sofiastotto

Alla inlägg den 5 november 2011

Av Sofia Lindström - 5 november 2011 22:39


Idag fick Totto öva på att stå stilla när jag hoppade upp och av några gånger för att "möblera" om bommar och hinder. Jag hoppar alltid upp från pall, då jag inte vill belasta honom i onödan. Men har så klart testat att hoppa upp från marken när jag är ute och rider, för att se om det funkar, och det är inga problem.

Efter att ha hoppat upp och ner några gånger, gick det att parkera Totto vid pallen, hoppa av på pallen och sedan stiga upp, utan att han hade flyttat på sig.   Han är rolig han!



Totto och hans hagkompisar:


 


 

Av Sofia Lindström - 5 november 2011 22:10


Idag tog jag in Totto i ridhuset och började lägga fram bommar och lite hinder matrial. Totto blir nöjd med en gång och travar omkring glatt. Brukar ha honom lös när jag grejar i ridhuset och när jag går bakom sarjen och han inte ser mig springer han runt och letar tills att han fattar att jag är bakom sarjen och grejar med bommar, då står han troget utanför (innanför i ridhuset) och väntar på mig. När jag sedan gån in till honom följer han mig som en hund. Jag skrittar fram honom för hand och hoppar sedan upp. Skrittar och travar, och travar sedan emot travbommarna och han gör tvärnit.. Jag hade lagt ut en av mina plank som han nog inte har sett någon gång. Men jag skänklar på honom försiktigt och då traskar han över snällt. Efter att ha värmt uppp på bommarna bygger jag upp ett litet kryss och kommer på det några gånger. Totto blir överlycklig och travar på friskt emot det lilla krysset. Sen gör jag detta till en liten kombination. Detta måste vi träna mer på, för Totto hoppade det som en studs i ren lycka och för att jag lät honom rulla på lite väl friskt (vill ju inte hålla in honom i hans glädje mot hindren). Efter att ha löst kombinationen relativt bra, bygger jag upp ett rättupstående till 50cm och styr mot det. Totto har nu fått upp farten och och drar iväg i ren lyckorus mot hindret och hoppar kanon fint!

När jag känner mig klar och mycket nöjd med Tottos insats, länger jag tygeln för att trava av honom. Då fattar Totto galopp av sig själv.. Ioch med att jag är så super trygg med Totto, släpper jag tygeln helt för att se vart detta skulle leda, och tro det eller ej, han laddar mot hindret och hoppar helt på egna villkor! Haha..   Jag klappar honom massor och travar av honom för att sedan sitta av och promenera honom för hand.


Han måste väl tycka att det är superkul med hoppning min lilla ponnyplutt!? Är det någon som har varit med om något liknade?


       


Är han inte super fin i hullet? Jag tycker han är super fin. Men det tycker väl alla "mammor" om sina "bebisar"!  


   

Av Sofia Lindström - 5 november 2011 21:44


Hahahahahahahah jag dör av skratt!!!!!  


   

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards