sofiastotto

Alla inlägg den 15 november 2011

Av Sofia Lindström - 15 november 2011 09:03


Såg ett inlägg på en blogg där dom disskuterade proteinbrist.


Proteinbrist syns på hästar som är tunna upptill och tjocka/har mer hull nertill. (Bristen kunde liknas "Afrikas barn", med uppsvällda magar). Brist på protein syns då den tappar hull i överlinjen. Ryggrad och revben blir synliga upptill, då hullet lagd sig nertill.

Man ger energi, men för dåligt med protein till hästarna nu under vinter perioden. När hästarna inte äter så mycket gräs (som innehåller en hel del protein) kan det behövas ge ett proteintilskott. Gräset under höst/vinter halvåret är inte så näringsrikt som det är på vår/sommar. OM man har analyserat sitt hö, och det innehåller den proteinhalt som hästen behöver så behövs ju såklart inte något extra. Vilket så klart är det bästa. Håll koll på din häst!


 



 




Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards