sofiastotto

Alla inlägg den 3 november 2011

Av Sofia Lindström - 3 november 2011 06:28


Igår red jag Benito i ridhuset. Värmde upp länge i skritt både lång och kort tygel. Jobbade massa serpentiner för att böja igenom sidorna. Ett bra sätt att känna igenom vilken av sidorna hästen kanske är lite stelare i, känns väldigt väl när man byter "varv" så ofta.

Benito kändes mycket fin och mer avslappnad från början än vad han brukar vara. Fick ett sms på måndagen utav ägaren som skrev att han hade varit som en dröm att rida i helgen, och nu förstod jag vad hon menade.

Traven funkar Benito så pass bra i, så jag bjukar koncentrera mig på skritten och galoppen. I galoppen red jag in på stora volter vid tex. C, efter ett varv, om det kändes bra fortsatte jag på fyrkanspåret för att sedan gå in på en ny stor volt, antingen vid A eller stora mittvolten. Stundtals slappnade han av ordentligt även i galopp, där han är som spändast. Ett riktigt roligt dressyrpass!


Vill tipsa om "micro pauser"

Lägg in många micro pauser under ridpasset, kanske 1-2min på långa tyglar per gång. Man känner skillnaden på hur pass uppvärmd och lösgjord hästen är varje gång man plockar upp tyglarna. Skillnaden är ofta väldigt stor, till skillnad mot första gången man plockade upp tyglarna!



Nu är det inte sommar längre iaf....

 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards