sofiastotto

Alla inlägg under juli 2011

Av Sofia Lindström - 14 juli 2011 09:57


Vem älskar inte sommar hagar?! Idag låter jag bilderna tala för sig själva...


             

Av Sofia Lindström - 13 juli 2011 21:59


Vet ni vad den extremt snygga dressyr hingsten Totilas ( dyraste hästen som sålts i världen, priset uppskattades ligga runt 70miljoner ) kallas till vardags?


Han kallas för Totto. Lite kul tycker jag!  


Här har ni Totilas:


   

Av Sofia Lindström - 13 juli 2011 19:43


Nu har Totto fått vila i 2dagar. Försöker alltid att han ska få lite längre vilodagar i rad, ibland många dagar i sträck. Speciellt unghästar behöver vila, så att dom kan tänka i lugn och ro på vad dom har lärt sig, och också få tid på sig att växa. Unghästar lär sig väldigt fort, och det är jätte kul, men man får inte traggla för mycket för då kan dom tröttna.


Imorgon blir det löslongering med lite hinder, om ridhuset inte är som en bastu vill säga. Sen ska jag eventuellt ge honom hans kraft foder i transporten efter träningen med. Vill att transporten ska kännas som hans egna lilla box. Och då är det övning, övning och övning som gäller.   


Min sötnos:


 

Av Sofia Lindström - 13 juli 2011 19:27


Igår va jag och min Sambo på Gekås i Ullared. Jag hade hoppats på att hitta snygga schabrak, men tyvärr tyckte jag inte att det fanns några. Bara snygga dressyr schabrak, och jag va ute efter några allround, som jag använder till min hoppsadel. Men några andra grejer hittade jag ju så klart.

Det blev: Ett pälsglans, häst schampo, linement som har värmande effekt, tre- delat bett, ett par marin blåa ridbyxor, flughuva med ludd, flugtäcke, ett par svarta boots och en jacson jacka.

Sen handlade vi såklart en del andra saker.


Här har ni lite bilder på det jag handlade:


         

Av Sofia Lindström - 11 juli 2011 21:42


Idag bestämde jag och Julia oss för att ha en häst dag och åka och kika på varandras hästar. Vi började hos Totto. Totto njöt av att bli extra uppvaktad och borstad idag. Han skötte sig exemplariskt! Vi sadlade och tränsade och gick ut på gärdet. Hade tänkt att vi kunde varit i padocken, men den va så himla torr, så det skulle ha dammat något enormt. Gärdet är alldeles grönt och jätte fint, med bra underlag. Jag hoppade först upp för att visa hur Julia skulle gå tillväga, hon skulle också få testa Totto. Jag visade hur fina halter han kan göra, det räcker med att man kniper lite med rumpan och gör en pytte förhållning i tygeln så stannar han kvickt. Så hilma skönt att han är så känlig med det, för jag tycker att bromsen är en av de viktgaste saker som man har när man rider (annars vet man inte hur det kan gå). Jag visade trav i båda varven. Och sen galopp. Han har lite svårare med vänster galoppen, så den fick jag göra några extra försök med. Han skötte sig kanon bra. Och för att visa lite extra hur snäll han är så släppte jag tyglarna i galoppen och tog armarna rakt ut. Så himla härligt. Och han bara rullade på super snällt. Vilken klippa jag har! Sen va det Julias tur. Roligt att kika lite från marken när någon annan rider, och det gick så himla bra med. Han lyssnade toppen på Julia och hon gjorde fina halter och övade på lite samma saker som jag visat innan. Dom fungerade jätte bra ihop. Sen va det dags för lite galopp för dom med. Jag sa att hon kunde ta höger galopp för att det fanns mindre risk i det "varvet" att det skulle bli eventuellt missförstånd. Men lika bra som det andra gick, gick galoppen. Dom dundrade fram i frammåt men kontrollerad fin galopp. Super kul! Är så himla stålt över min fina kille! Efter ridturen gick vi med Totto så att han fick skritta av. Och vi fixade med Totto och resten i stallet. Sen åkte vi vidare hem till Julia för att träffa hennes lilla nykomling.

En frieser sto på 1år. SUPER SÖT! Hon va mycket nyfiken och hälsade mig och Julia välkommna med en härlig gnäggning. Vi tog med henne in och borstade och idag va planen att vi skulle testa och tränsa henne. Det gick helt okompliserat. Hon fullkomligt älskade bett i munnen! Hahaha.. Vi hade tagit med Tottos alla bett för att kika storlek och vilket hon verkade trivas bäst med. Vi testade ett nova bett, ett tre-delat och ett vanligt tränsbett. Hon öppnade munnen med en gång och smakade glatt på allihop. Sen fick det bli en kort promenad. Jätte lugn och fin va hon. Hon skötte sig kalas bra hela tiden. Vilka hästar vi har sa vi båda till varandra. När vi va klara fick hon gå ut i hagen igen. Och vi satte oss ute och åt glass.

En riktig toppen dag! Får göras om inom kort!


Här har ni Julia och Totto:


             

Och här är Julias fina Isolde:


         

Av Sofia Lindström - 10 juli 2011 22:50


Idag har det varit underbart väder. Perfekt att träna lite från marken. Jag ropade på Totto i hagen, och han kom som vanligt fram till mig. Sötnos! In i stallet och borstade honom. Brukar börja med att borsta med pigg borsten över hela kroppen, och han älskar det! På rumpan är det bästa stället, och bakom öronen är inte helt fel heller. När det är som bäst åker över läppen fram och han gungar fram och tillbaka. Hahaha. Vi gick först en promenad och sen gick vi in i padocken. Tänkte leka lite "följa john" men idag va inte Totto på lekhumör. Han ville endast ha godiset i min hand, och vänte t.o.m rumpan till mig, och det har han aldrig gjort förut. Jag blev så klart förbannad och gick fram till honom med tunga steg. Han backade och lyfte lite i fram. Då satte jag på grimmskaftet, så att jag skulle ha lite mer kontroll på honom. Han va pigg och okoncentrerad. Jag ville visa att det va jag som bestämde så jag vände hans kropp, när han fortfarande hade huvudet vänt mot mig, åt båda hållen. Jag backade honom ett antal gånger, och gick och stannade och bad honom stanna bredvid mig. Efter ett tag lugnade han ner sig. Och jag kännde mig nöjd i slutet. Ibland får man lite bakslag. Speciellt när det gäller unghästar, det viktigaste är då att inte bli rädd, och att man verkligen ska få igenom det man tänkt sig och vara mycket konkret.


Jag vet att Totto brukar bli lite för "på" när jag inte har tränat honom så mycket, utan tagit det lite lugnare. Så det är bara att sätta honom i ordentligt arbete så blir han sig själv igen!  


En bild sen i vintras, då han heller inte va så sugen på att jobba, speciellt inte när det fanns mat i padocken.. Haha:


   

Av Sofia Lindström - 10 juli 2011 15:04


Igår så fick Totto testa sina transportskydd för första gången. Min första tanke va att gå en liten runda med honom först så att han skulle få vänja sig vid dom. En del hästar tycker att det är jobbigt med höga skydd, och vill gärna gå med väldigt höga ben. Och nu skulle jag se hur Totto reagerade. Han tog två höga lyft med bakbenen, sen gick han normalt. Skönt! Sen gick jag en liten bit med honom ändå för att vara säker på att han inte tyckte att det va obekvämt. Det va inga problem. Så vi gick iväg till transporten och jag gick före med Totto strax efter mig. Han gick in med en gång utan att tveka. Jag hade satt dit bommen i fram, för att tesga att sätta fast honom. När jag har lastat honom förut så har jag tagit bort bommen för att han skulle kunna komma in i transporten helt och få plats att äta. Nu fick jag hålla i mat hinken åt honom. 2-3 gånger valde jag att backa ut och ur transporten, så att han fick vara där inne själv utan att äta. Han stod kvar och undrade vart jag skulle ta vägen med hans mat. Sen knäppte jag loss honom och lät honom äta lite till. Sen tog jag undan hinken igen. Och då tyckte Totto det blev alldeles för tråkigt och gick ut bakåt. Jag stod kvar på samma ställe och ropade och lockade med maten inne i transporten. Och efter ett tag gick han in helt själv igen. Hahaha.. Så söt. Efter träningen så gick vi en runda och jag åt lite vildvuxna hallon och smultron, och Totto betade lite gräs. Mysig dag!


Här har ni Totto i hans transportskydd:

(Ska knäppa skyddena lite längre ner nästa gång, så att dom sitter bättre.)


   

Av Sofia Lindström - 8 juli 2011 16:23


Näe, nu är det dags att jag skaffar mig en hopp gjord. Okej, jag har inte börjat hoppa än, men det hör till, till en hoppsadel tycker jag. Och hoppsadeln är så gott som den enda jag använder då jag älskar att sitta i den, och att den ligger så bra på Totto med, det märks att han gillar den!


Någon som har, eller vet någon som ska sälja en svart hoppgjord med magplatta längd 110cm?


Hör gärna av er!!



    

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards