sofiastotto

Alla inlägg den 22 juli 2011

Av Sofia Lindström - 22 juli 2011 19:19


Nu känner jag att det är dags..

Nu ska Totto få vila från ridning och träning. Vet inte exakt hur lång tid det blir, men känner att han verkligen behöver vila, först och främst huvudet, men också kroppen. Han har kännts slö ett tag nu och jag vill inte pressa honom då.

Känns lite trist allt, men jag vet att unghästar måste vila för att hinna tänka. Har nog blivit lite mycket, med ridning och transport träning och annat nu ett tag, och det märks på honom.

Så nu är det dags.


Red ett litet "avslutningspass" på honom idag. Och jag får lov att säga att det gick toppen! Han är verkligen värd den vilan som han behöver nu.


Så här snygg va Totto plutten idag:

 

 

Av Sofia Lindström - 22 juli 2011 13:13


Godis som beröm.


Här kommer ett litet inlägg angående godis. Jag läser som tidigare sagt "Lydnadsträning för hästen" skriven av Tobbe Larsson. Här hittade jag en väldigt bra beskrivning på just användningen av godis.


"Det finns många människor som påstår att om man ger godis till en häst uppmuntrar man hästen till att börja nafsa och bita. Visst, det finns en stor portion sanning i påståendet om du ger hästen godis på fel sätt. Faller du för frestelsen att ge hästen en godbit när den naffsar i din jacka eller på annat sätt försöker tigga sig till en godbit, så är det precis det beteendet du lär in och berömmer.

 Hästen kommer att nafsa allt mera intensivt och har nu på grund av ditt felaktiga beteende lagt till med en ful onödig ovana. Håll i minnet: godis ska vara en extra belöning för ett väl utfört arbete. Upplever du att hästen "kräver" godis från dig, ignorera och återgå inte till godisbelöningen förrän hästen slutar med det oönskade beteendet."


Detta är något som jag har valt att använda som beröm, och kräver så klart inte att någon annan ska göra lika dant. Ville bara förtydliga just min användning av godis, och tyckte att dom i boken gjorde en suverän förklaring angående detta.


 

 

Av Sofia Lindström - 22 juli 2011 12:46


Hur lär man in "följa John" ?


Denna övning bygger på ledarskap!


Om man har en häst som snällt går med när man har grimma och grimmskaft, så brukar det inte vara så svårt att plocka bort dessa hjälpmedel.

För att leka Följa John bör du vara i paddock eller ridhus. Hjälm är att rekomendera!

Börja med att leda hästen med grimma och grimmskaft. Gå runt i volter, snett igenom osv. Se till att hästen är uppmärksammad på just dig. Lär hästen sedan att stanna när du stannar. Beröm! 

Beröm är oerhört viktigt när du lär in nya saker ( detta gäller alla djurtyper). Hur du väljer att berömma är helt upp till dig. Godis är att rekomendera, då du förstäker berömmet extra mycket med det. Dock bör godis inte användas i onödan då detta kan leda till dåligt beteende! (Användning angående godis kommer i ett eget inlägg.)

När du känner att detta sitter, så släpper du hästen lös. Gör lika dant som innan. Testa gärna att backa hästen. Backa kan du göra på två olika sätt, antingen att du ställer dig mitt emot hästen, och går frammåt emot den, eller lite svårare är om du står brevid hästen och du går bakåt så att hästen backar.

Denna lek går att göra i olika svårhets grader. Detta åvanför är relativt lätt, sen kan man lägga till olika "hinder" så som presseningar, bommar på marken och

upphöjda. Låt fantasin flöda!

Öva detta korta perioder till en början så att inte hästen tröttnar.


Kom ihåg att hästar är flockdjur och duktiga på att läsa kroppsspråk!


Här kommer en redan visad film från en utav min och Tottos "Följa John" träning:



 

Som ni ser i början så kallar jag även in Totto till mig. Detta är en övning för sig som man kan träna på när man ska hämta hästen i hagen och i boxen. Säg hästens namn och vänta på att den kommer till dig. Denna inkallning har du mycket nytta av!


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards