sofiastotto

Alla inlägg den 29 november 2011

Av Sofia Lindström - 29 november 2011 20:52


Är deppig.. Skriver inte om Tottos träning från igår idag som jag sa förut..  


Totto har ett öga som har svullnat upp. Sprutade rent det, och håller tummarna för att det är bättre imorgon, annars kontaktar jag vetrinären med en gång. Ska även se till att ha med koksaltlösning imorgon.


Min älskade Totto plutt.  


     


 

Av Sofia Lindström - 29 november 2011 07:33


Igår ville jag engagera mig lite extra och ta fram en del matrial att använda mig av. Skulle rida Benito och även Totto. Jag hade tur, för när jag kom in i ridhuset och skulle börja på att ta fram grejer, såg jag att Anna hade byggt upp en hel hinderbana i ridhuset. Toppen.   


Fixade först Benito och satte på honom hoppsadeln och gick in i ridhuset. Värmde upp lite i skritt trav och rullade sen över två små kryss i trav i båda varven. Här behövde jag vara med med skänklarna så att han höll en rak linje fram till nästa kryss för han ville gärna dra lite åt höger emellan. När det kändes bra va jag på honom lite extra precis framför krysset så att han föll över i galopp emellan kryssen. Det va lite svårare med galoppen. Ibland kom vi på tre långa galoppsprång och ibland fyra korta. Efter det rullade vi även över ett litet rättuppstående hinder på diagonalen och på andra sidan av fyrkantspåret. Hindret snett igenom gick relativt bra, sen det på långsidan hade jag lite svårt med att bedöma när han skulle hoppa av, men hoppade det gjorde han med glädje!

Det jag behöver tänka extra noggrant på när jag hoppas Benito är att räta upp mig emellan hindren och oxå inte "hänga" med riktigt så mycket i själva språnget. Nu låter det säkert konstigt att jag inte ska hänga med i språnget, men det är inte så dumt som det låter. Benito hoppar lite speciellt. Det känns som att han kikar på hindret innan och sen dyker över hindren med halsen jätte långt ner. Och då blir det lätt att jag nästan lägger mig över hans hals istället för att vara lite mer tillbaka för att balansera upp oss båda, speciellt viktigt efter hindren. Livräddningsposition kallade vi det igår.    (Hoppas ni förstår hur jag menar!)

För att tvinga mig själv att räta mig lite mer valde jag att rida på en båge och kom på det diagonala hindret och sen ett kryss. Höjde öven upp hindren lite för att bli lite med koncentrerad. Åt ena hållet gick det riktigt bra och Benito lyssnar mycket väl på skänklarna. Sen i andra varvet fick jag göra två volter efter att jag hade kommit över krysset och skulle komma mot det diagonala hindret. När vi kom relativt bra emot tappade jag min sits och blev som en boll. Dock är har Benito ett hjärta av guld och räddar oss och hoppar snällt över ändå. Han tycker att det är såå roligt att hoppa! Sen avslutade vi med att komma på kryssen igen som avslutning. Stundtals blev han lite stark. Men jag tror att det är för hans enorma vilja till att hoppa. Efter va jag nöjd med Benito men mindre nöjd på mig själv. Jaja, den första resan till förändring är ju iaf att man vet vad man gör för fel. Det är bara att jobba bort!  


Här har ni banan:


 


 


Här har ni ett ganska tydligt exempel på att han dyker:


 



Jag använde samma hinder när jag hoppade Totto. Får skriva om det i efm/kväll. För nu måste jag dra till jobbet!


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards