sofiastotto

Alla inlägg den 4 november 2011

Av Sofia Lindström - 4 november 2011 06:49


Igår löslongerade jag Totto inne i ridhuset. Det är verkligen kul att kolla på sin häst ifrån marken. Man ser hur dom jobbar igenom kroppen och man får en bra översikt på sin hästs rörelsemönster. Jobbade honom i skritt, trav, och galopp. Märks verkligen att han inte har någon direkt kontition kvar, för han blir svettig ganska fort, även fast han är rakad. Tur ändå att det torkar mycket fortare när man har dom rakade!


Tänkte på lite hur Tottos träningplan har sett ut det senaste, och kort och gott så har väl träningen mest bestått av, vila...

Totto fick 5veckors rent sommarlov med endast borstning och visitering på schemat, efter det hann jag tömköra honom 1gång och löslongera honom 1gång, sen blev jag sjuk och hade feber i en vecka. Efter det motionerade jag honom några dagar i veckan i 2veckors tid, sen va vi med på träning för Lena, och då ömmade han i framhovarna (troligtvis) och då ställde jag av honom fram tills att hovslagaren kom för att jag inte ville belaste honom om det nu va så att han va öm. Hovslagare hade tid först lite mer än 2 veckor frammåt. Så det fick bli lungt för Totto, med lite promenader. Sen precis innan hovslagaren kom så skadade han sig och fick stå i sjukhage. Sen blev han skodd, men fick fortsätta stå ett tag till tills hans ben va helt bra (för övrigt va han inte halt eller liknade men benet va vätskefyllt pga ett sår). Nu är han helt bra och förra veckan började jag på att motionera honom igen. Sen har jag läst att unghästar ska ha en viloperiod över vintern i 4-5veckor. Jag vet inte Vad ni tycker?, men jag tror att han kanske får 1-2veckors vila under vintern och sen kanske 2 veckor till våren istället, för nu har han vilat väldigt länge ändå, och det har gjort att vi inte har utvecklats något vidare. Så nu känner jag att vi verkligen måste komma igång. Nu eller aldrig!



 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards