sofiastotto

Alla inlägg den 8 november 2011

Av Sofia Lindström - 8 november 2011 09:10


Igår hade jag Benito, så jag passade på att fråga Johanna om hon ville rida Totto, så att vi kunde rida ut en sväng. När jag åkte till stallet ser jag Totto travandes i hagen och kikar på något. När Johanna sen kom till stallet sa hon att hon hade sett 4älgar på åkern nedanför hagarna. Ganska snabbt bestämde vi oss för att vi inte skulle rida ut. Dumt att ta den risken.

Totto va svettig av nervositet redan när vi tog in honom. Han ville inte heller stå stilla. Tror han försökte ha "koll" på älgarna så att dom inte skulle komma instormandes i stallet.   Nu fick Johanna verkligen känna på hur det va att greja med en unghäst.

Väl redo gick vi in i ridhuset. Här slappnade hästarna av ganska fort.

Benito va nästan lite väl avslappnad! Haha.. Red lite dressyr, lite öppna på långsidorna i trav och ganska mycket galopp på raka och böjda spår. På onsdag ska jag vara med och träna hoppning för Lena på Benito. Längtar!


Johanna skrittade och travade Totto själv, sen fick hon lite hjälp i galoppen av mig. Totto testar gärna sina ryttare med att vara lite seg. Bra dock är att jag har tränat honom så mycket från marken så det räcker att jag säger galopp så fattar han. Johanna fick till det riktigt bra på slutet. Och jag tror att dom båda kände sig nöjda!


Totto och Benito blev rejält svettiga, trots att vi bara red i 20-30min. Båda skrittades av för hand.


Väl inne i stallet fick dom varsitt fleecetäcke med hals så att dom fick stå och torka upp. Benito torkade fint, men Totto blev tvärt om. Han svettades mer, och jag va ganska säker på att hans oro över älgarna kom tillbaka och att han nervössvettades. Jag slängde av honom täcket, la på ett nytt i någna minuter och ledde ut honom till hagen så att han fick komma tillbaka till sin flock, så att han kunde slappna av. Och redan efter 5min så började han torka upp.


Roligt att kunna låna ut Totto och att man slipper vara nervös när någon rider honom, för han är verkligen hur snäll som helst! Min lilla gulle häst!  



     

Julia och Totto från i somras.


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards