sofiastotto

Alla inlägg den 2 november 2011

Av Sofia Lindström - 2 november 2011 08:54


Denna vecka är Johanna hos sin pojkvän i Linköping. Så hon har bett mig att se över Xerxes, ons-fredag. Xerxes har fått ett såf på benet som har lett till att benet är vätskefyllt. Jag ska se över hans skada, ta tempen, ge honom mat och vid tid över också gå promenader med honom. Ska bli kul att få lära känna honom lite mer. Han är riktigt trevlig att ha att göra med i stallet, så det blir säkert bra.


Tror att det går något oturssvep över stallet, för det har hänt ganska många "små" tråkigheter under kort tid. Totto skadade sig på en eltråd, Xerxes har fått ett rivsår, Sansibar hade (vad jag förstod) trampat sig själv och Ben hade ett litet sår med som också svullnade lite. Tråkigheter!

Det kan säkert bero på att det har varit en hel del ändringar i stallet på kort tid. Det har kommit och åkt hästar, och vi har bytt hagar och gjort omplaceringar. Så det kanske är lite oroligt en liten period nu. Hoppas verkligen att alla hästar håller sig friska och starka utan skador nu!


Veckan ser lovande ut iaf med mycket häst på schemat, det gillar jag!  


   


 

Av Sofia Lindström - 2 november 2011 08:23


Idag ska jag testa att rida Benito lite. Hoppas inte min förkylning hindrar mig! Luftrören är ju inte riktigt som dom ska när man är förkyld.


Hur är det att rida Benito då?


Benito är raka motsatsen mot Totto ridmässigt. Benito är mega pigg och studsar gärna rakt upp i galoppen, känns ibland som att han hoppar ett hinder i varje steg, på stället. Han har lätt för sig att samla sig, dock så knäpper han gärna av och kan vara väldigt svår att få avslappnad. Nu när jag har ridit honom några gånger så har jag lärt känna honom lite bättre, och kan få honom att lugna ner sig lite snabbare än innan, men det krävs att man verkligen rider honom.

Efter att ha tränat för vår tränare Lena, så har jag fått många bra tips på hur jag ska arbeta honom i dressyren som gör det lite lättare för mig då jag inte riktigt är van vid det tempramentet Benito har. Han är aldrig dum, bockar inte och sparkar inte backut, så man känner såg ändå trygg på honom.

Hoppningen då?

Ja i hoppningen har vi en hel del att öva på. Han blir helt tokig så fort han ser en bom, och laddar och väntar på att man ska styra på. Ett hinder på 50cm hoppar han som att det vore 150cm ungefär. Han är smidig som en katt och löser det mesta även om det ibland känns som att man kommer braka rakt igenom hindren.


Benito är en häst som är mycket ambitiös, han vill väl hela tiden. Han mår bäst och trivs bäst när man berömmer och klappar honom på halsen mycket, bästa galoppen får vi till samtidigt som jag klappar honom berömande.


Nu vet ni lite mer om min medryttar häst. Ska försöka filma honom någon dag så får ni se på kanonkulan.  

Man kan inget annat säga än att han är otroligt snygg!


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards