sofiastotto

Alla inlägg under juli 2011

Av Sofia Lindström - 5 juli 2011 21:41


 Ta Tongka

(även kallad "Totto")


Född: 2008


Inriktning: Fälttävlan, allround, körning, western, m.m


Okänd stam

(Vet däremot att hans mamma hette Lore (galloperar på de gröna ängarna i himlen, pga. belastningsfång), och tror att hans pappa heter Pontiac. Morfar är känd skäckhingst vid namn Zeb, som är efter den ännu mer välkända gallopören Tammerfors xx som finns med i många fina tävlingshästars stamtavla.)



 

Av Sofia Lindström - 5 juli 2011 21:09


I lördags hade vi arbetsdag i stallet. Vi mockade i lösdriften där Totto och hans kompisar står på vintern. Tungt va det, men med allt trevligt sällskap gick det kanon.

Efter vi mockat grillade och fikade vi.

Sen va det dags att ta lite kort.

Hade inte tänkt att lägga ut några "nutida" kort än egentligen, men jag kan inte hålla mig då det blev en del väldigt fina.


Här har ni Totto så som han ser ut idag!


 

 

 

  Älskar dig! <3

Av Sofia Lindström - 4 juli 2011 16:29


Totto älskar att hoppa, det märke jag tidigt. Han hoppar allt! Försöker att löshoppa honom lite då och då. Och det tycker han är super kul. Jag har också testat att hoppa lite små hinder i skogen med honom. Det märks att han tycker att det är lite små konstigt att jag sitter där uppe och ska hänga med över hindren, hahaha. Men snäll som han är så accepterar han även det, och jag längtar mer än någonsin att vi ska kunna börja hoppa lite mer.


I framtiden hoppas jag kunna starta fälttävlan med honom. Spännande!



Löshoppning:

(Ursäkta dåligt kort. Dom bilderna som jag ville visa går verkligen inte att ladda upp, har testat 5ggr nu!    )


 

Av Sofia Lindström - 4 juli 2011 15:37


Första galoppen. Jag minns den som igår. Januari den 29, 2011.

Det hela började som en ganska vanlig dag i stallet, fast denna dag skulle jag ta en liten tripp på gärdet.

Det va fortfarande snö kvar på backen. Men underlaget va väldigt bra och stabilt. Jag gick med Totto en liten bit för att värma upp honom, och sen satt jag upp. Märkte med en gång att han va pigg då han gärna ville trava. Jag saktade ner honom ett flertal gånger, då jag ville ta det försiktigt i början. Sen va det dags för lite trav, trodde jag.. Väl ute på det stora gärdet blir Totto lite väl pigg och faller över i galopp. 3galopp steg senare och i lite små panik saktar jag av honom, men inser snabbt, det gick ju faktiskt bra! Jag skiner upp som en sol och det gör Totto med, och tar ännu en galopp. Denna gång låter jag honom rulla. Jag känner hans enorma glädje, och han sparkar backut efter backut. Jag skrattar. När gärdet tar slut gör jag en förhållning och saktar av till trav och sedan skritt, vi går ut på vägen och jag hoppar av och slänger mig runt halsen på Totto. Lyckligare är någonsin. Tänk att ens första galopp tillsammans kan betyda så mycket!


Här är en bild som jag tog med mobilen direkt  efter jag kramat Totto, höselage fin om mulen   :


 


Av Sofia Lindström - 4 juli 2011 15:16


Tänkte att jag skulle visa lite vinter bilder mitt i sommaren. Kanske tråkigt, men jag vill fortsätta med "fösta gången" inlägg och detta gången va första gången som jag fotade med vår systemkamera. Så klart fick min fina Ta Tongka bli fotomodell!


Vissa ganska bra, vissa lite sämre, men finast är Totto ändå!

 

 

 

   

 

Av Sofia Lindström - 4 juli 2011 15:13


En ny design till bloggen! Hoppas den är lite extra rolig att kolla på nu!   

Av Sofia Lindström - 2 juli 2011 09:01


En väldigt rolig sak som jag hittade när jag bläddrade igenom gamla bilder va att jag träffade Totto redan som ett litet föl.


En kompis till mig va ute efter en ny häst, och jag rekomenderade samma ställe som jag senare fann Totto på. Väl där såg jag att min favorit från ridskolan Lore och en till häst hade fått föl. Jag smög ut i hagen och gick fram och hälsade och gosade med underbara Lore. Hon hade ett väldigt nyfiket föl. Jag försökte gå närmade, men då blev fölet lite skygg och gick iväg lite, men kikade hela tiden nyfiket på mig. Vad jag verkligen inte visste då va att detta föl, 2år senare skulle bli min blivade häst.


Jag tog några tappra bilder från min mobil, här har ni dom:


 

 

  ÄLSKADE TOTTO BÄBIS <3

Av Sofia Lindström - 2 juli 2011 08:31


När jag köpte Totto så va han så gott som inget hanterad. Så det har varit en lång resa med att vänja honom med alla möjliga saker. Saker som man inte ens tänker på att man ska lära en häst, tex. lyfta hovarna.

Totto har som tur alltid varit väldigt bussig, och gått med på allt som jag frågat honom om. Vilket så klart underlättar något enormt!


Här kommer bilder från "första gången" Totto får uppleva resan till att bli en ridhäst:


Här nedan har vi första gången Totto får ett täcke på sig. Och jag kom på att det va ganska enkelt med nya saker när Totto fick mat att äta samtidigt.

 

Här är första gången Totto får sin man flätad. Det skötte han galant! Här har han också på sig sitt första egna träns, som va lite stort i början. Min älskade Sambo köpte det till Totto.

 

Första uppställnings bilden. Vilket vi lyckades så där med.. hahaha

 

Här har Totto på sig sadel för första gången. Hans första sadel. Nu är vi redan inne på hans 4:de.

 

Här har jag lindat Tottos ben. Dom syns knappt för att dom är vita. Det va lite tråkigt att stå stilla då tycte Totto, så det blev bara lindat i fram.

 

Första gången mamma, syster och Alva är och hälsar på. Mamma tog med lite skrämsel grejer, för att kunna lära honom att inget är farligt.

 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards