sofiastotto

Alla inlägg under november 2013

Av Sofia Lindström - 10 november 2013 20:13


Tänk vad man kan missförstå en häst, som sedan visar sig vara helt blid. Och om man tänker på hästens förutsättningar så har hästen ett hjärta av guld som är villig att låta sin ryttare visa all dens väg, och hästen bara levererar och levererar..


Länk till ett filmklipp:

http://www.hippson.se/hippson-tv/g2-den-helblinda-tavlingshasten.htm

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 10 november 2013 19:23


Hästlagar i USA:


1. I Omega, New Mexiko måste varje kvinna som rider bära korsett.


2. I Hartsville, Illinois kan du bli arresterad om du rider en ful(!) häst.


3. I Pattonsburg, Missouri, enligt föreskrifter 1884, så “får ingen person skrika, hojta, dansa, sjunga, gräla eller göra andra konstiga ljud på ett sätt som kan störa hästar”.
4. I Wyoming lyckades man få igenom en lag om att “Ingen kvinna får rida enbart iförd en baddräkt inom staden Riverton om hon inte är eskorteras av två polismän, eller bär klubba(?)”. Undantag från regeln är om “kvinnan väger mindre är 40 kg eller mer än 90 kg”.


5. Den här lagen kan tolkas på fel sätt; I Wolf Point, Montana får “ingen häst vistas offentligt utan att ägaren bär en grimma”.


6. I Fort Collins, Colorado är det olagligt att “en manlig ryttare från hästryggen vinkar till en kvinna som han är bekant med”.


7. I West Union, Ohio får “Ingen manlig person hosta, vissla eller på annat vis försöka påkalla uppmärksamheten från en kvinnlig ryttare”.


8. 1907, Cumberland County, Tennessee; “Hastighetsbegränsningen för ridna hästar på landsvägen är 5 km/h – med undantag för om han/hon skulle stöta på en fogde som inte verkar ha fått något att dricka på 30 dagar, då får ryttaren rida så fort den kan”.


9. Lag enbart för män; I Cotton Valley, Louisiana är manliga medborgare inte tillåtna att äta glass i strut medan dom rider på offentlig plats.


10. I McAlester, Oklahoma är det tabu för en kvinna som väger över 107 kg att rida offentligt i shorts.


11. I Wakefield, Rhode Island får inte gifta män rida på söndagarna. Det står inget om att gifta kvinnor inte skulle få rida på söndagar däremot.
12. I Kearney, Nebraska får ingen man rida ensam som han varit gift kortare tid än 12 månader.


13. I Bicknell, Indianaär olagligt för en man att lämna sin brud ensam på bröllopsdagen för att rida med sina kompisar. Det kan straffas med fängelse upp till en vecka.


14. I Bismark, North Dakota måste alla hushåll ha en plats för att binda upp hästar utanför huset.


15. Budds Creek, Maryland har en antik lag som säger att hästar inte får sova i badkar om inte även ryttaren sover med hästen.


16. Medborgare i Wellsboro, Pennsylvania får inte “köpa, sälja eller byta hästar efter solens nedgång, utan att först fått ett tillstånd från sheriffen.


17. I Pee Wee, West Virginia är det olagligt att byteshandla med hästar på stadens torg mitt på dagen.


18. En unik lag i Pine Ridge, South Dakota; “Hästar tillåts inte att gnägga mellan midnatt och kl.06.00 nära en bostad med människor i”.


19. I Pocataligo, Georgia, är hästar inte tillåtna att gnägga efter 22.00


20. Paradise, California har en mycket ovanlig lag; Det är olagligt att “låta en häst somna på något bageri inom stadsgränsen”. Man säger inte något om andra djur som getter eller kor?!


21. I Sutherland, Iowa finns en lag som anger hur hästar ska synas efter skymning; “Djuret måste alltid ha en lampa fastsatt i svansen och en tuta av något slag på huvudet(!)”.


22. I McAllen, Texas är det olagligt att ta bilder på hästar på söndagar. Om man ändå gör detta kan man dömas till $1.50 i böter och hamna i fängelse upp till tre dygn.


23. En annan skum och antik lag i Hortonville, New York; “Ryttare inblandade i en olycka med någons dödliga utgång skall omedelbart stiga av sin häst och ge sitt namn och adress till personen som dog(!)”.


Källa: Luckyrider.se

 

 

Av Sofia Lindström - 10 november 2013 11:02


Verkar som jag fått en "dille" på pannlampor..  


Visade en pannlampa på Tradera för Erik, och han blev helt lyrisk! OM denna nu är så bra som företaget informerar, så ska den vara 10ggr bättre än den som jag tidigare köpt. Är det ens möjligt? Ja den som lever får se.   


Den pannlampa som vi köpt från Karlssons låg på 180lumen (lumen är styrkan på ljuset) och den som jag budat hem på Tradera låg på 1600lumen!    Vilket då betyder att denna skulle lysa lästan 10ggr bättre, för endast 60:- mer!



Spännande:


 


 

Av Sofia Lindström - 10 november 2013 10:06


Dagens skratt!   


 


 



Av Sofia Lindström - 9 november 2013 19:22


...det är en myt att hästar blir bukiga av halmHalm av bra kvalité är ett utmärkt grovfoderkomplement.

 

 

 - Izabella Granswed leg. vetrinär.

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 9 november 2013 09:03


Bästa Herr Erik kom hem med en orkide och en choklad ask igår till mig. Hans ord som han lämnade presenten - Tack för att du står ut med mig!   


 

  


 


Av Sofia Lindström - 8 november 2013 21:59


Vill uppmärksamma er alla om en liten varning angående dom rosa relfexerna som finns att köpa till häst och ryttare. En jag känner hade varit ute och kört i mörkret ikväll och mött en ryttare som promenerade med sin häst. Ryttaren bar gula reflexer, medan hästen hade på sig rosa. Ryttaren syntes på långt avstånd medan hästen inte syntes förrän hon var 10 meter ifrån då hon fick bromsa in.

 

Citerar vad hon skrev här (Emelie Löfström):
"Ryttaren på backen med de gula reflexerna såg jag redan i början av talan på långt avstånd. Att det gick en häst innan såg jag inte förrens de sista 10 metrarna och fick då kvickt bromsa in och passera. Det är en jäkla avståndsskillnad det!"

 

Hela texten finner ni HÄR!

 

 

 

 

Av Sofia Lindström - 8 november 2013 21:25


Text från Olivia, hennes blogg hittar ni HÄR!


Efter att hon skott av sin häst...


Först och främst upptäckte jag att mitt sto fick betydligt mycket bättre gång. Hon fick ett mer naturligt rörelsemönster utan skor då de tunga järnskorna hade gjort att hon lyfte steget onödigt mycket. Även ben och leder kändes "torrare" då hovmekanismen fick börja jobba naturligt och hålla igång benets och hovens naturliga cirkulation. Även hovväggen blev efter ett tag starkare då sömmhålen fick läka ut och sprickor i hovväggen existerade inte längre.

Jag minns även första gången jag upptäckte att mitt sto kunde känna förändringarna i underlaget. Att hon kunde med hoven känna tillexempel halkan och då anpassa sitt steg efter underlaget, det var en fantastisk känsla. Aldrig mer tappskor, aldrig mer balltramp och aldrig mer behöver jag vara orolig för att mina hästar ska sparka andra hästar med järnskor och/eller brodd.

Varför hade jag under så många år lindat och linimenterat mina hästars ben för att få samma effekt som hoven naturligt redan besitter utan skor? För mig blev det då självklart, en frisk hov för otroligt mycket positivt med sig.



 


 



Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards