sofiastotto

Alla inlägg den 22 november 2011

Av Sofia Lindström - 22 november 2011 07:13


Måndagar är en bra dag att rida båda hästarna på. Ofta jobbar jag inte så länge då och igår slutade jag kl11.


Benito fick på sig min dressyrsadel och jag hade förberett med bommar inne i ridhuset. Värmde upp och sen började med övningen. Travade över bommarna, blev han för pigg efter gjorde jag en volt, och om vi hamnde lite fel så gjorde jag också en volt. Efter ett tag tog jag även galopp på den öppna delen av ridbanan. I början gick det bättre, sen blev han lte väl taggad och jag fick mest koncentrera mig på att få honom lugn. Annars ett väldigt roligt pass då han är väldigt känslig för skänkeln så gick det smidigt att vända honom rätt.


Här har ni övningen:

Ungåfär så här gjorde jag. Mycket bra övning som rekomenderas!


Benito va väldigt snyggt dressyrig igår, men ville dessvärre inte ha öronen frammåt när jag tog kort   :


 


Totto plutt har börjat att testa mig med att inte vilja hänga med in till stallet. Tur är att han inte är speciellt svårövertalad. Men han lyckades lura mig så pass bra så att jag trodde han hade skadat sig för att han inte ville gå frammåt. Hahaha..

Väl inne myste vi som vanligt och Totto njuter av att bli kliad. Så dumt är det ändå inte att få komma in?  

Sen åkte dressyrsadeln på och in till dagens övning med bommar. Detta gick förvånadsvärt bra. Totto är känslig för skänkeln på ett bra sätt, och vissa vändningar behöver jag endast använda skänkel och ingen tygel. Det är ändå rätt bra gjort tycker jag.

Efter ett litet tag fick jag avbryta för att hjälpa Johanna med sin häst Xerxes. Såg att hon fick jobba väldiig med honom utan att det egentligen gav något. Jag räddade henne med att hoppa upp på hennes häst i några minuter för att känna av honom. Han va pigg och sugen på att jobba. (Han har varit skadad, så han har "lite" överskottenergi). Sen hoppade Johanna upp igen och jag kunde hjälpa henne med vad hon skulle tänka på. Tycker det är såå mycket lättare att hjälpa någon när man är uppdaterad med att ha ridit hästen, så att man vet lite mer vad den behöver för att funka lite bättre. Nu kunde Johanna jobba honom på ett helt annat sätt och dom kom till riktigt bra ridning! Mer sådana pass behöver hon, för hon kan! Det enda hon behöver är att någon säger till henne vad hon ska göra. När det kändes som bäst avslutade hon och skrittade av för hand.

Då hoppade jag upp på Totto igen.

Jag började där vi slutade och efter ett tag övergick jag i galopp och galopperade längst fyrkantspåret. I höger varv går galoppen jätte bra, sen i vänster varv har han fått för sig att han ska slänga in vänster bog mot mitten, och han vill inte att jag ska trycka tillbaka den. Ett hårt kämpande som vi fick ta i trav sen efter ett tag för att orka. Nu skulle bogen till rätta! För att komma åt honom lite extra satt jag faktiskt ner på honom. Det gör jag aldrig annars, men jag kände att jag verkligen behövde vinna detta. Vilken häst jag fick! Han gick så jäkla bra! En riktig dressyrhäst som va mjuk och fin, rörlig och medgörlig. Super kul va det. Hade världens härligaste lyckorus och bara njöt!

Nu har jag ÄNTLIGEN kommit till lite mer RIDNING på Totto, och det är bara så kul! Längar super mycket till nästa ridpass. Men nu väntar 3dagars vila med lite promenader för hans del så att han/jag kan smälta framgångarna lite.  



Bild från förra veckan:

   


 

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards