!    Höjde sedan den upphöjda lite till så att den kanske låg på 50cm. Och han bara rullade över, precis som att jag inte hade höjt den, han behöver inte kolla innan, utan han litar på att det går att hoppa ändå, han är så otroligt snäll och trygg! När jag "hoppat" några gånger, får han ännu mera smak för det och nästan så gott som sticker iväg mot hindret. Tur är så är han så pass känslig att det räcker att man bara gör en liten förhållning så lugnar han sig.

Super nöjd över passet hoppade jag av och ledde honom rundan som avskrittning. Tror att havren har börjat göra sitt nu!   

Tror att jag ska fortsätta att raka honom lite idag. Men vi får se vad jag orkar.


Hoppas alla mår prima!



Bild från i våras, Totto vill sprina iväg när jag skrittar på långa tyglar, då kan det se ut så här.  :

 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards