sofiastotto

Alla inlägg den 12 februari 2012

Av Sofia Lindström - 12 februari 2012 20:44


Igår firade vi min mamma som fyllde 50år.   Därav den dåliga uppdateringen.


I fredags red jag ett drassyr pass på Totto. Han va super fin och taggad, speciellt i galoppen. Känns verkligen att han har blivit starkare i galoppen, han har ett sånt härligt sug och jag kan "bara" åka med och slipper driva, så skönt! Tränade mycket lösgörande och lite skänkelvikningar i skritt och trav. Ett mycket trevligt pass och en bra början på helgen.


I lördags åkte jag bara och mockade och fixade i stallet en snabbis. Gick även ut i hagen för att kika så att Totto mådde bra.  


Idag hade jag egentligen tänkt rida ut en sväng, men jag åkte till stallet alldeles för sent (trött sen festen i lördags). Beslöt mig ändå att promenera lilla rundan innan jag skulle ge mig in i ridhuset. Det va så pass mörkt ute så att jag tände lampan på mobilen och lös med. Till en början gick det riktigt bra, han va avslappnad och nöjd. Sen när vi inte hade långt kvar verkade det som att han fick syn på något. Jag såg inget, men han blåste luft ur näsborrarna, trippade på tå och hade huvudet högt. Jag pratade lugnande med honom hela vägen till ridhuset, dock hjälpte det inte så mycket. Väl inne i ridhuset va han fortfarande skärrad. Jag hoppade upp och hoppades kunna lösa det efter lite lösgörande arbete. Han va mjuk och följsam i munnen men spände sig i ryggen. Hur jag än bar mig åt så fick jag honom inte att riktigt slappna av. Efter att ha testat lite galopp bestämde jag mig för att slänga av sadeln och låta honom galloppera av sig lite istället på egenhand.

Jag släppte honom lös och bad honom galloppera. Han va inget vidare värst sugen på det. Och desto mer jag drev honom desto mer förvirrad verkade han bli. Han gallopperade hit och dit och ville inte gå i närheten av utgången. När jag släppte longerspöt på marken kom han emot mig med en gång för att söka trygghet hos mig. Jag klappade honom och märkte ännu mer hur skärrad han va. Han hade inte gallopperat så mycket men ändå andades han fort. Jag beslöt mig för att skritta av honom för hand, klappa honom lugnande och sedan gå in med honom till stallet igen.

Inte riktigt så här jag hade tänkt att dagen skulle bli. Men det är inte mycket att göra. Antagligen kände han doft från några älgar eller liknade. Har aldrig varit med om att han har blivit sån och att det har hängt i så lång tid efter med. Jaja, en upplevelse rikare, även om det inte va det roligaste. Får ta nya tag imorgon.   



Bilder sen i fradags:


     


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards